Kurs PE2018

Förskolechefers pedagogiska ledarskap

7,5 högskolepoäng
Grundnivå

Huvudområde:

Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu

Kursens mål

Det övergripande målet är att den studerande ska utveckla kunskap om styrning och ledning för att kunna utöva ett pedagogiskt ledarskap i en mål- och resultatstyrd förskola.

Efter avslutad utbildning ska den studerande kunna visa:

  • kunskap om styrdokumentens krav på förskolechefen som pedagogisk ledare samt vad som kännetecknar ett gott pedagogiskt ledarskap och en god verksamhetsutveckling i förskolan enligt forskning och beprövad erfarenhet
  • kunskap om förskolans formella och informella styrning och ledning samt dess konsekvenser för förskolechefens ledarskap
  • förmåga att med ett kritiskt förhållningssätt systematiskt och kontinuerligt följa upp, planera och utvärdera förskolans verksamhet
  • förmåga att leda arbetsprocesser där barns utveckling och lärande analyseras i förhållande till verksamhetens innehåll och därefter i samverkan med personalen kunna föreslå åtgärder för verksamhetsutveckling
  • förmåga att utveckla samverkansformer och kunskapsutbyte mellan förskollärare, barnskötare och övrig personal samt aktivt bedöma och stödja deras förmåga att utmana och stimulera barns utveckling och lärande
  • kunskap om IT som ett medel i det pedagogiska ledarskapet för att utveckla förskolans verksamhet.