Lärandemål
Efter avslutad kurs ska doktoranden kunna:
• använda mikroekonomisk teori och spelteori för att analysera informations- och mo-tivationsproblem i olika typer av institutioner.
• förklara betydelsen av asymmetrisk information för effektiviteten hos en institution.
• förklara hur risk och osäkerhet som är förenat med beslutsfattande kan analyseras.
• förklara skillnaden mellan ”hidden action” problem och ”hidden characteristics” problem, samt hur man kan arbeta för att lösa respektive problem.
• analysera hur kontrakt, eller olika sätt att organisera en verksamhet, kan användas för att hantera incitamentsproblem i företag.
• analysera problemen med kollektiva nyttigheter och hur incitament kan användas för att klargöra enskilda aktörers värdering av dessa nyttigheter.
• förklara hur möjligheten till att kunna para ihop olika aktörer med varandra, så kal-lad matchning, samt hur förekomsten av nätverk, kan påverka en effektiv allokering av resurser.
• förklara hur prissättning och äganderätter påverkar en effektiv allokering av resurser.
• diskutera betydelsen av kulturella skillnader för utformningen av institutioner och incitament, kritiskt reflektera kring ledares alternativ till formella beslutsmodeller.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Kursen består av föreläsningar, seminarium och självständiga studier.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Magisterexamen i Mikrodataanalys
Övrigt
Maximalt fem examinationstillfällen. Kursen ges på engelska om ej annat anges. Kursen är campusbaserad om ej annat anges.