Kursplan

Motivation och lärande

Kurskod
GAB3G3
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Arbetsvetenskap (ABA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2025-06-02.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-06-02.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande psykologiska och pedagogiska faktorer och begrepp som formar och påverkar individen i arbetslivet
  • diskutera olika psykologiska och pedagogiska perspektiv och dess praktiska konsekvenser i arbetslivet
  • kritiskt reflektera över individens utveckling i relation till organisation och samhälle
  • tillämpa psykologiska och pedagagogiska teorier för att reflektera över egna erfarenheter och sin egen utveckling.

Innehåll

Kursen behandlar individens motivation och lärande i arbetslivet. I modulen Teori, begrepp och perspektiv introduceras centrala teorier och begrepp om motivation och lärande i arbetslivet, med utgångspunkt i psykologiska och pedagogiska perspektiv. Vidare berörs olika perspektiv tillsammans med deras praktiska konsekvenser i arbetslivet. I modulen Tillämpning och reflektion sätts individens utveckling i ett bredare sammanhang genom en kritisk granskning av relationen till organisation och samhälle. Slutligen tillämpas teorier för att möjliggöra reflektion kring egna erfarenheter och utveckling i relation till ämnesområdet.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande under seminarier på campus
  • Muntliga redovisningar på campus
  • Individuella skriftliga inlämningsuppgifter
  • Gruppvis bedömda skriftliga inlämningsuppgifter
  • Skriftlig individuell övervakad examination på campus, eventuellt uppdelad i delar.

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Teorier, begrepp och perspektiv - 3 hp | U–G
  • Tillämpning och reflektion - 4,5 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Vid omexamination kan examination ske i annan form efter avgörande av examinator.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.