Kursplan

Rörelse, rytm och dans (VAL)

Kurskod
GIH37C
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Idrotts- och hälsovetenskap (IDA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2023-11-07.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-11-07.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • pröva, analysera och värdera dansens möjligheter för utveckling av rörelseförmåga och estetisk förmåga,
  • skapa rörelser, följa givna rörelser samt uttrycka sig i relation till musikens puls, rytm och karaktär,
  • planera, genomföra och utvärdera undervisning som synliggör och utmanar normer inom expressiv och kulturell dans,
  • kritiskt analysera, pröva och omsätta aktuell forskning och teorier som behandlar undervisning och lärande i rörelse och dans.

Innehåll

I kursen utforskas olika möjligheter att röra sig till musikens puls, rytm och karaktär. Den studerande får skapa och genomföra olika former av expressiv och kulturellt betingad dans. I syfte att främja rörelseförmåga och kreativitet studeras, prövas och värderas inkluderande undervisning som också ger möjlighet att uppmärksamma och utmana normer i dansens olika rörelsekulturer. Aktuell forskning och teorier som behandlar undervisning och lärande i rörelse och dans analyseras, prövas, omsätts och diskuteras.

Examinationsformer

  • Individuell praktisk redovisning
  • Individuell skriftlig rapport 

 

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Rörelse, rytm och dans - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.