Kursplan

Idrott och hälsa I med didaktisk inriktning åk 4-6

Kurskod
GIH3AN
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Idrotts- och hälsovetenskap (IDA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2024-02-27.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-02-27.

Mål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar grundläggande kunskaper om idrott och hälsa.

Delkurser

1.
Idrotten i samhället, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • identifiera och redogöra för olika vetenskapliga områden inom idrotts- och
    hälsovetenskap
  • redogöra för och med utgångspunkt i ämnet exemplifiera vad ett
    vetenskapligt förhållningssätt innebär
  • diskutera och problematisera skolämnet idrott och hälsa utifrån olika
    didaktiska perspektiv samt i relation till idrottens former och uttryck
  • diskutera relationen mellan det akademiska ämnet idrotts- och
    hälsovetenskap samt skolämnet idrott och hälsa
  • redogöra för idrottens såväl som ämnet idrott och hälsas historiska
    framväxt
  • diskutera och problematisera skolämnet idrott och hälsa såväl som idrottens
    roll och funktion i samhället med särskild tonvikt på socialisation, social
    stratifiering och hållbarhet
  • genomföra ett vetenskapligt undersökande arbete inom idrotts- och
    hälsovetenskap på en grundläggande nivå.

2.
Friluftsliv 1: orientering, simning och paddling, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • på en grundläggande nivå diskutera och problematisera skolämnet idrott
    och hälsa utifrån historiska och didaktiska perspektiv inom sommarinriktat
    friluftsliv samt i relation till idrottens former och uttryck
  • på en grundläggande nivå röra sig allsidigt i rörelseformer och sammanhang
    inom sommarinriktat friluftsliv med relevans för professionsutövandet
  • utifrån valt syfte, innehåll och målgrupp samt i relation till aktuella styrdokument visa idrottsdidaktisk kompetens vid planering, genomförande
    och utvärdering av undervisningssituationer inom sommarinriktat friluftsliv
  • diskutera hur sommarinriktat friluftsliv kan bidra till hållbar utveckling
    utifrån ett miljöperspektiv
  • diskutera möjligheter för, och på en grundläggande nivå använda, digital
    teknologi relevant för undervisning inom sommarinriktat friluftsliv
  • skapa förutsättningar för lärande som utvecklar barns och ungdomars allsidiga rörelseförmåga och samtidigt observera och analysera barns och ungdomars rörelse och rörelseutveckling inom simning.

3.
Humanbiologi 1, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • diskutera och problematisera skolämnet idrott och hälsa utifrån olika
    didaktiska perspektiv med fokus på undervisning i träningslära samt i
    relation till idrottens former och uttryck
  • redogöra för och tillämpa grundläggande begrepp inom träningslära samt
    designa träningsupplägg som grundar sig i humanbiologisk kunskap
  • diskutera möjligheter för, och på en grundläggande nivå använda, digital
    teknologi relevant för undervisning i humanbiologi
  • genomföra hjärt- och lungräddning.

4.
Rörelse 1: lek, dans samt mål- och nätspel, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • diskutera och problematisera skolämnet idrott och hälsa utifrån historiska
    och didaktiska perspektiv inom området rörelse samt i relation till idrottens
    former och uttryck
  • röra sig allsidigt i rörelseformer och sammanhang med relevans för
    professionsutövandet
  • utifrån valt syfte, innehåll och målgrupp samt i relation till aktuella
    styrdokument visa idrottsdidaktisk kompetens vid planering, genomförande
    och utvärdering av undervisningssituationer inom området rörelse
  • skapa förutsättningar för lärande som utvecklar barns och ungdomars
    allsidiga rörelseförmåga utifrån teorier om lärande, lek och rörelseutveckling
    i skiftande miljöer
  • observera och analysera barns och ungdomars rörelse och
    rörelseutveckling
  • diskutera möjligheter för, och på en grundläggande nivå använda, digital
    teknologi relevant för undervisning i rörelseformer.

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser.

