Kursplan

Hållbart arbetsliv, personalarbete och vetenskap

Kurskod
GAB3FZ
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Arbetsvetenskap (ABA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2025-06-02.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-06-02.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för personalarbete i såväl ett historiskt som organisatoriskt sammanhang
  • beskriva personalarbetarens förutsättningar, funktioner och arbetsinnehåll
  • redogöra för grundläggande teorier och begrepp om hållbart arbetsliv och hållbar utveckling utifrån ett arbetsvetenskapligt perspektiv
  • reflektera över vetenskapliga principer, arbetsvetenskapliga metoder och perspektiv på kunskap
  • tillämpa vetenskapliga texters krav på språklig framställning, formalia och struktur.

Innehåll

Kursen introducerar programmets inriktning, med teorier om arbetsvetenskap, med perspektiv på hållbart arbetsliv, hållbar utveckling och personalarbete. Modulen Tillämpning och reflektion introduceras vetenskapligt förhållningssätt, det vetenskapliga skrivandet och problemformulering. I modulen Teorier, begrepp och modeller behandlas personalarbete utifrån ett historiskt och aktuellt perspektiv. Vidare behandlas personalarbetets förutsättningar och arbetsinnehåll och arbetsvetrenskapens teorier och begrepp för hållbart arbetsliv.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande under seminarier på campus
  • Muntliga redovisningar på campus
  • Individuella skriftliga inlämningsuppgifter
  • Gruppvis bedömda skriftliga inlämningsuppgifter
  • Skriftlig individuell övervakad examination på campus, eventuellt uppdelad i delar

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Tillämpning och reflektion - 10 hp | U–G
  • Teorier, begrepp och modeller - 5 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Vid omexamination kan examination ske i annan form efter avgörande av examinator.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.