Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu
- Sök andra utbildningar
- Kontakta oss om du har frågor: support@du.se.
Kursens mål
Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar kunskaper om barns utveckling och lärande. Vidare fördjupar den studerande sin didaktiska förmåga att planera, genomföra och värdera sin egen undervisning i relation till elevers utveckling och lärande och till verksamhetens mål samt utveckla sitt pedagogiska ledarskap utifrån skolans värdegrund.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskaper om och aktivt verka för skolans värdegrund och samhällsuppdragets intentioner samt reflektera över och analysera och värdera detta i förhållande till elevers lärande och utveckling
- visa kunskaper om olika teoretiska perspektiv på barns utveckling och lärande, i såväl ett nutida som ett historiskt perspektiv, samt visa förståelse för hur dessa olika perspektiv kan leda till olika förhållningssätt till verksamheten i grundskolan
- visa kunskaper om hur elevers lärande och utveckling påverkas, begränsas och möjliggörs av skilda sociala, kulturella och ekonomiska villkor
- utifrån olika teoretiska perspektiv och egna erfarenheter i den verksamhetsförlagda utbildningen reflektera över vad som skapar goda förutsättningar för elevers lärande
- visa kunskaper om hur barns deltagande i digitala och sociala medier får betydelse för deras utveckling och lärande i såväl ett nutida som ett historiskt perspektiv
- visa förmåga att självständigt och i samrabete med verksamma lärare planera, genomföra och utvärdera undervisning inom något av ämnesområdena samhällsorientering, naturorientering och teknik, bild eller idrott och hälsa i relation till gruppens och till den enskilde elevens utveckling och lärande och till verksamhetens mål
- visa grundläggande kunskaper om olika didaktiska teorier gällande elevers lärande inom något av ämnesområdena samhällsorientering, naturorientering och teknik, bild eller idrott och hälsa i relation till gällande styrdokument
- visa förmåga att självständigt, så väl i tal som i skrift, argumentera för val av innehåll och arbetsformer i den egna undervisningen
- visa förmåga att använda digitala lärresurser i den pedagogiska verksamheten på ett medvetet och reflekterande sätt
- beskriva och reflektera över den egna utvecklingen till lärare utifrån ett kunskapsteoretiskt perspektiv