Kursplan

Examensarbete i bild för ämneslärarexamen, inriktning gymnasieskolan

Kurskod
ABP254
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Avancerad nivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Bild (BIL)
Ämnesgrupp
Utbildningsvetenskap praktisk-estetiska ämnen
Utbildningsområde
Övriga områden, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1A1F
Fastställd
Fastställd 2020-03-11.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-03-11.

Lärandemål

.

Delkurser

1.
Problemformulering och forskningsanknytning, 15 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för fördjupade kunskaper inom det bilddidaktiska området omfattande både internationell och nationell forskningshistorik, centrala forskningsproblem och aktuella forskningsbehov
  • utifrån tidigare forskning och egna erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen formulera en bilddidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
  • utifrån sin problemställning självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskningsresultat utifrån vetenskapsteoretiska såväl som bilddidaktiska perspektiv
  • välja relevant metod utifrån etiska överväganden och ett relevant teoretiskt ramverk för en planerad empirisk bilddidaktisk studie
  • i skriftlig och muntlig form presentera och argumentera för studiens forskningsbakgrund i relation till problemformulering, syfte och frågeställningar samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett konstruktivt sätt
  • analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som förslag till förbättringar.

2.
Empirisk studie, 15 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • utifrån arbetet i delkurs 1 vidareutveckla formuleringen av den bilddidaktiska problemställningen med tillhörande forskningsfrågor utifrån en fördjupad insikt i bildområdets aktuella forsknings- och utvecklingsarbete
  • genomföra ett självständigt problemorienterat empiriskt vetenskapligt arbete med tydlig forskningsanknytning och relevant teori- och metodanvändning
  • självständigt och kritiskt systematisera, analysera och problematisera det i studien insamlade empiriska materialet samt utifrån resultatet föra argumenterande resonemang som vilar på vetenskaplig grund
  • presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
  • bidra till kunskapsutveckling av betydelse för yrkesutövningen genom sina fördjupade kunskaper inom ett avgränsat bilddidaktiskt område
  • analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som brister.

Innehåll

Kursen består av två delkurser.

Delkurser

1.
Problemformulering och forskningsanknytning, 15 högskolepoäng

Delkursen har en tydlig bilddidaktisk inriktning där den studerande fördjupar sig inom det bilddidaktiska forskningsfältet. Den studerande motiverar ett kunskapsbehov inom det bilddidaktiska fältet utifrån forskningsläget, styrdokument, samhällsdebatt, erfarenheter från VFU och/eller didaktiska frågeställningar. Under delkursen formuleras problemställning, syfte och frågeställningar för en empirisk studie. Tyngdpunkten i delkursen är att formulera en forskningsbakgrund inom ett avgränsat bilddidaktiskt område. Forskningsbakgrunden genomförs i form av ett systematiskt förfarande för sökning, urval och värdering av relevant forskningslitteratur. Delkursen innehåller dessutom studier av metod och analysverktyg, samt etiska överväganden för den empiriska studien. Val av metod motiveras och anknyts till ett teoretiskt ramverk. Den studerande presenterar, motiverar och argumenterar för det egna arbetet samt granskar och opponerar på en medstuderandes arbete vid ett särskilt ventileringsseminarium.

2.
Empirisk studie, 15 högskolepoäng

I delkurs 2 utvecklar den studerande det bilddidaktiska problemområde som formulerades i delkurs 1. Med stöd av en utsedd handledare preciseras och vidareutvecklas syfte och frågeställningar med utgångspunkt i problemställningen. Val av teoretiska perspektiv, forskningsmetoder samt litteratur styrs av det aktuella ämnesområdet och de frågeställningar som valts. Vidare insamlas ett empiriskt material som analyseras med hjälp av valda teorier och metoder. Resultatet diskuteras mot bakgrund av tidigare forskningsresultat och presenteras i form av en vetenskaplig uppsats. Den studerande försvarar sitt examensarbete och genomför en kritisk och konstruktiv granskning av en medstuderandes arbete vid ett ventileringsseminarium.

Examinationsformer

Delkurs 1 examineras genom en skriftlig rapport med problemformulering, syfte, frågeställningar, forskningsbakgrund och påbörjad teorianknytning. Det egna arbetet och granskning av en medstuderandes arbete examineras genom ett opponeringsförfarande. Metodvalet och etiska överväganden examineras i form av en skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 2 examineras genom en vetenskaplig uppsats som den studerande presenterar och försvarar vid ett särskilt ventileringsseminarium, vid vilket den studerande också opponerar på en medstuderandes examensarbete.

Arbetsformer

Delkurs 1: Föreläsningar, obligatoriska seminarier och obligatorisk handledning.
Delkurs 2: Obligatoriska seminarier och obligatorisk handledning, individuellt och i grupp.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att få VG på hela kursen krävs VG på modul 2.

Betygsrapportering:
Modul 1: Problemformulering och forskningsanknytning - 15 hp (U-G)
Modul 2: Empirisk studie - 15 hp (U-VG)

Förkunskapskrav

  • Bild I med didaktisk inriktning, 30 hp, Bild II med didaktisk inriktning, 30 hp, Bild III med didaktisk inriktning för gymnasieskolan, 30 hp och Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hp

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.