Kursplan

Arabiska för lärare i modersmål i åk 1-6, 30 hp (1-30 hp). Ingår i Lärarlyftet.

Kurskod
GAR2G9
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Arabiska (ARA)
Ämnesgrupp
Arabiska
Utbildningsområde
Humanistiska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2020-04-01.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-04-01.

Lärandemål

.

Delkurser

1.
Grundläggande arabisk grammatik, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • redogöra för den grundläggande arabiska grammatiken
  • skriva enklare texter på korrekt standardarabiska
  • redogöra för några välkända arabiska grammatikböcker
  • omvandla sin egen grammatiska kunskap till övningar och moment för en specifik årskurs med koppling till läroplanen.

2.
Arabiska: kontrastiva aspekter, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • redogöra för de tydligaste skillnaderna och likheterna mellan svenska och arabiska vad gäller uttal och språkstruktur
  • i grova drag redogöra för skillnader och likheter mellan skriven standardarabiska och en av de vanligaste talade dialekterna
  • resonera runt användning av dialekt eller standardarabiska i modersmålsklassrummet
  • utifrån en specifik åldersgrupp och tema visa hur kontrastiva moment mellan svenska och arabiska och/eller dialekt och standardarabiska kan integreras i undervisning
  • koppla kontrastiva moment i undervisningen till läroplanen för modersmål åk 1-3 och 4-6 samt kunskapskraven för modersmål åk 6.

3.
Text och struktur, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • redogöra för olika typer av texters uppbyggnad och språkliga drag
  • bedöma enklare texter utifrån en given bedömningsmall
  • redogöra för olika lässtrategier och hur dessa kan introduceras i klassrummet
  • koppla delkursens innehåll till kunskapskraven för modersmål årskurs 6
  • välja ett antal texter utifrån en åldersgrupp och ett specifikt tema och motivera sitt val.

4.
Modern arabisk barn- och ungdomslitteratur, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:

  • redogöra för de viktigaste författarskapen inom arabisk barn och ungdomslitteratur
  • redogöra för genren barnpoesi inom arabisk litteratur
  • diskutera arabisk barn och ungdomslitteratur i en svensk kontext
  • problematisera hur skönlitteratur kan användas för att lära känna kultur, traditioner och värderingar i den arabisktalande världen
  • redogöra för hur multimodala arbetssätt kan kopplas till litteraturundervisning
  • välja litteratur för en specifik ålder och målgrupp och motivera sitt val.

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser som läses efter varandra.

Delkurser

1.
Grundläggande arabisk grammatik, 7,5 högskolepoäng

I delkursen studeras grunderna i den arabiska grammatiken. Delkursen går igenom stavningsregler och introducerar de vanligaste arabiska grammatikböckerna. Studenterna arbetar med meningsbyggnad i verbala och nominella meningar, de skriver egna kortare texter på korrekt arabiska och analyserar lättare texter grammatiskt. Delkursen kopplar de olika grammatiska moment som studeras till modersmålsklassrummet och aktuell läroplan.

2.
Arabiska: kontrastiva aspekter, 7,5 högskolepoäng

I delkursen studeras det arabiska språket i jämförelse med svenska med fokus på hur skillnader och likheter kan användas för att stödja eleverna i modersmålsklassrummet. Delkursen tar upp skrivriktning, uttal, meningsbyggnad och struktur i svenska och arabiska. Samma aspekter; uttal, meningsbyggnad och struktur, jämförs sedan igen men mellan en arabisk dialekt och den skrivna standardarabiskan. Delkursens innehåll kopplas till läroplanen för årskurs 1-3 respektive 1-6 och diskussioner hur innehållet kan integreras i modersmålsundervisningen genomförs. Vidare kopplas delkursens innehåll till kunskapskraven för årskurs 6 introducerar möjliga sätt till bedömning av kontrastiva kunskaper.

