Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- självständigt identifiera och formulera en relevant och tydligt definierad problemställning inom audiovisuella studier med tillhörande forskningsfrågor
- inom ramen för audiovisuella studier planera, genomföra och på ett välstrukturerat sätt redovisa en självständig och systematisk studie med relevant teori- och metodanvändning som vilar på vetenskaplig grund
- självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskning i relation till den egna studien
- identifiera, reflektera över och förebygga forskningsetiska problem i den egna
studien - formulera och muntligt framföra konstruktiv kritik på en en text av vetenskaplig karaktär
- vetenskapligt värdera och reflektera kring det egna arbetet utifrån kommentarer som förs fram av opponent och seminarieledare
- genomföra ett kvalificerat audiovisuellt gestaltningsarbete relaterat till vetenskapliga frågeställningar.
Innehåll
Kursen fokuserar på undersökning av ett självständigt identifierat forskningsproblem inom audiovisuella studier, genom ett gestaltande såväl som ett vetenskapligt förhållningssätt. I kursen produceras ett magisterexamensarbete bestående av en audiovisuell gestaltning och en skriftlig uppsats. De båda delarna av examensarbetet utforskar samma forskningsproblem, och båda vilar på vetenskaplig teori och metod samt tidigare forskning. Arbetet innefattar också opponering och försvar av uppsats. Kursen avslutas med reflektion kring det utförda arbetet och dess förankring i det vidare fältet av audiovisuella studier.
Examinationsformer
- Examensarbete
- Seminarium (på campus eller online)
- Audiovisuell gestaltning
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Magisterexamensarbete i Audiovisuella studier - 15 hp | U–G
Behörighet
- Audiovisuella studier: Kunskapsproduktion genom gestaltning 15 hp och Audiovisuella produktionsprocesser 15 hp
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.