Mål
- identifiera och diskutera olika typer av litteraturvetenskapligt skrivande, såsom akademiska uppsatser, vetenskapliga artiklar och avhandlingar
- diskutera komponenter inom den litteraturvetenskapliga forskningsprocessen, från grundläggande frågeställningar, kritisk genomgång av tidigare forskning, val av metod och teorianknytning, till text och diskursanalys samt utformande av egna argument
- tillämpa gängse regler och konventioner för dokumentation, parafras, citering och källförteckning, relevanta för fältet interkulturella litteraturstudier
- utföra en självständig kortare litteraturvetenskaplig forskningsuppgift, på ett interkulturellt tema, vilken redovisas i en argumenterande uppsats
- analysera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden i form av konstruktiv respons.
Innehåll
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Självständigt författad uppsats
- Ventilering
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används A–F.
Slutbetyg på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Uppsats - 4 hp | A–F
- Seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter - 3,5 hp | A–F
Behörighet
- Kandidatexamen 180 hp inom humaniora, samhällsvetenskap eller utbildningsvetenskap och Engelska 6
Övrigt
Kursen överlappar tidigare kurskod AJP23P.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.