Kursplan

Idrottspedagogik

Kurskod
GIH3F7
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Idrotts- och hälsovetenskap (IDA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Idrotts- och hälsovetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2025-02-24.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-02-24.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • beskriva idrottspedagogik som kunskapsfält ur ett nationellt såväl som ett internationellt perspektiv,
  • redogöra för teorier om lärande i relation till idrottsutövning,
  • beskriva vad som möjliggör idrottsutövning för olika samhällsgrupper samt analysera barn- och ungdomsidrott som utvecklingsmiljö utifrån grunder för inkludering,
  • diskutera tränares roll som normförmedlare i förhållande till jämlikhet och inkludering.

 

Innehåll

Kursen innehåller följande områden: nationella och internationella perspektiv på idrottspedagogik som kunskapsfält, teorier om lärande i relation till idrottsutövning, barn- och ungdomsidrott som utvecklingsmiljö, idrottens stratifiering avseende grunder för inkludering, samt tränares roll som normförmedlare i förhållande till jämlikhet och inkludering.

Examinationsformer

  • Individuell muntlig redovisning
  • Individuell skriftlig inlämningsuppgift
  • Övervakad skriftlig tentamen

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 5 hp, samt minst godkänt på 2,5 hp. 

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Riktlinjer för barn- och ungdomsidrott - 2,5 hp | U–VG
  • Lärande i idrott - 2,5 hp | U–VG
  • Idrottspedagogik som kunskapsområde - 2,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.