Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu
- Sök andra utbildningar
- Kontakta oss om du har frågor: support@du.se.
Kursens mål
Det
övergripande målet är att den studerande ska utveckla kunskap om styrning och
ledning för att kunna utöva ett pedagogiskt ledarskap i en mål- och
resultatstyrd förskola.
Efter
avslutad utbildning ska den studerande kunna visa:
- kunskap om styrdokumentens krav på förskolechefen som pedagogisk ledare samt vad som kännetecknar ett gott pedagogiskt ledarskap och en god verksamhetsutveckling i förskolan enligt forskning och beprövad erfarenhet
- kunskap om förskolans formella och informella styrning och ledning samt dess konsekvenser för förskolechefens ledarskap
- förmåga att med ett kritiskt förhållningssätt systematiskt och kontinuerligt följa upp, planera och utvärdera förskolans verksamhet
- förmåga att leda arbetsprocesser där barns utveckling och lärande analyseras i förhållande till verksamhetens innehåll och därefter i samverkan med personalen kunna föreslå åtgärder för verksamhetsutveckling
- förmåga att utveckla samverkansformer och kunskapsutbyte mellan förskollärare, barnskötare och övrig personal samt aktivt bedöma och stödja deras förmåga att utmana och stimulera barns utveckling och lärande
- kunskap
om IT som ett medel i det pedagogiska ledarskapet för att utveckla förskolans
verksamhet.