Kursplan

Lärares ledarskap - villkor och praktik

Kurskod
FPA2227
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Forskarnivå
Institution
Akademin Utbildning, hälsa och samhälle
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PEDAGARB)
Fastställd
Fastställd 2019-09-23.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2019-09-23.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
• redogöra för och diskutera historiska och samtida tongivande ansatser inom forskningen om lärares pedagogiska ledarskap
• problematisera historiska och samtida fenomen som belysts inom forskning om lärares pedagogiska ledarskap
• bedöma och värdera etiska och didaktiska aspekter av lärares pedagogiska ledarskap, avseende såväl villkor som praktik
• formulera och motivera forskningsförankrade frågeställningar i relation till ett forskningsprojekt och därmed inta en självständig position som forskare i förhållande till forskningsfältet

Innehåll

I kursen behandlas internationell och svensk forskning inom fältet lärares pedagogiska ledarskap, i historiskt perspektiv och i samtida forskning. Det huvudsakliga studieobjektet för kursen är det ledarskap som gestaltas av lärare och förskollärare, samt dess villkor och betingelser såväl i som utanför klassrummet. På så sätt berörs såväl ledarskap i termer av att organisera för lärande i skolans ämnen och inom förskolans kunskapsområden, som ett mer övergripande socialt och etiskt ledarskap i skolans och förskolans praktik. Teoretiskt spänner kursen över ett brett spektrum där didaktiska, beteendevetenskapliga och relationella, etiska teorier aktualiseras i relation till lärares ledarskap.

Examinationsformer

Examination sker genom examinerande seminarier, kritisk granskning av texter och skriftliga uppgifter

Arbetsformer

Arbetsformerna är föreläsningar, seminarier och enskilt arbete.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet till forskarutbildning

Övrigt

Kursen ges på svenska. Kursen är campusbaserad och kommer att inkludera sammankomster i internatform.

Summary in English

After completing the course, the student should be able to:
• present and discuss historical and contemporary key approaches in research on teachers’ pedagogical leadership
• problematize historical and contemporary phenomena that have been highlighted in research on teachers‘ pedagogical leadership
• evaluate ethical and didactical aspects of teachers‘ pedagogical leadership, regarding both conditions and practice
• formulate and motivate research-based issues of relevance for teachers‘ pedagogical leadership in relation to a research project