Kursplan

Språklig mångfald i utbildningssammanhang

Kurskod
FPA222D
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Forskarnivå
Institution
Akademin Utbildning, hälsa och samhälle
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PEDAGARB)
Fastställd
Fastställd 2021-03-15.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2021-03-15.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska doktoranden kunna:
• problematisera och kritiskt förhålla sig till olika teoretiska och metodologiska
angreppssätt vid beforskande av språklig mångfald i utbildningssammanhang
• diskutera och problematisera frågor om undervisning, lärande, fostran och omsorg
utifrån forskning och olika teorier om flerspråkighet och språklig mångfald
• värdera och kritiskt analysera teoretiska begrepp som används vid forskning om
språklig mångfald i utbildningssammanhang

Innehåll

I kursen behandlas vetenskapsteoretiska och metodologiska frågor avseende forskning om språklig mångfald i utbildningssammanhang på global, nationell och lokal nivå. Forskning om språklig mångfald behandlas i kursen, framförallt utifrån kritiska perspektiv där frågor om makt, ideologi och identitet är centrala. Begrepp i relation till flerspråkighet problematiseras och värderas med utgångspunkt i olika teoretiska ansatser. Vidare behandlar kursen teoretiska och forskningsmetodologiska perspektiv på relationer mellan policy och praktik inom utbildningsforskning. I kursen diskuteras och problematiseras även språklig mångfald och flerspråkighet i relation till doktorandens pågående avhandlingsprojekt.

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga presentationer.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet till forskarutbildning eller motsvarande kunskaper

Övrigt

Kursen ges på engelska.