Kursplan

Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning - VAL

Kurskod
APG28M
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1AXX
Fastställd
Fastställd 2022-12-12.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2022-12-12.

Mål

Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • visa kunskap om den utbildningsvetenskapliga forskningens betydelse för skolans pedagogiska verksamhet,
  • visa kunskap om kvalitativa och kvantitativa forskningstraditioner och metoder inom det utbildningsvetenskapliga området,
  • visa förmåga att formulera forskningsetiska överväganden,
  • visa fördjupad kunskap om samt förmåga att använda sig av centrala vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv i diskussioner om läraryrkets vetenskapliga grund,
  • visa förmåga att tillgodogöra sig utbildningsvetenskapliga texter och skriva vetenskapligt samt att kommunicera om vetenskapsteori och forskning muntligt och skriftligt.

Innehåll

I kursen behandlas grundläggande vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder. Tonvikt ligger på utbildningsvetenskapliga teorier och metoder av betydelse för lärarens yrkesutövning. I kursen behandlas vidare forskningsetik inom utbildningsvetenskap och källkritik. Via praktiska tillämpningsövningar får den studerande erfarenhet av att söka, bedöma och diskutera utbildningsvetenskaplig forskning av relevans för den egna undervisningen. Den studerande ges också möjlighet att utveckla insikt om hur man som lärare kan vara delaktig att bygga en skola på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Examinationsformer

  • Seminarier
  • Skriftlig PM

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning - VAL - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Antagen till VAL-utbildning samt 15 hp i pedagogiskt arbete

Övrigt

Nätbaserad kurs.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.