Lärandemål
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande på franska kunna:
- visa förmåga att självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskningsresultat utifrån vetenskapsteoretiska såväl som litteraturvetenskapliga, lingvistiska eller didaktiska perspektiv
- utifrån tidigare forskning formulera en problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- inom givna tidsramar genomföra en självständig vetenskaplig studie med forskningsanknytning, relevant metod och teorianknytning, samt argumentation som vilar på väl genomförda analyser
- visa ett kritiskt förhållningssätt till valda källor
- diskutera forskningsetiska avvägningar
- visa förmåga att i skriftlig och muntlig form presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
- analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- redogöra för grundläggande koncept och idéer inom korpuslingvistik och inom diskursanalys
- argumentera för valet av korpusmaterial utifrån en diskursanalytisk problemställning
- använda relevanta metoder i arbetet med den valda korpusen
- genomföra samt muntligt och skriftligt presentera ett eget arbete som kännetecknas av ett kritiskt förhållningssätt
- i form av konstruktiv respons analysera och diskutera andras arbeten.
Efter avslutad delkurs ska den studerande på franska kunna:
- analysera, tolka och diskutera ett urval litterära verk från den fransktalande världen
- diskutera och problematisera den fransktalande världen och olika aspekter av “la Francophonie“
- analysera och problematisera historiska, kulturella, litterära och lingvistiska aspekter i dessa länder/regioner
- tillämpa litteraturvetenskapliga metoder
- visa förmåga att självständigt färdigställa en kortare uppsats som möter grundläggande litteraturvetenskapliga krav samt reflektera kring skrivprocessen.
Innehåll
Delkurser
I delkursen genomför den studerande självständigt en vetenskaplig uppsats utifrån en begränsad problemställning. Uppsatsen kan ha språkvetenskaplig, litteraturvetenskaplig eller språkdidaktisk inriktning. Den studerande försvarar sin uppsats och genomför en kritisk granskning av en medstuderandes vetenskapliga arbete vid ett ventileringsseminarium.
Delkursen utgör en introduktion till empiriska synsätt inom franska språkstudier, i synnerhet de som har utvecklats inom korpuslingvistiken, och till sociokulturella synsätt inom diskursanalysen. Grundläggande diskursanalytiska begrepp såsom talakter, genre och textfunktioner diskuteras och problematiseras utifrån autentiskt textmaterial. Under delkursens gång undersöker den studerande språkdata med hjälp av datorbaserade verktyg. Den studerande får praktisk erfarenhet av att använda korpusar och mjukvara för analys av språkliga data och för att få svar på egna frågeställningar relaterade till diskursanalys.
I delkursen behandlas litteraturen i skenet av fransktalande länders historiska och sociala utveckling. Delkursen innehåller ett studium av den fransktalande världen ur historisk, litterär, kulturell och språklig synvinkel. Delkursen behandlar även litteraturvetenskapliga metoder.
Examinationsformer
Delkurs 1 examineras kontinuerligt genom aktivt deltagande i seminarier, genomförande av en vetenskaplig uppsats, försvar av den egna uppsatsen samt opposition på en medstuderandes uppsats.
Delkurs 2 examineras kontinuerligt genom aktivt deltagande i seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter.
Delkurs 3 examineras kontinuerligt genom aktivt deltagande i seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter samt en kortare uppsats.
Arbetsformer
Undervisningen i kursen sker på franska.
Delkurs 1: Undervisningen ges i form av föreläsningar samt obligatoriska seminarier och obligatorisk handledning, individuellt och i grupp.
Delkurs 2 och 3: Undervisningen bedrivs dels i föreläsningsform, dels i obligatorisk seminarieform.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs betyget VG på delkurs 1 samt på delkurs 2, modul 2 (3 hp) och delkurs 3, modul 1 (5,5 hp).
Betygsrapportering:
Delkurs 1, modul 1: Uppsats - 15 hp
Delkurs 2, modul 1: Textanalys - Grundläggande koncept och idéer - 4,5 hp
Delkurs 2, modul 2: Textanalys - Eget arbete - 3 hp
Delkurs 3, modul 1: Skriftliga inlämningsuppgifter och en kortare uppsats - 5,5 hp
Delkurs 3, modul 2: Seminarier - 2 hp
Förkunskapskrav
- Franska I med didaktisk inriktning, 30 hp och Franska II med didaktisk inriktning, 30 hp, varav 22,5 hp godkända vid registrering
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande kan kommunicera med ljud och video via en dator eller motsvarande.
Kursen innehåller två till tre fältdagar vid VFU-skola.