Kursplan

Engelska för grundlärare åk 4-6, 1A

Kurskod
GEN2BK
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Engelska (ENA)
Ämnesgrupp
Engelska
Utbildningsområde
Humanistiska området, 50%
Undervisningsområdet, 50%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2019-09-20.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2019-09-20.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande efter avslutad kurs visar en god muntlig och skriftlig kommunikativ förmåga i engelska och kan använda det engelska språket på ett relevant sätt i undervisningen. Dessutom ska den studerande utveckla ämnesdidaktiska kunskaper som behövs för att stimulera unga elevers lärande i ämnet engelska. Ytterligare ett övergripande mål är att den studerande utvecklar kunskaper om digitala verktyg som resurs i engelskundervisningen och för elevers lärande.

Delkurser

1.
Skriftlig språkfärdighet och språkstruktur, 3 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • beskriva och förklara grundläggande språkliga strukturer i det engelska språket med hjälp av grammatisk terminologi
  • tillämpa sina kunskaper om det engelska språkets struktur i såväl egen skriftlig produktion som i översättning till och från engelska
  • identifiera egna och andras grundläggande grammatiska fel, rätta och förklara dessa på ett sätt som unga elever kan förstå och utvecklas av
  • uttrycka sina egna kunskaper och färdigheter i engelska samt identifiera behov av fortsatt språklig utveckling
  • självständigt lösa språkliga problem med hjälp av lexikon, grammatikor och digitala verktyg.

2.
Muntlig språkfärdighet, 3 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för grundläggande regler för uttal och intonation i engelska och tillämpa dessa i eget tal
  • ge exempel på hur egna kunskaper i fonetik kan stödja elevers utvecklande av ett gott engelskt uttal och avhjälpa uttalsfel
  • redogöra för engelskans ställning som världsspråk och dess olika varianter samt dess konsekvenser för undervisningen
  • kommunicera muntligt på engelska i olika sammanhang
  • reflektera över och diskutera hur lärare kan skapa goda förutsättningar för elever att utveckla sin muntliga kommunikativa förmåga.

3.
Tillämpad didaktik, 1,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för hur såväl digitala verktyg som barnlitteratur kan användas för att stödja unga elevers lärande
  • tillämpa och integrera sina kunskaper om engelska språkets struktur i undervisning för unga elever.

4.
Engelsk språkdidaktik I, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • diskutera teorier och aktuell forskning om lärande av engelska samt reflektera över styrdokumentens innehåll för ämnet engelska med speciellt fokus på åk 4-6
  • planera språkutvecklande inlärningsmiljöer utifrån elevers förkunskaper och intressen
  • verka för elevers utveckling som människor och medborgare i ett hållbart samhälle
  • muntligt och skriftligt diskutera och reflektera över hur engelskundervisning för elever i åk 4-6 kan utformas, inklusive flerspråkiga elever samt elever med särskilda behov
  • reflektera över och utvärdera såväl den egna språkliga kompetensen som förmågan att undervisa elever i engelska, och kunna identifiera behov av egen vidareutveckling.

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser.

Delkurser

1.
Skriftlig språkfärdighet och språkstruktur, 3 högskolepoäng

Delkursen innehåller varierade övningar i engelsk grammatik såväl som strukturerade och friare skrivövningar. I delkursen används skrivprocessen för att utveckla de studerandes skrivande. Medvetenhet om egna och elevers problemområden utvecklas och de studerande tränas i att ge konstruktiv kritik på egna och andras texter. I delkursen diskuteras även hur unga elever kan utveckla sin skriftliga förmåga i engelska.

2.
Muntlig språkfärdighet, 3 högskolepoäng

I delkursen studeras principer för engelskt uttal och intonation samt praktisk tillämpning av fonetisk skrift. Vidare behandlas engelska språkets utbredning och variation, inklusive uttalsnormer.

3.
Tillämpad didaktik, 1,5 högskolepoäng

I delkursen studeras utformning och planering av undervisningen för unga elever i ämnet engelska. Vidare diskuteras användning av engelskspråkig barnlitteratur, digitala verktyg samt integrering av grammatik.

4.
Engelsk språkdidaktik I, 7,5 högskolepoäng

I delkursen studeras centrala teorier om inlärning av främmande språk med fokus på unga elever. Den nationella läroplanen studeras och frågor som hur kursplanens syfte och det centrala innehållet kan omsättas i praktiskt arbete tas upp och diskuteras. En röd tråd i delkursen är hur ett aktivt användande av engelska i och utanför klassrummet kan motivera elever och utveckla deras kommunikativa förmåga. Vidare behandlar delkursen teman såsom receptiva färdigheter, interaktion och produktion och omfattar diskussion av såväl teoretiska aspekter som praktiska exempel på undervisningssituationer.

Examinationsformer

Samtliga delkurser examineras genom aktivt deltagande i seminarier, samt muntliga och skriftliga uppgifter.

Arbetsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier. All undervisning sker på engelska.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 10,5 hp.

Betygsrapportering:
Modul 1: Skriftlig språkfärdighet och språkstruktur -3 hp (U-VG)
Modul 2: Muntlig språkfärdighet - 3 hp (U-VG)
Modul 3: Tillämpad didaktik - 1,5 hp (U-G)
Modul 4: Engelsk språkdidaktik I - 7,5 hp (U-VG)

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet samt Engelska 6

Övrigt

Kursen innehåller 1-2 fältdagar på VFU-skola och en obligatorisk campusträff på max 3 dagar för samtliga studenter, oavsett studieform.
För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling.

Ersätter EN1095.