Kursplan

Vetenskaplig metodik och kommunikation

Kurskod
GEG3FM
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Energiteknik (MÖY)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2025-04-24.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-07-01.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för lämpliga sätt att problematisera, formulera syfte, avgränsa och undersöka energitekniska problem eller fenomen från olika perspektiv och utgångspunkter
  • redogöra för för- och nackdelar med olika grundläggande forskningsstrategier samt metoder för datainsamling och tolkning/analys
  • kritiskt diskutera och reflektera över innebörden av ett vetenskapligt förhållningssätt inom det energitekniska området
  • planera, skapa, och leverera tydliga vetenskapliga presentationer, samt analysera och skapa en strategi för att utveckla framtida presentationsteknik
  • planera och skriva vetenskapliga rapporter i linje med mallar samt rådande vetenskaplig standard och referensteknik
  • kritiskt diskutera och reflektera över aspekter av gruppdynamik, projektledarskap och effekterna av olika ledarskap.

Innehåll

Kursen är praktiskt inriktad och fokuserar på hur man kan genomföra småskaliga forskningsprojekt med fokus på teknik och näringsliv. Inledningsvis berörs också vissa grundläggande begrepp med relevans för vetenskap och forskning. Vidare behandlas att planera och genomföra en forskningsprocess och att kommunicera resultatet till olika intressenter.

Kursen genomförs via obligatoriska workshops vilka fokuserar på vetenskapligt skrivande samt presentationsteknik som stöd till ett projekt. Angående vetenskapligt skrivande så är fokusen på tydlig, koncis skriftlig kommunikation anpassad till en vetenskaplig publik/läsare som tar i aktning mallar samt rådande vetenskaplig standard och referenshantering.

I kursen ingår minst en presentation som spelas in. Från denna inspelning och en skriftlig återkoppling från läraren görs en analys och reflektion över prestationerna. Med hjälp av ett reflektionsdokument skapas en strategi för den framtida utvecklingen av den egna presentationstekniken.

Kursen inkluderar även enskilda möten med läraren för att få återkoppling på skrivprocessen för rapporten som utförs parallellt, samt enskilt möte med läraren för att få feedback på presentationsförberedelser.

Slutligen ingår en modul med överblick av området gruppdynamik i samband med projektledning, t.ex. i form av diskussion kring fallstudier.

Examinationsformer

  • aktivt deltagande på seminarier och workshops
  • individuell inlämningsuppgift
  • inlämningsuppgift
  • muntlig presentation

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Seminarium och inlämningsuppgift (metod) - 2,5 hp | U–G
  • Workshops och handledning (kommunikation) - 1,5 hp | U–G
  • Presentationshandledning, presentation samt reflektionsdokument (kommunikation) - 1,5 hp | U–G
  • Diskussion och reflektion (gruppdynamik och projektledning) - 2 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.