Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
1. beskriva och kritiskt värdera de filosofiska grundantagandena bakom olika metodologiska forskningsparadigm i relation till ett specifikt forskningsproblem,
2. beskriva och bedöma metodologiska implikationer av olika forskningsparadigm i relation till ett specifikt forskningsproblem,
3. identifiera, analysera och utvärdera olika typer av data och tillvägagångssätt för datainsamling med avseende på datakvalitet och metodologisk lämplighet,
4. beskriva, värdera och tillämpa principer för forskningsetik i forskningens genomförande,
5. beskriva och bedöma relevanta policys, lagar och regler för datainsamling, lagring och delning i relation till ett specifikt forskningsproblem,
6. motivera och utforma en datainsamlingsstrategi anpassad till ett identifierat forskningsproblem.
Innehåll
Examinationsformer
- Skriftlig rapport av individuellt projekt
- Laborationsrapporter
- Individuella inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Behörig att antas till kursen är den som har grundläggande behörighet till forskarutbildning. Person som inte är antagen vid någon av Högskolan Dalarnas forskarutbildningar antas i mån av plats.
Summary in English
On completion of the course, students will be able to:
1. describe and critically evaluate the underlying philosophical underpinnings of different methodological research paradigms in relation to a specific research problem
2. describe and assess the methodological implications of different research paradigms in relation to a specific research problem
3. identify, analyse, and evaluate different types of data and approaches to data collection with respect to data quality and methodological appropriateness
4. describe, evaluate, and apply ethical principles in the conduct of research
5. describe and assess relevant policies, laws, and regulations concerning data collection, storage, and sharing in relation to a specific research problem
6. justify and design a data collection strategy tailored to an identified research problem.