Utbildningsplan

Ämneslärarprogrammet inriktning grundskolans årskurs 7-9, matematik och idrott och hälsa, arbetsintegrerad utbildning240 högskolepoäng

Programkod
L79IA
Programansvarig
Anna Teledahl
Fastställd
Fastställd av Utbildnings- och Forskningsnämnden 2024-02-14.
Gäller fr.o.m. VT 2024.

1. Programmets mål

1.1 Mål enligt Högskolelagen (1992:1434), 1 kap. 8 §:

Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper.

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

1.2 Examensmål enligt Högskoleförordningen (1993:100), bilaga 2:

För ämneslärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som ämneslärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.

Kunskap och förståelse
För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i årskurs 7–9 ska studenten

  • visa sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen, inbegripet såväl överblick över ämnesstudiernas huvudområde som fördjupade kunskaper inom vissa delar av detta område och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.

För ämneslärarexamen ska studenten också

  • visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för den verksamhet i övrigt som utbildningen avser samt visa kännedom om vuxnas lärande,
  • visa fördjupad kunskap om vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, och visa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
  • visa sådan kunskap om barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för den verksamhet som utbildningen avser,
  • visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
  • visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia, och
  • visa fördjupad kunskap om bedömning och betygsättning.

Färdigheter och förmåga
För ämneslärarexamen ska studenten

  • visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
  • visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen, ämnesområden och ämnesdidaktik,
  • visa förmåga att ta till vara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
  • visa förmåga att tillämpa sådan didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för den verksamhet i övrigt som utbildningen avser,
  • visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
  • visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra tillgodose elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter,
  • visa förmåga att observera, dokumentera och analysera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och att informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
  • visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
  • visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
  • visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
  • visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer,
  • visa förmåga att använda och värdera läroböcker, andra läromedel och andra lärverktyg,
  • visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
  • visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
  • visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten utveckla färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För ämneslärarexamen ska studenten

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
  • visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.

1.3 Utbildningsprogrammets mål

-

2. Huvudsaklig uppläggning

Programmet leder fram till ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7–9 vilken avläggs på avancerad nivå och uppnås efter att studenten har fullgjort kursfordringar om 240 högskolepoäng. Programmet är arbetsintegrerat vilket innebär att utbildningsmoment genomförs inom ramen för egen anställning enligt nedan.

För examen krävs att utbildningen omfattar följande områden: ämnes- och ämnesdidaktiska studier med relevans för undervisning i något av skolväsendets ämnen för vilket det finns en fastlagd kurs- eller ämnesplan, utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng och verksamhetsförlagd utbildning om 30 högskolepoäng, förlagd inom relevant verksamhet och ämne.

För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7–9 ska utbildningen omfatta ämnes- och ämnesdidaktiska studier om 165 högskolepoäng i två undervisningsämnen. Av de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna ska 15 högskolepoäng utgöra ämnesrelaterad verksamhetsförlagd utbildning. Utbildningen ska omfatta en fördjupning om 90 högskolepoäng i det ena ämnet och för det andra ämnet krävs 60 högskolepoäng.

Utbildningsvetenskaplig kärna (UVK) utgörs av kurser i pedagogiskt arbete om 60 högskolepoäng och arbetsintegrerad verksamhetsförlagd utbildning (VFU) om 30 högskolepoäng. Pedagogiskt arbete fokuserar på den pedagogiska yrkesverksamhetens praktik och teori.  Ämnet är således mångvetenskapligt och integrerar teorier och metoder från olika forskningsfält där den pedagogiska yrkesverksamheten står i centrum.

Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 30 högskolepoäng och genomförs löpande och integrerat inom ramen för egen anställning vilken ska genomföras inom relevant verksamhet och inom utbildningens ingående ämnen. Detta innebär att den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i samtliga undervisningsämnen som ingår i examen men att detta inte sker i form av särskilda kurser utan löpande inom egen anställning. De praktiska momenten integreras med ämnesdidaktiska studier men också med UVK-kursernas innehåll för att skapa goda förutsättningar för den studerande att successivt utveckla förmågan att planera, genomföra, utvärdera och utveckla sin ämnesundervisning.

