Kursplan

Verksamhetsförlagd utbildning i gymnasieskolan

Kurskod
APG28R
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1AXX
Fastställd
Fastställd 2023-01-24.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-01-24.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • visa fördjupade ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för den egna undervisningen i relation till såväl elevgruppens som den enskilde individens utveckling och till gällande styrdokument
  • visa fördjupad förmåga att kommunicera och tillämpa skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna, olika jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv samt de grundläggande demokratiska värderingarna
  • visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever
  • visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera såväl gruppens som varje elevs lärande och utveckling
  • visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten
  • visa förmåga att, med utgångspunkt i forskning och erfarenhetsbaserad kunskap, kritiskt värdera och reflektera över sitt läraruppdrag samt kunna formulera tydliga slutsatser för den egna professionsutvecklingen
  • visa förmåga att observera, dokumentera, analysera, och i samarbete med verksamma lärare göra bedömningar av, elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och att informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare
  • visa förmåga att, med ett kritiskt förhållningssätt utifrån ämnesdidaktiska överväganden, använda digitala lärresurser i ämnesundervisningen, beaktande elevers erfarenheter från digitala kulturer och sociala medier och dessas betydelse för elevers utveckling och lärande
  • visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov, inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter.

Innehåll

I den pedagogiska praktiken omsätts och fördjupas de tidigare utvecklade ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaperna och det utbildningsvetenskapliga kärninnehåll som studerats under de föregående kurserna. Den verksamhetsförlagda kursen varvas således med teoretiska studier och seminarier för att den studerande ska kunna utveckla ett reflekterande och kritiskt förhållningssätt till såväl ämnesundervisningen som till sin egen utveckling mot ett professionellt lärarskap. Därigenom formas innehållet av de frågeställningar den studerande möter under sin egen ämnesundervisning.

Under kursen tar den studerande ett självständigt helhetsansvar för planering, genomförande, utvärdering och utveckling av undervisning i båda de undervisningsämnen som ingår i utbildningen. Den studerande kopplar den egna undervisningen till egna och andras erfarenheter och relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten.

I kursen studeras även lärarskapet och den egna undervisningen i relation till specialpedagogiska frågor. Den studerande reflekterar över elevers syn på och upplevelser av sitt lärande samt över hur undervisningen kan utformas för att möta elever i behov av särskilt stöd.

Examinationsformer

  • Inlämningsuppgifter
  • Seminarier
  • Verksamhetsförlagd utbildning

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Verksamhetsförlagd utbildning, gy - 15 hp | U–VG

Behörighet

  • Utveckling och lärande för ämneslärare inriktning gymnasieskolan (varav 7,5 hp VFU), 15 hp, Skolväsendets historia och samhällsuppdrag - ämneslärare, 15 hp samt 90 hp i programmets första undervisningsämne och 90 hp i programmets andra undervisningsämne

Övrigt

Den verksamhetsförlagda utbildningen görs vid en gymnasieskola i utbildningens båda ämnen.

Student som underkänts i VFU-kurs har rätt att genomgå kursen ytterligare en gång, dock inte fler än två sammanlagt.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.