I kursen behandlas begrepp som barn i behov av särskilt stöd, inkludering, normalitet, dokumentation och uppföljning och föräldrasamverkan. Begreppen problematiseras ur olika pedagogiska och specialpedagogiska perspektiv i relation till förskollärarens ledarskap och ansvar i uppdraget. I kursen diskuteras uppdraget att möta barns olikheter och behov i samverkan med kollegor, andra professioner och föräldrar. I kursen ingår observationer och analys av barns lärande och utveckling med stöd av olika teorier. Fokus läggs på aktiviteter och relationer mellan barn såväl som mellan vuxna och barn i förskolemiljöer.
Den studerande får i kursen arbeta med att utveckla fördjupad kommunikativ förmåga i tal och skrift i syfte att stödja den pedagogiska verksamhetens uppdrag i relation till specialpedagogiska frågor. Teknikburna och gestaltande kunskapsprocesser införlivas i bearbetning och framställning av olika kursuppgifter.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanKontakta oss om har du frågor om utbildningen eller frågor som rör ansökan.
support@du.se
023-77 88 88
I lärplattformen Learn hittar du mer information om kursen.
Besök kursrummetPå du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.