Den verksamhetsförlagda utbildningen har en progression där den studerande förväntas visa allt större grad av självständighet i det pedagogiska arbetet, vilket synliggörs genom att de första två prövningarna av verksamhetsförlagd utbildning ligger på grundnivå medan den avslutande förläggs på avancerad nivå. Den studerandes kunskaper och erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning är också av betydelse för valet av ämnesdidaktiskt problemområde som studeras inom de självständiga arbetena (examensarbeten). Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan ska anknyta till den pågående yrkesutövningen och omfatta följande:

  • skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund, innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
  • läroplansteori och didaktik,
  • vetenskapsteori och forskningsmetodik,
  • utveckling och lärande, som ska ha ett tvärvetenskapligt perspektiv där kognitionsvetenskap ingår, samt specialpedagogik,
  • sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
  • bedömning och betygsättning för arbete som lärare, och
  • utvärdering och utvecklingsarbete.

För ämneslärarexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort minst ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng eller minst två sådana arbeten om vardera minst 15 högskolepoäng i ett av de ämnen som studeras inom utbildningen.

Programmets struktur 240 hp (90+60)
T1: Matematik + UVK
T2: Idrott och hälsa + UVK + VFU

T3: Matematik + UVK
T4: Idrott och hälsa + UVK

T5: Matematik + UVK + VFU
T6: Idrott och hälsa + UVK

T7: Matematik + VFU
T8: Idrott och hälsa + UVK + VFU

T9: Examensarbete i matematik eller idrott och hälsa + UVK
T10: Examensarbete i samma ämne som under termin 9 + UVK

3. Programmets kurser

År 1 
Didaktik och ledarskap för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp, grundnivå (UVK)
Idrott och hälsa I med didaktisk inriktning, 30 hp (15 hp läses år 1)
Introduktion till läraryrket för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp, grundnivå (UVK)
Matematik I med didaktisk inriktning, 30 hp (15 hp läses år 1)
Verksamhetsförlagd utbildning 1 för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp, grundnivå (VFU)

År 2
Idrott och hälsa I med didaktisk inriktning, 30 hp (15 hp läses år 2)
Matematik I med didaktisk inriktning, 30 hp (15 hp läses år 2)
Specialpedagogik och ett läraruppdrag i förändring för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp (UVK)
Utveckling och lärande för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp (UVK)

År 3
Bedömning och betygssättning för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp, avancerad nivå (UVK)
Idrott och hälsa II med didaktisk inriktning, 30 hp (15 hp läses år 3)
Matematik II med didaktisk inriktning, 30 hp (15 hp läses år 3)
Sociala relationer, konflikter och makt för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp, grundnivå (UVK)
Verksamhetsförlagd utbildning 2 för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp, grundnivå (VFU)

År 4
Idrott och hälsa II med didaktisk inriktning, 30 hp (15 hp läses år 4)
Matematik II med didaktisk inriktning, 30 hp (15 hp läses år 4)
Verksamhetsförlagd utbildning 3 för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 15 hp, avancerad nivå (VFU)
Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL, 7,5 hp, avancerad nivå (UVK)

År 5
Examensarbete i matematik för ämneslärarexamen inriktning grundskolans årskurs 7–9 alternativt Examensarbete i idrott och hälsa för ämneslärarexamen inriktning grundskolans årskurs 7–9
Utvärdering och utvecklingsarbete för ämneslärare årskurs 7–9 – AIL, 7,5 hp (UVK)

4. Examensbenämning

Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7–9 (Degree of Master of Arts/Science in Secondary Education), omfattande 240 högskolepoäng

5. Behörighet

  • Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2, Idrott och hälsa 1, Naturkunskap 1b alt 1a1+1a2 och Matematik 4 eller Matematik D

6. Summary in English

-

7. Övrigt

Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs inom ramen för egen, för utbildningen relevant, tjänst.