Kursplan

Hållbar samhällsplanering

Kurskod
ABY2BL
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Byggteknik (BYA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1AXX
Fastställd
Fastställd 2025-05-22.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-07-22.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenterna kunna:

  • Samla in, sammanställa och analysera information från olika källor för att kunna beskriva energianvändning i urbana områden
  • Redogöra för klimatförändringar och dess relevans för stadplanering samt utvärdera strategier för att integrera klimathänsyn i hållbar stadsutveckling
  • Redogöra för grunderna i olika urbana infrastruktursystem och analysera deras klimat- och energipåverkan
  • Analysera och kritiskt utvärdera befintliga eller planerade stadsdelar ur klimat- och energiperspektiv
  • Utforma och motivera förslag samt rekommendationer till hur stadsdelar kan utvecklas eller vidareutvecklas för att bli mer hållbara.

Innehåll

Kursen behandlar hur klimat- och energifrågor kan integreras i planering av den byggda miljön. Kursen behandlar också hur den byggda miljön påverkar infrastruktursystem och dess energianvändning samt dess effekt på klimatförändringar. Ett befintligt eller planerat bostadsområde studeras och rekommendationer samt förslag som svarar mot samhällets energi- och klimatutmaning tas fram. 

Examinationsformer

  • Seminarier
  • Individuell skriftlig uppgift
  • Projekt med presentation och rapport

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

Slutbetyg sätt genom en sammanvägning av momenten.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Seminarier - 1 hp | U–G
  • Individuell skriftlig uppgift - 2 hp | U–VG
  • Projekt med presentation och rapport - 4,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Ingenjörsexamen eller kandidatexamen inom bygg-, energi- eller samhällsbyggnadsteknik om minst 180 hp och Engelska 6

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.