Mål
Efter godkänd kurs ska studenten:
- ha översikt över och kunna kritiskt värdera former för systematisk dokumentation av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling (1)
- visa förmåga att sammanhållet genomföra adekvat och etisk försvarbar dokumentation och analys utgående från en kombination av etablerade metoder med beaktande av önskat syfte (2)
- kunna kritiskt värdera traditionsbaserad undervisningspraktik inom den egna inriktningen i relation till beskrivningar av god undervisning baserad på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, i relation till elevers lärande och utveckling (3)
- ha kännedom om några väletablerade ramverk för beskrivning och bedömning av undervisningsskicklighet (4)
- ha översikt över och kunna diskutera vad som på vetenskaplig grund utmärker expertis avseende undervisning i relation till elevers lärande och utveckling (5)
- kunna identifiera och problematisera vad som med beaktande av lokala förhållanden, styrdokument och tillgänglig kunskap kan/bör utgöra önskvärt fokus i en undervisningsutvecklande insats (6)
- ha god kännedom om såväl helhet som delar i några centrala modeller för undervisningsutveckling, samt dessas grundpremisser (7)
- kunna kollegialt planera, genomföra och utvärdera en undervisningsutvecklande insats i enlighet med någon modell och med beaktande av önskad kunskapsutveckling för elever (8)
- kunna diskutera former för att förädla och sprida utvecklad kunskap som beprövad erfarenhet kollegialt och till den kollektiva kunskapsbasen (9).
Innehåll
Kursen syftar till att vidareutveckla lärares förmåga att utveckla undervisningen genom att systematiskt dokumentera, analysera och utvärdera undervisningen i relation till elevers lärande och utveckling. Genom en kombination av teoretiska och praktiska moment stärks evidensbaserat kvalitets- och utvecklingsarbete såväl kollegialt som individuellt. Kursen utgår från deltagarnas egen praktik genom att uppmärksamma och öka reflektions- och handlingsförmåga i relation till tidigare vunna färdigheter, erfarenheter och professionellt omdöme. Kursen innehåller både fysiska träffar och digitala träffar på distans. Kursen är indelad i tre moduler: 1) Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling (2.5 hp), 2) God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet (1.5 hp) samt 3) Undervisningsutvecklande arbete (3.5 hp).
Examinationsformer
- Individuella muntliga redovisningar
- Individuella skriftliga inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling (mål nr 1 och 2) - 2,5 hp | U–G
- God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet (mål nr 3-5) - 1,5 hp | U–G
- Undervisningsutvecklande arbete (mål nr 6-9) - 3,5 hp | U–G
Behörighet
- Beslut om meriteringsnivå 1, verksam som legitimerad lärare eller förskollärare inom skolväsendet samt ha fullgjort studier om minst 30 hp efter behörighetsgivande examen
Övrigt
Kursen riktar sig till följande målgrupper:
- grundlärare eller ämneslärare i grundskolan
- ämnes- eller yrkeslärare på gymnasieskolan.
Kursen är en del av det nationella professionsprogrammet och ett obligatoriskt krav för meritering till nivå 2 och 4.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.