1. Programmets mål
1.1 Mål enligt Högskolelagen (1992:1434), 1 kap. 8 §:
Utbildning på grundnivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
– förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
– förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
– beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper
och färdigheter, utveckla förmåga att
– söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
– följa kunskapsutvecklingen, och
– utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
1.2 Examensmål enligt Högskoleförordningen (1993:100), bilaga 2:
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.
1.3 Utbildningsprogrammets mål
Kunskap och förståelse
För examen ska studenten
- visa grundläggande kunskaper i programutveckling, databashantering, utveckling och administration av nätverks- och kommunikationssystem,
- visa fördjupade kunskaper inom IT-forensiska metoder och nätverkssäkerhet, samt redogöra för vanliga typer av intrång och attacker mot datasystem samt möjligheter att motverka sådana intrång och attacker.
Färdighet och förmåga
För examen ska studenten
- visa grundläggande förmåga att självständigt identifiera och formulera problem inom programutveckling, datakommunikation, IT-säkerhet och IT-forensiska områden,
- visa grundläggande förmåga att självständigt lösa problem inom programutveckling, datakommunikation och IT-säkerhet,
- visa fördjupad förmåga att självständigt lösa problem inom IT-forensiska områden.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För examen ska studenten
- visa fördjupad förmåga att kritiskt granska och bedöma IT-forensiska undersökningar och relevant information från sådana
2. Huvudsaklig uppläggning
Datatekniska tillämpningar har under de senaste årtiondena vuxit snabbt. Datateknik förekommer numera i de flesta verksamheter, tyvärr även i brottsliga sammanhang. De utmaningar som en datatekniker ställs inför idag ställer inte bara krav på traditionella färdigheter inom programutveckling, datakommunikation och systemförvaltning, utan dessutom kunskaper i IT-säkerhet och förmåga till IT-forensiska utredningar.
Programmet är utformat för att möta nuvarande och framtida behov av datatekniskt kunnig personal. Utbildningen är specialiserad mot IT-forensisk teknik och betonar IT-säkerhet. Dess grund utgörs av ett antal traditionella datatekniska kurser, såsom programmering, databaser och datakommunikation.
Utbildningen ger ett flertal internationella perspektiv. De datatekniska kurserna förmedlar metoder och tekniker som är globalt tillämpbara. Undervisningen i IT-forensisk datateknik och IT-säkerhet bygger på internationellt kända metoder och tillvägagångssätt. De rättsvetenskapliga kurserna ger en orientering om relevanta avsnitt i EU-rätten.
I utbildningen ingår tre huvudspår med fördjupningar som läses av samtliga studenter:
- Programmering och algoritmer. Kunskaper om programmering och programutveckling fördjupas i ett antal kurser under utbildningens tre år, och omfattar även kurser i utveckling av Internetapplikationer och applikationer för mobiltelefoner.
- Datakommunikation, nätverksteknik och säkerhet. Spåret inleds med grundläggande kurser i datakommunikation och avslutas med en kurs i nätverkssäkerhet.
- Forensisk undersökning av datorer, mobiltelefoner och andra digitala informationsbärare. Tidigt i utbildningen medverkar studenterna i en grundläggande IT-forensisk undersökning av persondatorer. Längre fram i utbildningen genomför studenterna undersökningar av mobiltelefoners innehåll. I slutet av programmet läser studenterna en kurs fördjupade i IT-forensiska tekniker.
De tre huvudspåren fördelas över programmets kurser. Studenterna följer en tydlig progression från de första grundläggande kurserna fram till och med det avslutande examensarbetet. Det förbereder studenterna både för en yrkeskarriär men också för fortsatta studier på avancerad nivå.
Utbildningens första läsår är koncentrerat på ämnets grunder. Studenterna läser grundläggande kurser i programmering, rättsvetenskap och IT-forensisk datateknik. De får träna i att effektivt använda mjukvaruverktyg lämpliga för IT-forensiska undersökningar i samband med att de genomför en forensisk undersökning av enstaka datorer.
Studierna under läsår två är inriktade mot datorer i nätverk, nätverkssäkerhet, och de olika intrång som kan förekomma i datorer och nätverk. Studenterna studerar vanliga typer av intrång och attacker mot datorsystem, samt möjligheter att motverka sådana intrång och attacker. I läsåret ingår dessutom kurser i programutveckling och konstruktion av Internetapplikationer.
