Kursplan

Examensarbete för ämneslärare (avancerad nivå)

Kurskod
APG282
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1AXX
Fastställd
Fastställd 2022-06-13.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2022-06-13.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • visa fördjupade kunskaper inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område med anknytning till det egna undervisningsämnet och visa fördjupad insikt i områdets aktuella forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa förmåga att formulera en ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande frågeställningar,
  • visa fördjupad förmåga att utifrån en problemställning självständigt samla in, systematisera, analysera, problematisera och värdera empiriskt material samt kritiskt granska egna undersökningsresultat och andras forskning,
  • visa förmåga att genomföra ett självständigt vetenskapligt arbete med tydlig forskningsanknytning, relevant teori- och metodanvändning samt argumentation som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet,
  • visa förmåga att göra forskningsetiska avvägningar,
  • visa fördjupad förmåga att, med högt ställda krav på skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga, presentera och argumentera för det egna undersökningsresultatet samt att förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett sakligt och konstruktivt sätt,
  • visa fördjupad förmåga att analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden,
  • visa förmåga att bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat didaktiskt ämnesområde av betydelse för yrkesutövningen.

Innehåll

Examensarbetets undersökningsområde knyts till ett undervisningsämne för vilken utbildningen är avsedd. Med stöd av en utsedd handledare preciseras problemställning, syfte och frågeställningar med utgångspunkt i relevant tidigare forskning. Vidare genereras och analyseras ett empiriskt material med hjälp av lämpliga metoder och utifrån relevanta teorier. I kursen diskuteras metodologiska och forskningsetiska avvägningar och analysresultatet tolkas och diskuteras mot bakgrund av tidigare forskningsresultat. Arbetet presenteras i form av en vetenskaplig uppsats, vilken kan kompletteras med andra redovisningsformer. Den studerande försvarar sitt examensarbete och genomför en kritisk granskning av en medstuderandes examensarbete vid ett ventileringsseminarium. Val av teoretiska perspektiv, vilka forskningsmetoder som används och behandlas samt vilken litteratur som är mest ändamålsenlig styrs av det aktuella undersökningsområdet och de frågeställningar som väljs.

Examinationsformer

  • Ett självständigt arbete
  • Presentation och försvar av arbetet vid ett särskilt ventileringsseminarium
  • Opponering på en medstuderandes självständiga arbete

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är föreläsningar, seminarier, workshops och handledning.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Examensarbete, 15 hp

Förkunskapskrav

  • Didaktik och läroplansteori - KPU, 15 hp, Undervisning och ledarskap - KPU (varav 10 hp VFU), 15 hp samt minst 150 hp i undervisningsämnen, inklusive självständigt arbete om 15 hp

Övrigt

Nätbaserad kurs, innehåller en campusträff då ventilering av självständiga arbeten sker.