Kursplan

Resurseffektivt byggande

Kurskod
GBY3DW
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Byggteknik (BYA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2024-12-17.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-02-16.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Beskriva grundläggande koncept inom livscykelanalys (LCA) och livscykelkostnadsanalys (LCCA),
  • Använda konventionella metoder och verktyg för att genomföra livscykelinventeringar, LCA och LCCA för konstruktion och renovering av byggnader,
  • Diskutera LCA- och LCCA-metodernas styrkor och begränsningar,
  • Tolka, diskutera och dra slutsatser av resultat från LCA och LCCA,
  • Förklara skillnaden mellan linjära och cirkulära modeller för materialflöden och relatera till resurseffektivt byggande,
  • Redogöra för hur lagar och regler samt logistik påverkar resurseffektivt byggande,
  • Diskutera resurseffektivt byggande utifrån aspekter som återbruk, bevarande, demontering och ombyggnad samt hållbara byggmaterial.

Innehåll

Kursen behandlar resurseffektivt byggande från flera perspektiv där bland annat materialflöden, återbruk, bevarande, cirkulärt byggande, demontering och ombyggnad diskuteras. Kursen omfattar även teori kring och praktiska tillämpningar av metoder för livscykelanalys (LCA) och livscykelkostnadsanalys (LCCA), från definition av mål och avgränsningar för analysen till livscykelinventering, bedömning av miljöpåverkan och tolkning av resultat. Grundläggande koncept inom LCA och LCCA behandlas i kursen, och konventionella verktyg för att genomföra LCA och LCCA används.

Examinationsformer

  • Individuella inlämningsuppgifter
  • Projekt
  • Seminarier

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Individuella inlämningsuppgifter - 1,0 hp | U–G
  • Projekt - 4,0 hp | U–G
  • Seminarier - 2,5 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.