Kursplan

Franska III med didaktisk inriktning för gymnasieskolan

Kurskod
GFR27F
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Franska (FRA)
Ämnesgrupp
Franska
Utbildningsområde
Humanistiska området, 75%
Undervisningsområdet, 25%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2019-03-01.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2019-03-01.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande fördjupar såväl sina kunskaper i franska och sin teoretiska medvetenhet inom franskämnets olika delar som förmågan att kritiskt och självständigt tillvarata, analysera och systematisera forskningsresultat av relevans för den kommande yrkesutövningen som ämneslärare i franska.

Delkurser

1.
Uppsats, 15 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • visa förmåga att självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskningsresultat utifrån vetenskapsteoretiska såväl som litteraturvetenskapliga, lingvistiska eller didaktiska perspektiv
  • utifrån tidigare forskning formulera en problemställning med tillhörande forskningsfrågor
  • inom givna tidsramar genomföra en självständig vetenskaplig studie med forskningsanknytning, relevant metod och teorianknytning, samt argumentation som vilar på väl genomförda analyser
  • visa ett kritiskt förhållningssätt till valda källor
  • diskutera forskningsetiska avvägningar
  • visa förmåga att i skriftlig och muntlig form presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
  • analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden.

2.
Franska: Textanalys - diskurs och korpus, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för grundläggande koncept och idéer inom korpuslingvistik och inom diskursanalys
  • argumentera för valet av korpusmaterial utifrån en diskursanalytisk problemställning
  • använda relevanta metoder i arbetet med den valda korpusen
  • genomföra samt muntligt och skriftligt presentera ett eget arbete som kännetecknas av ett kritiskt förhållningssätt
  • i form av konstruktiv respons analysera och diskutera andras arbeten.

3.
Franskspråkig litteratur och litteraturanalys, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande på franska kunna:

  • analysera, tolka och diskutera ett urval litterära verk från den fransktalande världen
  • diskutera och problematisera den fransktalande världen och olika aspekter av “la Francophonie“
  • analysera och problematisera historiska, kulturella, litterära och lingvistiska aspekter i dessa länder/regioner
  • tillämpa litteraturvetenskapliga metoder
  • visa förmåga att självständigt färdigställa en kortare uppsats som möter grundläggande litteraturvetenskapliga krav samt reflektera kring skrivprocessen.

Innehåll

Kursen innehåller tre delkurser.

Delkurser

1.
Uppsats, 15 högskolepoäng

I delkursen genomför den studerande självständigt en vetenskaplig uppsats utifrån en begränsad problemställning. Uppsatsen kan ha språkvetenskaplig, litteraturvetenskaplig eller språkdidaktisk inriktning. Den studerande försvarar sin uppsats och genomför en kritisk granskning av en medstuderandes vetenskapliga arbete vid ett ventileringsseminarium.

2.
Franska: Textanalys - diskurs och korpus, 7,5 högskolepoäng

Delkursen utgör en introduktion till empiriska synsätt inom franska språkstudier, i synnerhet de som har utvecklats inom korpuslingvistiken, och till sociokulturella synsätt inom diskursanalysen. Grundläggande diskursanalytiska begrepp såsom talakter, genre och textfunktioner diskuteras och problematiseras utifrån autentiskt textmaterial. Under delkursens gång undersöker den studerande språkdata med hjälp av datorbaserade verktyg. Den studerande får praktisk erfarenhet av att använda korpusar och mjukvara för analys av språkliga data och för att få svar på egna frågeställningar relaterade till diskursanalys.

3.
Franskspråkig litteratur och litteraturanalys, 7,5 högskolepoäng

I delkursen behandlas litteraturen i skenet av fransktalande länders historiska och sociala utveckling. Delkursen innehåller ett studium av den fransktalande världen ur historisk, litterär, kulturell och språklig synvinkel. Delkursen behandlar även litteraturvetenskapliga metoder.

Examinationsformer

Delkurs 1 examineras kontinuerligt genom aktivt deltagande i seminarier, genomförande av en vetenskaplig uppsats, försvar av den egna uppsatsen samt opposition på en medstuderandes uppsats.
Delkurs 2 examineras kontinuerligt genom aktivt deltagande i seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter.
Delkurs 3 examineras kontinuerligt genom aktivt deltagande i seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter samt en kortare uppsats.

Arbetsformer

Undervisningen i kursen sker på franska.
Delkurs 1:
Undervisningen ges i form av föreläsningar samt obligatoriska seminarier och obligatorisk handledning, individuellt och i grupp.
Delkurs 2 och 3: Undervisningen bedrivs dels i föreläsningsform, dels i obligatorisk seminarieform.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs betyget VG på delkurs 1 samt på delkurs 2, modul 2 (3 hp) och delkurs 3, modul 1 (5,5 hp).

Betygsrapportering:
Delkurs 1, modul 1: Uppsats - 15 hp
Delkurs 2, modul 1: Textanalys - Grundläggande koncept och idéer - 4,5 hp
Delkurs 2, modul 2: Textanalys - Eget arbete - 3 hp
Delkurs 3, modul 1: Skriftliga inlämningsuppgifter och en kortare uppsats - 5,5 hp
Delkurs 3, modul 2: Seminarier - 2 hp

Förkunskapskrav

  • Franska I med didaktisk inriktning, 30 hp och Franska II med didaktisk inriktning, 30 hp, varav 22,5 hp godkända vid registrering

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande kan kommunicera med ljud och video via en dator eller motsvarande.

Kursen innehåller två till tre fältdagar vid VFU-skola.