Kursplan

Det demokratiska värdegrundsuppdraget i komplexa skolpraktiker

Kurskod
FPA0004
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Forskarnivå
Institution
Akademin Utbildning, hälsa och samhälle
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PEDAGARB)
Fastställd
Fastställd 2018-03-28.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-03-29.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den forskarstuderande kunna:

  • kunna redogöra för och diskutera värdegrundsuppdraget och mänskliga rättigheter utifrån skilda teoretiska ansatser genom att kritiskt reflektera över forskningsresultat och olika teoretiska och metodologiska ansatser
  • kunna problematisera en komplex skolpraktik utifrån några centrala begreppsliga utgångspunkter som behandlats i moment 2, samt reflektera över dessa i relation till den egna forskningsplanen och de erfarenheter av värdegrundsarbete som de studerande har
  • visa förståelse för språkets roll som identitetsskapande processer och som kulturbärare, genom att reflektera över sin egen och andras språkanvändning i skolpraktiken
  • kunna värdera och kritiskt förhålla sig till värdegrundsuppdraget i skolan, genom att använda etiska begrepp som redskap i analyser av såväl värdegrundsformuleringar i styrdokument som av värderelaterade aspekter i skolans praktik
  • visa en förmåga att ta ansvar för sin kunskapsutveckling genom att reflektera över sitt eget lärande i relation till de ovan angiva lärandemålen och identifiera sitt behov av ytterligare kunskap

Innehåll

Kursen är en tematisk fördjupningskurs där skolans demokratiska värdegrundsuppdrag introduceras, problematiseras och analyseras. Den består av tre olika moment som var för sig motsvarar 2,5 högskolepoäng.

Moment 1: Värdegrundsuppdraget i nationell och internationell belysning
Det första momentet tar sin utgångspunkt i det demokratiska värdegrundsuppdraget, så som det skrivs fram i centrala styrdokument för skolan. Uppdraget belyses med hjälp av historiska, utbildningspolitiska och internationella utblickar. Värdegrundsformuleringarna problematiseras och sätts i relation till mänskliga rättigheter och barnkonventionen.

Moment 2: Mångfald, identitet och värdegrundsfrågor
Det andra momentet problematiserar värdegrundsuppdraget utifrån olika mångfaldsperspektiv och identitetsskapande processer. Kursen fokuserar frågeställningar kring komplexa skolpraktiker där olika kulturella, religiösa och språkliga erfarenheter möts i ett spänningsfält mellan individer och grupper i samhället.

Moment 3: Etiska perspektiv på värdegrund
Det tredje momentet tar sin utgångspunkt i etiska frågeställningar, begrepp och traditioner. Dessa bidrar till att analytiskt förstå och problematisera förhållningssätt, relationer och handlingar i främjande av värdegrundsuppdraget i komplexa skolpraktiker.

Examinationsformer

Examinationen sker via skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar. Examinerande övningar sker i anslutning till varje kursmoment.

Arbetsformer

Föreläsningar, seminarier och övningar. Undervisningen sker i form av föreläsningar och examinerande seminarier. De forskarstuderande förväntas delta aktivt och förberett. All undervisning sker på svenska.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Godkänt betyg på varje moment sätts av kursens examinator. Slutbetyg på kursen sätts efter en samlad bedömning av de tre momenten av kursens examinator

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet till forskarutbildning

Summary in English

The course consists of three parts:
Part 1: The Democratic Value Base Assignment in National and International Perspectives
Part 2: Pluralism, Identity and the Democratic Value Base Assignment
Part 3: Ethical Perspectives on the democratic Value Base Assignment

On completion of the course, the students shall be able to

  • be able to account for and discuss the democratic, value-based and human rights based mission on different theoretical approaches by critically reflecting on research findings and different theoretical and methodological research approaches
  • be able to problematize a complex school practice based on some key conceptual starting points discussed in section 2, and reflect on these in relation to the students’ own research plan and the experience of value-based work that they have
  • demonstrate an understanding of the role of language as an identity-creating process and as a cultural bearer, by reflecting on their own and others‘ language use in school practice,
  • to be able to evaluate and critically relate to the value-based assignment at school, using ethical concepts as tools in analyses of value-based formulas in control documents as well as of value-related aspects of school practice
  • demonstrate an ability to take responsibility for their knowledge development by reflecting on their own learning in relation to the above-mentioned learning objectives and identifying their need for additional knowledge