Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för sponsringens roll som medel i marknadsföring och som medel för resursanskaffning
- redogöra för centrala teorier och aktuella forskningsfrågor inom sponsringsområdet
- analysera och presentera vetenskapliga studier inom området
- söka och analysera relevant information om sponsringsrelaterade fenomen
- genomföra effektmätningar av sponsring
- identifiera relevanta problem utifrån sponsringens möjligheter och begränsningar och med hjälp av teorier och modeller analysera dessa problem
- ta hänsyn till samhälleliga och etiska aspekter i samband med sponsring.
Innehåll
Kursen omfattar två moduler: I den första modulen, Sponsring som utbytesprocess och samhälleligt fenomen, introduceras sponsringsfältet med utgångspunkt i grundläggande marknadsföring och forskning. Fokus ligger även på analys och presentation av vetenskapliga studier inom sponsringsområdet. I den andra modulen, Olika former av sponsring, identifieras och analyseras sponsringsföreteelser som till exempel aktivering och effektmätning.
Examinationsformer
- Seminarier
- Inlämningsuppgifter
- Muntliga presentationer
- Aktivt deltagande vid seminarier
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på den andra modulen och G på den första modulen.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Sponsring som utbytesprocess och samhälleligt fenomen - 2 hp | U–G
- Olika former av sponsring - 5,5 hp | U–VG
Behörighet
- Marknadsföring B, 7,5 hp, Vetenskap och metod I, 7,5 hp och Sport Management I, 7,5 hp
Övrigt
Den som antagits till och registrerats på kursen har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till.
Studenterna ska kunna redogöra för sina respektive insatser i gruppuppgifterna.
Eventuella restuppgifter och kompletteringar på seminarieuppgifter måste vara inlämnade senast vid de tidpunkter som anges i studiehandledningen.
Kursen överlappar FÖ2010 och FÖ2027.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.