Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- identifiera, formulera och hantera frågeställningar som kopplar till energisystem och hållbar utveckling,
- redogöra för energisystemens roll och deras utveckling i ett sociotekniskt och tekno-ekonomiskt perspektiv,
- använda metoder för beräkning av resursanvändning i ett livscykelperspektiv och kritiskt kunna utvärdera dessa,
- muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera projektresultat på ett vetenskapligt sätt.
Innehåll
Kursen behandlar komplexa energisystem som omfattar både tillförsel och användning av energi. Exempel på system som kan behandlas i kursen är kommunala energisystem som omfattar fjärrvärme och dess användning i bebyggelsen, industriella energisystem som omfattar primära resurser för el och värme i processer och stödsystem eller en översikt över regionala energisystem från primära energiresurser till användning i olika sektorer av samhället.
Begreppet energisystem utökas också till en socioteknisk systemsyn, med exempel på hur sociala komponenter är en viktig del i att förklara hur energisystem utformas och förändras. Här lyfts även hur olika typer av styrmedel kan användas för att främja förändring över tid.
Kursen är främst en projektkurs där en förstudie eller en fallstudie med en koppling till någon form av energisystem utförs. Projektet innefattar problemformulering med delvis fokus på hållbar utveckling, där utförande och resultatpresentation sker utifrån ett vetenskapligt arbetssätt.
Kursen behandlar även begreppen livscykelanalys (LCA) och planetära gränsvärden samt praktisk tillämpning av metoder för att utföra LCA.
Examinationsformer
- Individuell inlämningsuppgift
- Laboration
- Projekt
- Seminarium
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Inlämningsuppgift med seminarium - 1 hp | U–G
- Laborationer - 1,5 hp | U–G
- Projekt - 5 hp | U–VG
Behörighet
- Förnybar energiteknik 7,5 hp och Kraftvärmesystem 7,5 hp
Övrigt
Överlappar GEG26G.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.