Kursplan

Säker hälso- och sjukvård samt omsorg - komplexa system och förbättringskunskap

Kurskod
AVV2A6
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Vårdvetenskap (VÅE)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Vårdvetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2023-12-05.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-12-05.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • diskutera teorier, modeller och centrala begrepp i relation till komplexa system, systemsäkerhet och förbättringskunskap,
  • kritiskt reflektera över hur kvalitets- och säkerhetsledning organiseras och regleras på mikro-, meso- och makronivå samt över förutsättningar och främjande åtgärder för ökad säkerhet och,
  • värdera, tillämpa och motivera val av modeller, metoder och verktyg för systematiskt förbättringsarbete med fokus på säkerhet.

Innehåll

I kursen behandlas olika aspekter av säker vård såsom historisk utveckling av säkerhets- och kvalitetsområdet, komplexa system, systemsäkerhet, centrala begrepp, kvalitets- och säkerhetsledningens organisation och reglering på mikro-, meso- och makronivå samt förutsättningar och främjande åtgärder för ökad säkerhet. Kursen inkluderar även teorier, modeller, metoder och verktyg inom säkerhet och systematiskt förbättringsarbete, projektledning med fokus på verksamhetsnära och lärandestyrt systematiskt förbättringsarbete samt personal-, patient- och brukardelaktighet.

Examinationsformer

  • Seminarium med skriftlig inlämning

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Säker hälso- och sjukvård samt omsorg - komplexa system och förbättringskunskap - 7,5 hp | U–G

Behörighet

  • Examen om minst 120 hp

Övrigt

Kursen är nätbaserad. För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator med internetuppkoppling samt headset och webbkamera. 

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.