Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- planera ett mindre forskningsprojekt inom audiovisuella studier
- självständigt identifiera och formulera syfte och problemställning inom audiovisuella studier
- utifrån en problemställning formulera tillvägagångssätt och koppla till relevant metodlitteratur
- självständigt identifiera tidigare forskning av relevans för en problemställning
- reflektera kring etiska aspekter av relevans för en identifierad problemställning och vald metod.
Innehåll
I kursen identifieras och redogörs för en problemställning inom audiovisuella studier, och hur en undersökning med både gestaltande och vetenskapligt förhållningssätt kan planeras. Tidigare forskning definieras, vetenskaplig metod och tillvägagångssätt preciseras. Här diskuteras också möjliga ingångar till ett audiovisuellt gestaltningsarbete som relaterar till problemställningen. Etiska frågor relaterade till problemområdet och den valda metoden samt hur de kan hanteras inom ramen för en vetenskaplig uppsats diskuteras.
Examinationsformer
- Individuell hemtentamen
- Seminarium (på campus eller online)
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Introduktion till magisterexamensarbete i Audiovisuella studier - 7,5 hp | U–G
Behörighet
- Kandidatexamen i musik, ljud- och musikproduktion, komposition, bildproduktion, audiovisuell produktion, grafisk design eller lärarexamen med inriktning mot medieproduktion alternativt kandidatexamen tillsammans med dokumenterad kunskap om och erfarenhet av produktionsprocesser och aktuell teknologi inom ljud- och/eller bildområdet.
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.