3.
Text och struktur, 7,5 högskolepoäng

I delkursen studeras olika typer av texter för barn i åldern 6-12 år samt möjliga lässtrategier för att ta sig an dessa. Delkursen identifierar typiska drag, ord och begrepp i varierande texter och diskuterar hur dessa kan integreras i undervisning. Studenten väljer sedan ett antal informerande texter utifrån ett givet tema och en given åldersgrupp och motiverar sitt val. Inom ramen för delkursen diskuteras bedömning av elevtexter och delkursens innehåll kopplas till kunskapskraven för årskurs 6 och olika sätt för bedömning formuleras.

4.
Modern arabisk barn- och ungdomslitteratur, 7,5 högskolepoäng

I delkursen introduceras välkända arabiska barn och ungdomsböcker och deras innehåll diskuteras i relation till en svensk kontext. Vidare presenteras rim och ramsor från barnpoesigenren i den arabisktalande världen och delkursen går igenom hur dessa kan användas i klassrummet. Delkursen ger verktyg för att diskutera hur skönlitteratur kan användas för att ge en inblick i värderingar, traditioner och kulturella uttryck i den arabisktalande världen. En stor del av arabisk barnkultur består av filmer och sånger, dessa integreras i delkursen och diskuteras utifrån ett pedagogiskt värde och hur multimodalitet kan användas i modersmålsklassrummet. Delkursens innehåll kopplas till läroplanen för modersmål årskurs 1-3 samt 4-6 och ett resonemang runt lämpliga val av texter för de olika årskurserna förs.

Examinationsformer

Delkurs 1 examineras kontinuerligt muntligt och skriftligt genom aktivt deltagande på seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter. Delkursen avslutas med en skriftlig och en muntlig tentamen.
Delkurs 2 examineras kontinuerligt muntligt och skriftligt genom aktivt deltagande på seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter. Delkursen avslutas med en muntlig presentation.
Delkurs 3 examineras kontinuerligt muntligt och skriftligt genom aktivt deltagande på seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter. Delkursen avslutas med en skriftlig hemuppgift.
Delkurs 4 examineras kontinuerligt muntligt och skriftligt genom aktivt deltagande på seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter. Delkursen avslutas med en skriftlig hemuppgift med ett multimodalt inslag.

Arbetsformer

Kursen undervisas genom föreläsningar och seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på minst 22,5 hp.

Betygsrapportering:
Delkurs 1, modul 1: Grundläggande grammatik - 4 hp
Delkurs 1, modul 2: Arabiska grammatikböcker - 1 hp
Delkurs 1, modul 3: Tillämpad grammatik - 2,5 hp
Delkurs 2, modul 1: Konstrativ analys - 5 hp
Delkurs 2, modul 2: Tillämpad konstrativ metod - 2,5 hp
Delkurs 3, modul 1: Textstilar - 2 hp
Delkurs 3, modul 2: Lässtrategier - 2 hp
Delkurs 3, modul 3: Textbedömning - 2 hp
Delkurs 3, modul 4: Text i klassrummet - 1,5 hp
Delkurs 4, modul 1: Skönlitteratur i klassrummet - 2,5 hp
Delkurs 4, modul 2: Multimodalitet och litteratur - 2 hp
Delkurs 4, modul 3: Arabisk barn- och ungdomslitteratur - 3 hp

Förkunskapskrav

  • Lärarexamen

Övrigt

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i Lärarlyftet. För att delta i en kurs inom Lärarlyftet ska du ha en behörighetsgivande lärarexamen samt vara anställd av staten, en kommun eller fristående skola och ha en arbetsgivare som har godkänt ditt deltagande. Du som är anställd av annan som enligt avtal med kommunen utför uppgifter på entreprenad inom skolväsendet kan också gå kurser inom Lärarlyftet.
Kurser med inriktning årskurs 4-6 riktar sig till de som är anställda som lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen som är avsedd för åk 4–6 eller åk 7–9 utan att vara ämnesbehörig.
Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta.
Se Skolverkets webbplats för mer information: https://www.skolverket.se/skolutveckling/kurser-och-utbildningar/lararlyftets-kurser-for-larare .