Kursplan

Kompetensförsörjning

Kurskod
GAB3G2
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Arbetsvetenskap (ABA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2025-06-02.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-06-02.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för processer och arbetssätt för kompetensförsörjning
  • redogöra för omvärldsfaktorer och krav som påverkar organisationers kompetensförsörjning
  • reflektera över sina egna och andras antaganden och beteenden samt dess konsekvenser för inkludering och exkludering inom områdena rekrytering och kompetensförsörjning
  • redogöra för, diskutera och kritiskt reflektera kring rekrytering utifrån mångfaldsaspekter, maktperspektiv och demografi.

Innehåll

Kursen behandlar kompetensförsörjning ur ett helhetsperspektiv. Den ger grundläggande förståelse för hela processen från att attrahera till att avveckla kompetens, med ett särskilt fokus på rekrytering. I modulen Teorier och begrepp är utgångspunkten organisationsperspektivet. I modulen Tillämpning och reflektion behandlas kursinnehållet utifrån kritiska perspektiv för att få kunskap om hur organisationer kan skapa inkluderande processer och arbetssätt, där kompetensförsörjning också belyses ur ett arbetsmarknads- och individperspektiv.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande under seminarier på campus
  • Individuella skriftliga inlämningsuppgifter
  • Gruppvis bedömda skriftliga inlämningsuppgifter
  • Skriftlig individuell övervakad examination på campus, eventuellt uppdelad i delar.

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Teorier och begrepp - 2,5 hp | U–G
  • Tillämpning och reflektion - 5 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Vid omexamination kan examination ske i annan form efter avgörande av examinator.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.