Kursplan

Historia III med didaktisk inriktning för gymnasieskolan

Kurskod
GHI35A
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Historia (HIA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Historia1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2023-06-14.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-08-14.

Mål

Målet med kursen är att den studerande inhämtar kunskaper om kulturstudier med historisk inriktning, de nationella minoriteternas historia och Förintelsen. Dessutom fördjupar den studerande sina kunskaper inom det historiedidaktiska området.

Delkurser

1.
Modernitet och kultur ca 1800-2000, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • diskutera och jämföra olika teoretiska utgångspunkter i fråga om studiet av samspelet mellan kultur, samhälle och samhällsförändringar
  • diskutera och analysera frågor rörande föränderliga normer, värderingar och identitet under den moderna epoken
  • diskutera och analysera ungdomars roll och aktivitet i fråga om formandet av kulturella uttryck och stilar, samt hur detta påverkat den moderna samhällsutvecklingen och förståelsen av den.

2.
De nationella minoriteternas samhällshistoria, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • redogöra för huvuddragen i de nationella minoriteternas samhällshistoria i Sverige
  • redogöra för relationen mellan statsmakten, majoritetssamhället och de nationella minoriteterna
  • kritiskt granska historiebruket av de nationella minoriteternas historia
  • analysera och problematisera centrala begrepp
  • skapa ett undervisningsmaterial utifrån egen bearbetning av primärkällor.

3.
Förintelsen: Hjältar, bödlar och åskådare, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • analysera och redogöra för hur forskare sett på hur historien, samhället, situationer och individuella egenskaper som har format människor till att förhålla sig på olika sätt inför Förintelsen
  • problematisera och undersöka på vilket sätt kunskaper om Förintelsen har relevans i dag.

4.
Historiedidaktik III: Att undervisa i historia, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • diskutera och analysera hur lärare, med stöd i historiedidaktisk teori, kan omsätta ett historiskt ämnesinnehåll till potentiell undervisning utifrån frågor om historieämnets syfte och innehåll
  • planera undervisningssituationer och i planeringen reflektera över och tillämpa för historieämnet viktiga centrala begrepp och organiserande principer
  • värdera och använda historiskt källmaterial i planerade undervisningssituationer, inbegripet hur historia brukas och har brukats i samhället
  • reflektera över olika elevers möjligheter till historieförståelse med särskilt fokus på elevers förförståelse i relation till historieämnet
  • välja frågor och material som kan väcka och utveckla elevers förståelse för och inlevelse i människors skilda villkor under olika tidsepoker.

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser:

Delkurser

1.
Modernitet och kultur ca 1800-2000, 7,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar frågor rörande samspelet mellan kultur, och i synnerhet populärkultur, samt samhällsförändringar under industrialisering och modernisering under perioden ca 1800-2000. Kulturens roll och funktion vad gäller norm- och värderingsförändringar samt formandet av identitet behandlas. Delkursen omfattar även ungdomars och ungdomsgruppers konsumtion av samt aktiva deltagande i formandet av olika kulturella uttrycksformer och så kallade subkulturer.

2.
De nationella minoriteternas samhällshistoria, 7,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar de nationella minoriteternas samhällshistoria i Sverige. Fokus ligger på relationen mellan statsmakten, majoritetssamhället och de nationella minoriteterna. Därutöver diskuteras centrala begrepp och historiebruk kopplade till de nationella minoriteternas historia. Studenten lär sig att skapa ett undervisningsmaterial utifrån bearbetning av primärkällor.

3.
Förintelsen: Hjältar, bödlar och åskådare, 7,5 högskolepoäng

I delkursen diskuteras och problematiseras människorsagerande i samband med och inför Förintelsen. Delkursen behandlar också hur forskare förstått och analyseratmänniskors olika agerande som bödlar, hjältar eller åskådare i samband medFörintelsen. I delkursen belyses och diskuteras hur en förståelse om detta är relevant även idag.

4.
Historiedidaktik III: Att undervisa i historia, 7,5 högskolepoäng

Delkursen fördjupar frågeställningar som rör centrala aspekter av lärares transformering av historiedisciplinär kunskap till ett engagerande och hanterbart undervisningsämne i linje med gymnasieskolans gällande ämnesplan. Historiedidaktisk teori används som stöd för att diskutera och analysera relationen mellan historiedisciplin, undervisning och styrdokument. Särskilt fokus läggs i delkursen på elevers förförståelse och historiska meningsskapande.

Examinationsformer

  • skriftliga inlämningsuppgifter
  • muntliga presentationer
  • aktivt deltagande på seminarier

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att erhålla betyget Väl Godkänt på hela kursen krävs Väl Godkänt på minst 22,5 hp.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Modernitet och kultur ca 1800-2000 - 7,5 hp | U–VG
  • De nationella minoriteternas samhällshistoria - 7,5 hp | U–VG
  • Förintelsen: Hjältar, bödlar och åskådare - 7,5 hp | U–VG
  • Historiedidaktik III: Att undervisa i historia - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Historia I med didaktisk inriktning, 30 hp och Historia II med didaktisk inriktning, 22,5 hp

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Kursen innehåller två obligatoriska fältdagar vid en gymnasieskola.

Överlappar GHI29Y

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.