Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- pröva, analysera och värdera dansens möjligheter för utveckling av rörelseförmåga och estetisk förmåga,
- skapa rörelser, följa givna rörelser samt uttrycka sig i relation till musikens puls, rytm och karaktär,
- planera, genomföra och utvärdera undervisning som synliggör och utmanar normer inom expressiv och kulturell dans,
- kritiskt analysera, pröva och omsätta aktuell forskning och teorier som behandlar undervisning och lärande i rörelse och dans.
Innehåll
I kursen utforskas olika möjligheter att röra sig till musikens puls, rytm och karaktär. Den studerande får skapa och genomföra olika former av expressiv och kulturellt betingad dans. I syfte att främja rörelseförmåga och kreativitet studeras, prövas och värderas inkluderande undervisning som också ger möjlighet att uppmärksamma och utmana normer i dansens olika rörelsekulturer. Aktuell forskning och teorier som behandlar undervisning och lärande i rörelse och dans analyseras, prövas, omsätts och diskuteras.
Examinationsformer
- Individuell praktisk redovisning
- Individuell skriftlig rapport
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Rörelse, rytm och dans - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.