Lärandemål
Efter avslutad kurs ska doktoranden kunna:
• problematisera och kritiskt förhålla sig till olika teoretiska och metodologiska
angreppssätt vid beforskande av språklig mångfald i utbildningssammanhang
• diskutera och problematisera frågor om undervisning, lärande, fostran och omsorg
utifrån forskning och olika teorier om flerspråkighet och språklig mångfald
• värdera och kritiskt analysera teoretiska begrepp som används vid forskning om
språklig mångfald i utbildningssammanhang
• problematisera och kritiskt förhålla sig till olika teoretiska och metodologiska
angreppssätt vid beforskande av språklig mångfald i utbildningssammanhang
• diskutera och problematisera frågor om undervisning, lärande, fostran och omsorg
utifrån forskning och olika teorier om flerspråkighet och språklig mångfald
• värdera och kritiskt analysera teoretiska begrepp som används vid forskning om
språklig mångfald i utbildningssammanhang
Innehåll
I kursen behandlas vetenskapsteoretiska och metodologiska frågor avseende forskning om språklig mångfald i utbildningssammanhang på global, nationell och lokal nivå. Forskning om språklig mångfald behandlas i kursen, framförallt utifrån kritiska perspektiv där frågor om makt, ideologi och identitet är centrala. Begrepp i relation till flerspråkighet problematiseras och värderas med utgångspunkt i olika teoretiska ansatser. Vidare behandlar kursen teoretiska och forskningsmetodologiska perspektiv på relationer mellan policy och praktik inom utbildningsforskning. I kursen diskuteras och problematiseras även språklig mångfald och flerspråkighet i relation till doktorandens pågående avhandlingsprojekt.
Examinationsformer
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga presentationer.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet till forskarutbildning eller motsvarande kunskaper
Övrigt
Kursen ges på engelska.