Kurs PG1054

Utveckling och lärande i förskolan och förskoleklass (inklusive 7,5 hp VFU)

15 högskolepoäng
Grundnivå

Huvudområde:

Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu

Kursens mål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar kunskaper om barns utveckling och lärande, med särskild inriktning mot bild- och matematikpedagogisk verksamhet. Vidare är målet att den studerande utvecklar sitt pedagogiska ledarskap utifrån förskolans och förskoleklassens värdegrund.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • visa kunskap om och aktivt verka för förskolans och förskoleklassens värdegrund och samhällsuppdragets intentioner samt reflektera över, analysera och värdera detta i förhållande till barns lärande och utveckling
  • visa kunskap om hur barns lärande och utveckling påverkas av sociala, kulturella och ekonomiska villkor
  • visa kunskap om teorier om barns utveckling och lärande, i såväl ett nutida som ett historiskt perspektiv samt visa förståelse för hur dessa teorier kan leda till olika förhållningssätt i förskolans och förskoleklassens verksamhet
  • visa kunskap om digitala mediers betydelse för barns utveckling och lärande
  • visa förmåga att använda digitala lärresurser i den pedagogiska verksamheten på ett medvetet och reflekterande sätt
  • visa förmåga att i bild- och matematikpedagogisk verksamhet skapa stimulerande miljöer för barns utveckling och lärande i relation till verksamhetens mål
  • visa insikt i barns bildvärldar och kunna samtala med barn om olika former av bilder
  • visa förmåga att arbeta med barns förståelse av olika matematiska begrepp samt att analysera och värdera matematikens innehåll, metoder och uttrycksformer
  • visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten med särskilt fokus på bild och matematik
  • visa förmåga att planera, genomföra, dokumentera, analysera och kommunicera den pedagogiska verksamheten
  • visa förmåga att diskutera och formulera den egna utvecklingen till förskollärare utifrån ett kunskapsteoretiskt perspektiv samt visa kunskaper i vetenskapligt skrivande