1. Programmets mål
1.1 Mål enligt Högskolelagen (1992:1434), 1 kap. 8 §:
Utbildning på grundnivå ska utveckla studentens
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenten, utöver kunskaper
och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
1.2 Examensmål enligt Högskoleförordningen (1993:100), bilaga 2:
Kandidatexamen
Omfattning
Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola själv bestämmer, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen.
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet metoder om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpbara metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en
problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta, vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För kandidatexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.
Övrigt
För kandidatexamen med en viss inriktning skall också de preciserade kraven gälla som varje Högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.
1.3 Utbildningsprogrammets mål
Efter genomgången utbildning ska studenten kunna:
- utföra samhällsvetenskapligt analys- och utredningsarbete samt kunna arbeta med projektledande arbetsuppgifter inom både offentlig och privat verksamhet utifrån ett reflekterande och rättssäkert förhållningssätt;
- visa kunskaper och förståelse för sociala och samhälleliga processer;
- visa grundläggande kunskaper i hur de svenska och europeiska politiska och juridiska systemen är uppbyggda;
- tillämpa och kritiskt förhålla sig till samhällsvetenskapliga teorier och metoder på olika nivåer i samhället;
- identifiera och reflektera över samhällsvetenskapliga problemställningar;
- göra självständiga och professionella värderingar utifrån ett etiskt förhållningssätt;
2. Huvudsaklig uppläggning
Utbildningen har två inriktningar, en inriktad mot huvudområdet statsvetenskap och en inriktad mot huvudområdet sociologi. Den statsvetenskapliga inriktningens profil är internationella förhållanden med tonvikt på den Europeiska Unionen (EU), dess politiska system och förvaltning. Den sociologiska inriktningen rymmer såväl klassisk som modern sociologisk teori med särskilt fokus på makt och avvikelse i det moderna samhället.
Under första året på programmet förvärvar studenten kunskaper och insikter i
grundläggande samhällsvetenskapliga problemställningar genom introduktion av statsvetenskapliga och sociologiska perspektiv, samhällsvetenskaplig teori och metod liksom rättsvetenskapliga grundperspektiv. Kurserna i rättsvetenskap innebär att studenten förvärvar kunskaper i hur det juridiska systemet är uppbyggt, i den rättsliga regleringen av förvaltningsförfarandet på kommunal, statlig och EU-nivå, samt hur man använder sig av offentligrättslig juridisk metod. Studenten ges också möjlighet att fördjupa sina kunskaper i antingen socialrätt eller folkrätt vilka anknyter till programmets två huvudområden. Under det första året introduceras det internationella perspektivet inom de samhällsvetenskapliga problemställningarna vad gäller ett jämförande perspektiv på politiska system, liksom genom EU-rätten i relation till svensk förvaltningsrätt.
Under andra året breddas och fördjupas de samhällsvetenskapliga teoretiska och metodologiska kunskaperna. De statsvetenskapliga grundkurserna fördjupar den internationella analysnivån genom studier av EU, globaliseringsperspektiv samt de teoretiska dimensionerna av internationella relationer. De sociologiska grundkurserna introducerar centrala socialpsykologiska teoribildningar samt sociologiska teorier om välfärdsstaten. Under årets andra termin väljer studenten profil genom att antingen inrikta sig mot huvudområdet statsvetenskap eller sociologi. Kunskaper om samhällsvetenskapliga metoder fördjupas gemensamt för båda huvudområdena där vetenskapliga metoder omsätts inom respektive ämne genom att studenten övar sig i att utföra ett kvalificerat analys- och utredningsarbete utifrån valda huvudområdestillämpningar. Den statsvetenskapliga inriktningen fördjupar av den svenska förvaltningen, liksom av EU. Den sociologiska inriktningen sker mot den moderna sociologiska teorin, vilken fördjupas med avvikelsesociologi. Terminen avslutas med ett självständigt arbete.
Tredje året inleds med en valbar termin. Denna är främst ägnad att ge möjlighet till internationellt utbyte. Genom arbetslivskontakter och studievägledning ges studenten förslag på olika relevanta kurser på såväl utländska lärosäten som inom det inhemska lärosätet. Studierna under den valbara terminen skall vara relevanta i förhållande till programmets huvudområden, vilket innebär att kurser med samhällsvetenskapligt, juridiskt eller ekonomiskt innehåll, eller exempelvis språkstudier är aktuella. Under vårterminen sker en successiv fördjupning av de teoretiska och metodologiska kunskaperna inom respektive huvudområde. Inom den statsvetenskapliga inriktningen sker den teoretiska fördjupningen inom ett valt område av internationella relationer. Inom den sociologiska inriktningen sker fördjupning genom en fokusering mot modern sociologisk teori. Tredje året avslutas med att studenten skriver examensarbete för kandidatexamen inom valt huvudområde.
