Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande självständigt kunna:
- tillämpa och värdera ett personcentrerat förhållningssätt i planering och genomförande av omvårdnad vid astma, kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL) och allergi
- reflektera över, analysera och problematisera hur samhälleliga faktorer och jämlikhetsfaktorer kan påverka upplevelser, vård och behandling av astma, KOL och allergi
- redogöra för innebörden av och nyttan med att samverka i interprofessionella team med patienten som medskapare vid astma, KOL och allergi
- värdera och stödja användande av eHälsa vid astma, KOL och allergi
- utforma en plan för implementering av ett evidensbaserat- och personcentrerat arbetssätt i klinisk verksamhet vid astma, KOL och allergi
- systematiskt söka, kritiskt granska samt referera till vetenskaplig litteratur inom vård och omvårdnad vid astma, KOL och allergi.
Innehåll
I kursen studeras personcentrerad vård, interprofessionell
samverkan, evidensbaserad vård, eHälsa och implementering. I kursen
behandlas teorier, modeller och metoder som syftar till att stödja patienten i att
vara medskapare av sin vård och behandling. Under kursen ska även en plan för
implementering av ett evidensbaserat och personcentrerat arbetssätt i klinisk
verksamhet utformas.
Examinationsformer
Inlämningsuppgifter och seminarier.
Arbetsformer
Föreläsningar och seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Seminarier, inlämningsuppgifter, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Sjuksköterskeexamen samt Personcentrerad vård vid astma/KOL/allergi, del I, 7,5 hp