Kursplan

Kreativitet för entreprenörer och företag

Kurskod
GEU3DB
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Entreprenörskap och innovationsteknik (EUN)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2024-12-12.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-01-16.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • förstå och tillämpa grundläggande begrepp kring kreativitet och dess roll i entreprenörskap och affärsutveckling.
  • analysera och tillämpa kreativa processer i simulerade affärssituationer, inklusive ledning av kreativa team och hantering av resursbegränsningar.
  • reflektera över hur kreativitet påverkar innovationsprocesser, särskilt i samverkan med kunder samt vid utveckling av affärsmodeller.
  • bedöma egna och andras kreativa förmågor i simulerade affärskontexter.

Innehåll

Kursen består av fyra delar. Den första delen är en introduktion till kreativt tänkande och dess påverkan på affärs- och entreprenörsprocesser. I den andra delen behandlas frågor om kreativitet under resurs- och tidsbegränsningar samt hur entreprenörer och företagare hanterar de utmaningar som följer av dessa begränsningar. Den tredje delen belyser innovationer och processer för att involvera kunder i utveckling av nya produkter och affärsmodeller. I den fjärde delen diskuteras kreativt ledarskap och de omständigheter som påverkar arbetet i kreativa team, samt utmaningar kopplade till kreativitet i affärsverksamhet.

Examinationsformer

  • inlämningsuppgifter
  • aktivt seminariedeltagande

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att uppnå betyget VG krävs VG på inlämningsuppgifter och aktivt deltagande vid seminarier.

 

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Kreativitet för entreprenörer och företag - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Antalet examinationsförsök är begränsat till fem.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.