Det tredje läsåret inriktas mot specialkunskaper som behövs vid fördjupade undersökningar av digitala media. Det kopplas även mot andra discipliner för att ge vidgade vyer inom programmets huvudområde. Speciellt betonas ämnesområdets problemlösande natur. Det ingår fördjupade studier i IT-forensisk datateknik, IT-säkerhet och programutveckling. Studenterna får öva i att extrahera, strukturera och tolka information från persistenta och volatila minnen. Utbildningen avslutas med ett examensarbete.
3. Programmets kurser
Första året läses följande kurser på grundnivå 1:
Introduktion till IT-forensisk teknik och IT-säkerhet, 7,5hp (Datateknik)
IT-rätt, grundläggande, 7,5 hp (Rättsvetenskap)
Grundläggande programmering, 7,5 hp (Datateknik)
Introduktion till operativsystem 7,5hp (Datateknik)
Skriptprogrammering 7,5hp (Datateknik)
Databassystem, en grundläggande introduktion, 7,5hp, (Datateknik)
Utredning av databrott, 7,5hp (Rättsvetenskap)
Kriminalteknisk datavetenskap I, 7,5hp (Datateknik)
Andra året läses följande kurser:
Datakommunikation för IT-säkerhet, 7,5hp (Datateknik) G1
Fördjupad programutveckling, 7,5hp (Datateknik) G1
Statistik inom datavetenskap och IT, 7,5hp (Statistik) G1
Introduktion till Internetapplikationer, 7,5hp (Datateknik) G1
Datakommunikation för IT-säkerhet II, 7,5hp (Datateknik) G1
Etisk hackning och penetrationstest, 7,5hp (Datateknik) G1
Grundkurs i IT-kriminologi, 5,0hp (Rättsvetenskap) G1
Vetenskaplig metodik, 2,5hp (Datateknik) G1
Nätverkssäkerhet, 7,5hp (Datateknik) G1
Tredje året läses följande kurser:
Logik och matematik för datavetenskap, 7,5hp (Datateknik) G1
Utveckling av mobila och inbyggda system, 7,5 hp (Datateknik) G1
Undersökning av mobila och inbyggda system, 7,5 hp (Datateknik) G2
Kryptografi, 7,5hp (Datateknik) G2
Biometriska äkthetsbevisningar, 7,5hp (Datateknik) G2
Kriminalteknisk datavetenskap II, 7,5hp (Datateknik) G2
Examensarbete för kandidatexamen i datateknik, 15hp (Datateknik) G2
4. Examensbenämning
Om samtliga kurser enligt utbildningsplan är godkända erhålles efter ansökan Kandidatexamen med inriktning mot Digitalbrott och eSäkerhet, huvudområde: Datateknik (Degree of Bachelor of Science in Digital Forensics and IT-Security, main field of study: Computer Engeneering).
5. Behörighetskrav
- Områdesbehörighet 7/A7 eller motsvarande kunskaper. Dispens beviljas från kravet i Fysik A/ Fysik1b1/Fysik1a
6. Summary in English
Knowledge and Understanding
After completion of the programme students shall be able to
- demonstrate basic knowledge of software development, database management, development and management of networking and communications systems,
- demonstrate in-depth knowledge in IT-Forensic methods and network security, describe common types of intrusion and attacks on computer systems, and abilities to counter such intrusions and attacks.
Skills and Abilities
After completion of the programme students shall be able to
- demonstrate basic skills to independently identify and formulate problems in software development, data communications, IT-security and IT-forensics areas,
- demonstrate basic abilities to independently solve problems in software development, data communications and IT-security,
- demonstrate in-depth ability to independently solve problems in IT-forensics areas.
Judgement and Approach
After completion of the programme students shall be able to
- demonstrate in-depth ability to critically review and assess IT-forensics investigations and relevant information from them.
7. Övrigt
Undervisningen är till stor del nätbaserad kombinerad med träffar på campus i vilka det förutsätts ett fysiskt deltagande på plats av studenten. I utbildningen ingår rena nätbaserade kurser och rena campusbaserade kurser, samt kurser i vilka undervisningsformen är en blandning av nätbaserad och campusbaserad undervisning, blended learning. De nätbaserade kurserna kräver ingen närvaro på campus av studenten. De campusbaserade kurserna har omfattande laborativa moment som enbart kan genomföras på campus, undervisningen sker i huvudsak på campus men nätbaserade föreläsningar kan förekomma. I de kurser vilket blended learning tillämpas kan det som mest ingå 5 dagar obligatorisk campusbaserad tid per kurs. Campusbaserade undervisningsmoment i parallella kurser planeras om möjligt till samma tillfällen och koncenteras till så få tillfällen som möjligt.
För information om kursernas undervisningsspråk, se respektive kursplan.