Under programmets samtliga tre år ges utrymme för kontinuerlig kontakt med arbetslivet. Detta sker i form av professionell studievägledning, liksom genom gästföreläsningar inom alumniverksamhet. Representanter från utvalda organisationer i arbetslivet deltar genom programmets branschråd. Dessa kontaktytor med arbetslivet skapar samtidigt grunden för programmets examensarbeten och ger förutsättningar för fördjupade insikter i arbetslivets krav och förändringsprocesser.
Programmet inbegriper ett tydligt internationaliseringsperspektiv, dels genom möjliggörandet av en termins internationellt utbyte, dels innehållsligt genom de ingående kurserna som exempelvis teoribildning inom delkursen ”Internationella relationer och globalisering” liksom inom kursen ”Politiska system i ett jämförande perspektiv”.
3. Programmets kurser
År 1
Termin 1
Introduktion till samhällsvetenskap, 7,5 hp (Sociologi/Statsvetenskap)
Klassisk sociologisk teori, 7,5 hp (Sociologi)
Politiska system i jämförande perspektiv, 7,5 hp (Statsvetenskap)
Samhällsvetenskapernas vetenskapsteori, 7,5 hp (Filosofi)
Termin 2
Förvaltningsrätt, 15 hp (Rättsvetenskap)
EU-rätt, 7,5 hp (Rättsvetenskap)
Valbara kurser:
Folkrätt, 7,5 hp (Rättsvetenskap)
Socialrätt för samhällsvetare, 7,5 hp (Rättsvetenskap)
År 2
Termin 3
Europeiska Unionen- ett transnationellt politiskt system, 7,5 hp (Statsvetenskap)
Socialpsykologi, 7,5 hp (Sociologi)
Internationella relationer och globalisering, 7,5 hp (Statsvetenskap)
Välfärdsstaten i sociologisk belysning, 7,5 hp (Sociologi)
Termin 4
Inriktning statsvetenskap II, 30 hp:
Politik och förvaltning i Sverige och EU, 7,5 hp,
EU som global aktör, 7,5 hp
Samhällsvetenskapliga metoder I- inriktning statsvetenskap, 7,5 hp,
Examensarbete för högskoleexamen i Statsvetenskap, 7,5 hp
Inriktning sociologi II, 30 hp
Makt och samhälle, 7,5 hp
Konformitet och avvikelse, 7,5 hp
Samhällsvetenskapliga metoder I- inriktning sociologi, 7,5 hp
Examensarbete för högskoleexamen i Sociologi, 7,5 hp
År 3
Termin 5
Valbar termin med inriktning mot internationellt utbyte
Termin 6
Inriktning statsvetenskap III, 30 hp
Samhällsvetenskapliga metoder II- inriktning statsvetenskap, 7,5 hp,
Följande valbara kurser, 7,5 hp:
-Mellanöstern i den samtida världen
-Övergångar till demokrati och diktatur
Examensarbete för kandidatexamen i statsvetenskap, 15 hp
Inriktning sociologi III, 30 hp
Samhällsvetenskapliga metoder II- inriktning sociologi,7,5 hp
Fördjupningskurs i sociologisk teori, 7,5 hp
Examensarbete i sociologi, 15 hp
4. Examensbenämning
Studerande som med godkänt resultat genomgått programmets kurser och i övrigt uppfyller utbildningsplanens krav erhåller, efter ansökan hos Högskolan Dalarna, examensbevis för filosofie kandidatexamen, huvudområde Statsvetenskap (Degree of Bachelor of Science, Main Field of Study: Political Science) eller filosofie kandidatexamen, huvudområde Sociologi (Degree of Bachelor of Science, Main Field of Study: Sociology).
5. Behörighetskrav
- Områdesbehörighet 5/A5 eller motsvarande kunskaper. För sökande med godkänt betyg i Matematik A beviljas dispens från kravet på Matematik B
6. Summary in English
On completion of the course the student should be able to:
- carry out social science inquiry as well as having acquired the skills to carry out project management tasks in both public and private sectors on the basis of a reflective and legally sound approach
- demonstrate knowledge in social and societal processes,
- demonstrate basic knowledge on how the Swedish and European political and legal systems are organised,
- on the basis of a critical approach, apply theories and methods of the social sciences,
identify and reflect on research problems pertaining to the field of the social sciences,
- make independent and professional evaluations based on an ethical approach,
- communicate ideas, problems and solutions to both specialists and non-specialists.
7. Övrigt
Studenten kan på begäran få programnamnet inkluderat i examensbeviset under förutsättning att de i utbildningsplanen angivna kurserna är godkända.