Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva idrottspedagogik som kunskapsfält ur ett nationellt såväl som ett internationellt perspektiv,
- redogöra för teorier om lärande i relation till idrottsutövning,
- beskriva vad som möjliggör idrottsutövning för olika samhällsgrupper samt analysera barn- och ungdomsidrott som utvecklingsmiljö utifrån grunder för inkludering,
- diskutera tränares roll som normförmedlare i förhållande till jämlikhet och inkludering.
Innehåll
Kursen innehåller följande områden: nationella och internationella perspektiv på idrottspedagogik som kunskapsfält, teorier om lärande i relation till idrottsutövning, barn- och ungdomsidrott som utvecklingsmiljö, idrottens stratifiering avseende grunder för inkludering, samt tränares roll som normförmedlare i förhållande till jämlikhet och inkludering.
Examinationsformer
- Individuell muntlig redovisning
- Individuell skriftlig inlämningsuppgift
- Övervakad skriftlig tentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 5 hp, samt minst godkänt på 2,5 hp.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Riktlinjer för barn- och ungdomsidrott - 2,5 hp | U–VG
- Lärande i idrott - 2,5 hp | U–VG
- Idrottspedagogik som kunskapsområde - 2,5 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.