Kursplan

Friluftsliv i närmiljön: orientering, vandring, paddling

Kurskod
GIH392
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Idrotts- och hälsovetenskap (IDA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Idrotts- och hälsovetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2023-12-19.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-12-19.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • diskutera och problematisera skolämnet idrott och hälsa utifrån olika didaktiska perspektiv inom området friluftsliv samt i relation till idrottens former och uttryck
  • röra sig allsidigt i rörelseformer och sammanhang inom friluftsliv med relevans för professionsutövandet
  • utifrån valt syfte, innehåll och målgrupp samt i relation till aktuella styrdokument visa idrottsdidaktisk kompetens vid planering, genomförande och utvärdering av undervisningssituationer inom delområdet friluftsliv
  • diskutera hur idrott kan bidra till hållbar utveckling utifrån ett miljöperspektiv
  • diskutera möjligheter för, och på en grundläggande nivå använda, digital teknologi relevant för undervisning inom friluftsliv.

Innehåll

  • Friluftsliv i närliggande utomhusmiljö samt kartkunskap
  • Allemansrätten samt säkerhetsaspekter och nödsituationer i undervisningen
  • Orientera sig i skogs- och närmiljö
  • Vandring
  • Paddling

Examinationsformer

  • Gestaltande redovisningar
  • Skriftliga inlämningsuppgifter

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

Betygsrapportering:
  • Orientering (2,5 hp)
  • Vandring (2,5 hp)
  • Paddling (2,5 hp)

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Orientering - 2,5 hp | U–VG
  • Vandring - 2,5 hp | U–VG
  • Paddling - 2,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Denna kurs innehåller två fysiska träffar varav den ena är en halvdag utomhus (orientering) och den andra är en tur på tre dagar (vandring och paddling) utomhus. I övrigt ges kursen på distans.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.