Kursplan

Introduktion till interkulturella litteraturstudier

Kurskod
AEN2BP
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Engelska (ENA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Interkulturella litteraturstudier1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1N
Fastställd
Fastställd 2025-09-03.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-09-03.

Mål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • diskutera och värdera termer och begrepp använda inom forskningen om kulturmöten utifrån olika perspektiv
  • tillämpa relevanta teorier inom fältet interkulturella studier vid analys och tolkning av litterära texter
  • redogöra för och diskutera interkulturella litteraturstudiers vetenskapliga bakgrund och identitet i relation till andra ämnesdiscipliner
  • i skrift och tal kommunicera och argumentera för sina egna tolkningar
  • diskutera andra studenters skriftliga arbeten genom att ge konstruktiv kritik.

Innehåll

I kursen ges en bred överblick över de olika akademiska discipliner som definierar fältet interkulturella litteraturstudier. Teorier inom hermeneutik, genusteori, postkolonialism, översättningsvetenskap och ekokritik utforskas i avsikt att kontextualisera interkulturella litteraturstudier och ge olika perspektiv på ämnets vetenskapliga identitet.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används A–F.

Slutbetyg på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Skriftliga inlämningsuppgifter - 5 hp | A–F
  • Seminarier - 2,5 hp | A–F

Behörighet

  • Kandidatexamen 180 hp inom humaniora, samhällsvetenskap eller utbildningsvetenskap och Engelska 6

Övrigt

Kursen överlappar tidigare kurskod AJP23N.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.