Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande psykologiska och pedagogiska faktorer och begrepp som formar och påverkar individen i arbetslivet
- diskutera olika psykologiska och pedagogiska perspektiv och dess praktiska konsekvenser i arbetslivet
- kritiskt reflektera över individens utveckling i relation till organisation och samhälle
- tillämpa psykologiska och pedagagogiska teorier för att reflektera över egna erfarenheter och sin egen utveckling.
Innehåll
Kursen behandlar individens motivation och lärande i arbetslivet. I modulen Teori, begrepp och perspektiv introduceras centrala teorier och begrepp om motivation och lärande i arbetslivet, med utgångspunkt i psykologiska och pedagogiska perspektiv. Vidare berörs olika perspektiv tillsammans med deras praktiska konsekvenser i arbetslivet. I modulen Tillämpning och reflektion sätts individens utveckling i ett bredare sammanhang genom en kritisk granskning av relationen till organisation och samhälle. Slutligen tillämpas teorier för att möjliggöra reflektion kring egna erfarenheter och utveckling i relation till ämnesområdet.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande under seminarier på campus
- Muntliga redovisningar på campus
- Individuella skriftliga inlämningsuppgifter
- Gruppvis bedömda skriftliga inlämningsuppgifter
- Skriftlig individuell övervakad examination på campus, eventuellt uppdelad i delar.
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Teorier, begrepp och perspektiv - 3 hp | U–G
- Tillämpning och reflektion - 4,5 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Vid omexamination kan examination ske i annan form efter avgörande av examinator.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.