Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva och förklara centrala begrepp inom sexuell och reproduktiv hälsa ur ett globalt och nationellt perspektiv,
- analysera betydelsen av sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter för att främja hälsa, med hänsyn till socioekonomiska, kulturella, och genusperspektiv,
- identifiera, bedöma och hantera akuta tillstånd och komplikationer som kan uppstå hos kvinnor och nyfödda under graviditet och förlossning,
- tillämpa evidensbaserade vårdmetoder samt demonstrera förmågan att använda pedagogiska verktyg för implementering av forskningsresultat i klinisk praxis.
Innehåll
Studenterna kommer att studera evidensbaserad mödra- och nyföddhetsvård ur ett globalt och nationellt perspektiv. Relevanta policys inom ämnet studeras, med fokus på hantering av akuta komplikationer som påverkar kvinnor och nyfödda. Sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter kommer att analyseras utifrån ekonomiska och sociokulturella perspektiv samt ur ett genus-, klimat-, och hållbarhetsperspektiv. Dessutom kommer användning av för ämnet relevant pedagogik och betydelsen av forskning för evidensbaserad vård och ledarskap att diskuteras.
Examinationsformer
- Skriftliga uppgifter och praktiska examinationer
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Teoretisk kunskap för att förbättra hälsan hos mödrar och nyfödda vid komplikationer kring födandet - 2 hp | U–VG
- Praktiska färdigheter för att förbättra hälsan hos mödrar och nyfödda vid komplikationer kring födandet - 2,5 hp | U–VG
Behörighet
- Sjuksköterskeexamen och Engelska 6
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.