Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för olika vetenskapliga förhållningssätt inom forskning
- söka och granska vetenskapliga artiklar
- redogöra för användningen av olika metoder att samla in såväl kvalitativ som kvantitativ data
- visa förståelse för relationen mellan forskningsfråga, val av metod och resultat
- redogöra för etisk problematik inom forskning generellt och inom klättringsrelaterad forskning specifikt.
Innehåll
I kursen behandlas vetenskapliga förhållningssätt samt grunderna i databassökning och granskning av forskningsartiklar. Vikt kommer att läggas vid att skapa förståelse för att forskningsfrågan styr valet av datainsamlingsmetod och att resultatet reflekteras av metodvalet. Inom ramen för kursen kommer relevanta sätt att sammanställa och redovisa såväl kvalitativ som kvantitativ data att presenteras. I kursen kommer även diskussioner rörande olika etiska dilemman inom klättringsforskning att föras.
Examinationsformer
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
U - G
Betyg rapporteras enligt följande:
- Idrottsvetenskaplig metod (klättring) - 2,5 hp | U–G
Behörighet
- 30 hp idrotts- och hälsovetenskap
Övrigt
Kursen ingår i kurspaket 7 - Klättringstränare
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.