Utbildningsplan

Specialistsjuksköterskeutbildning till distriktssköterska75 högskolepoäng

Programkod
VSDAA
Programansvarig
Gunilla Oscarsdotter
Fastställd
Fastställd av Utbildnings- och Forskningsnämnden 2008-03-13.
Gäller fr.o.m. 2009-08-01.
Reviderad
Reviderad 2012-03-08.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2012-03-08.
Nedlagd
2020-12-01

1. Programmets mål

1.1 Mål enligt Högskolelagen (1992:1434), 1 kap. 9 §:

Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.

Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

1.2 Examensmål enligt Högskoleförordningen (1993:100), bilaga 2:

För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som specialistsjuksköterska

Kunskap och förståelse

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och ha insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, samt ha kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen och
  • visa fördjupad kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet.

Färdighet och förmåga

  • visa fördjupad förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov och upprätta omvårdnadsplan,
  • visa förmåga att leda och utvärdera omvårdnadsåtgärder,
  • visa fördjupad förmåga att initiera genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande arbete,
  • visa förmåga att integrera kunskap samt analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar och situationer,
  • visa förmåga att medverka vid och självständigt utföra undersökningar och behandlingar inklusive vård i livets slutskede och
  • visa vårdpedagogisk förmåga.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot distriktssköterska skall studenten också 

  • visa förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att främja den fysiska, psykiska och sociala hälsan hos patienter och förebygga uppkomst av sjukdom och sjukdomskomplikationer,
  • visa förmåga att observera och bedöma komplexa behov av vård, habilitering och rehabilitering hos patienter, och 
  • visa sådan kunskap som krävs för att ansvara för hälsoundersökning och vaccinationsverksamhet.

1.3 Utbildningsprogrammets mål

Utöver de examensmål som anges i Högskoleförordningen (1993:100) ska studenten efter fullgjord utbildning

  • visa sådan kunskap inom farmakologi och sjukdomslära samt förskrivning av vissa läkemedel och kostnadsfria förbrukningsartiklar som krävs i enlighet med Socialstyrelsens direktiv i SOSFS 2001:16 och 2001:5.

2. Huvudsaklig uppläggning

Specialistsjuksköterskeutbildning till distriktssköterska omfattar 75 högskolepoäng och består av fyra kurser om 15 högskolepoäng vardera inom huvudområdet omvårdnad och en kurs inom huvudområdet medicinsk vetenskap. Omfattningen av verksamhetsförlagda studier är 15 högskolepoäng där evidensbaserad omvårdnad integreras.
Utbildningen ligger som grund för fortsatta studier i huvudområdet omvårdnad.

3. Programmets kurser

Termin 1

  • Folkhälsa och folkhälsoarbete, 15 högskolepoäng, avancerad nivå 1
  • Förskrivningsrätt för vissa läkemedel och förbrukningsartiklar 15 högskolepoäng,
    avancerad nivå 1

Termin 2

  • Hälsa och omvårdnad av barn och ungdom 15 högskolepoäng, avancerad nivå 1
  • Hälsa och omvårdnad av vuxna och äldre, 15 högskolepoäng, avancerad nivå 1

Termin 3

  • Examensarbete för magisterexamen i omvårdnad, 15 högskolepoäng, avancerad nivå 1

    alternativt
  • Examensarbete – Specialistsjuksköterska inriktning distriktssköterska 7,5 högskolepoäng avancerad nivå 1 samt valbar kurs 7,5 högskolepoäng (relevant för distriktssköterskeprofessionen).

4. Examensbenämning

Den som fullföljt utbildningsprogrammet med godkända betyg erhåller efter ansökan Specialistsjuksköterskeexamen - inriktning mot distriktssköterska (Postgraduate Diploma in Specialist Nursing – Primary Health Care).

För studenter som har en kandidatexamen inom huvudområdet vårdvetenskap/omvårdnad samt fullgjort ett examensarbete på 15 högskolepoäng avancerad nivå leder utbildningen även till Filosofie magisterexamen, huvudområde: Omvårdnad (Degree of Master of Science [60 credits], Main Field of Study: Nursing).

5. Behörighetskrav

  • Svensk legitimation som sjuksköterska, samt yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring inom somatisk vård.

6. Övrigt

Student som avlagt kandidatexamen i vårdvetenskap/omvårdnad har möjlighet att välja att skriva ett examensarbete som kan leda både till yrkesexamen och en magisterexamen.