Delkurser

1.
Idrotten i samhället, 7,5 högskolepoäng

I delkursen belyses idrotts- och hälsovetenskapens flervetenskapliga karaktär. Idrott
i dess vida betydelse såväl som dess roll i skolämnet idrott och hälsa diskuteras och
centrala begrepp definieras och problematiseras, exempelvis hälsa, motion, rörelse
och fysisk aktivitet. Vidare behandlas vetenskapligt förhållningssätt, vetenskaplig
metod och vetenskapligt skrivande. Idrott som samhällsfenomen och som skolämne
studeras ur ett historiskt, sociologiskt, pedagogiskt och hållbarhetsmässigt
perspektiv. Delkursen belyser aktuell forskning gällande val av, och deltagande i,
idrott i relation till socioekonomisk tillhörighet, etnicitet, ålder och kön. Vidare
behandlas det icke avsedda lärande som sker parallellt med det avsedda i olika idrottssammanhang

2.
Friluftsliv 1: orientering, simning och paddling, 7,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar olika aspekter av området friluftsliv med fokus på historisk
utveckling, allsidig rörelseförmåga, hälsofrämjande och hållbara lärmiljöer samt
didaktisk kompetens. Innehållet omfattar följande kunskapsområden: friluftsliv och
friluftsteknik i skiftande miljöer under färd med lägerliv och paddling;
säkerhetsaspekter vid vatten; kartkunskap och orientering; samt simning och
livräddning.

3.
Humanbiologi 1, 7,5 högskolepoäng

I delkursen behandlas frågor inom det humanbiologiska området med relevans för
fysisk aktivitet, träning och undervisning i idrott och hälsa. Innehållet omfattar
arbetsfysiologi, anatomi, biomekanik, rörelseanalys samt hjärt- och lungräddning.

4.
Rörelse 1: lek, dans samt mål- och nätspel, 7,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar rörelse och rörelseaktiviteter i syfte att utveckla allsidig
rörelseförmåga samt didaktisk kompetens med fokus på barns och ungdomars
rörelseutveckling och lärande. Innehållet omfattar följande kunskapsområden:
historiska perspektiv på utvalda rörelsekulturer; motoriska grundformer och
utveckling av dessa i olika rörelseaktiviteter; rörelse i lek och olika former av dans;
lekteorier och lekens betydelse för barns och ungdomars utveckling; teorier om
undervisning och lärande i relation till skapande av lärmiljöer som syftar till
utveckling av rörelseförmåga; observation och analys av barns och ungdomars
rörelser och sätt att röra sig i relation till teorier om lärande och rörelseutveckling;
samt mål- och nätspel.

Examinationsformer

Delkurs 1. Idrotten i samhället, 7,5 hp

  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Individuell skriftlig uppgift.
  • Genomförande av vetenskapligt undersökande arbete inom idrotts- och
    hälsovetenskap som rapporteras muntligt och skriftligt.

Delkurs 2. Friluftsliv 1: simning, orientering och paddling, 7,5 hp

  • Gestaltande redovisningar
  • Skriftliga inlämningsuppgifter

Delkurs 3. Humanbiologi 1, 7,5 hp

  • Salstentamen
  • Skriftliga och muntliga analyser av studiebesök och träningsupplägg

Delkurs 4. Rörelse 1: lek, dans samt mål- och nätspel, 7,5 hp

  • Gestaltande och muntliga redovisningar
  • Muntlig tentamen
  • Skriftliga inlämningsuppgifter

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng och godkänd på resterande högskolepoäng.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Delkurs 1. Idrotten i samhället - 7,5 hp | U–VG
  • Delkurs 2. Friluftsliv 1: orientering, simning, och paddling - 7,5 hp | U–VG
  • Delkurs 3. Humanbiologi 1 - 7,5 hp | U–VG
  • Delkurs 4. Rörelse 1: lek, dans samt mål- och nätspel - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Idrott och hälsa 1, Matematik 2a alt 2b alt 2c, Naturkunskap 1b alt 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2

Övrigt

Kursen ingår i Grundlärarprogrammet grundskolans årskurs 4-6.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.