Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- förstå och tillämpa grundläggande begrepp kring kreativitet och dess roll i entreprenörskap och affärsutveckling.
- analysera och tillämpa kreativa processer i simulerade affärssituationer, inklusive ledning av kreativa team och hantering av resursbegränsningar.
- reflektera över hur kreativitet påverkar innovationsprocesser, särskilt i samverkan med kunder samt vid utveckling av affärsmodeller.
- bedöma egna och andras kreativa förmågor i simulerade affärskontexter.
Innehåll
Kursen består av fyra delar. Den första delen är en introduktion till kreativt tänkande och dess påverkan på affärs- och entreprenörsprocesser. I den andra delen behandlas frågor om kreativitet under resurs- och tidsbegränsningar samt hur entreprenörer och företagare hanterar de utmaningar som följer av dessa begränsningar. Den tredje delen belyser innovationer och processer för att involvera kunder i utveckling av nya produkter och affärsmodeller. I den fjärde delen diskuteras kreativt ledarskap och de omständigheter som påverkar arbetet i kreativa team, samt utmaningar kopplade till kreativitet i affärsverksamhet.
Examinationsformer
- inlämningsuppgifter
- aktivt seminariedeltagande
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att uppnå betyget VG krävs VG på inlämningsuppgifter och aktivt deltagande vid seminarier.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Kreativitet för entreprenörer och företag - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Antalet examinationsförsök är begränsat till fem.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.