Du besöker just nu vår digitala utställning
Du besöker just nu Högskolan Dalarnas digitala utställning som uppmärksammar 150-årsfirandet av lärarutbildningen i Falun.
Bildtext: Lärarutbildare och blivande lärarinnor i Falun kring sekelskiftet 1900. Foto: Högskolan Dalarnas bildarkiv.
Text: Anders Persson, docent i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Högskolan Dalarna.
En lärarutbildning är inte bara en spegelbild av sin tid, den kan också betraktas som ett verktyg för att försöka påverka framtiden. Utifrån ett sådant perspektiv har utbildandet av lärare inte sällan tenderat att bli en politiskt laddad fråga. Den som kan påverka vad en lärare vill och kan, antas också kunna påverka samhällsutvecklingen i stort. Genomförandet av en lärarutbildning sker emellertid alltid ute i verksamheten.
Bildtext: Pedagogiska uppsatser från Falun år 1927 på temat ”Lekens betydelse för skolbarnen. Foto: Högskolan Dalarnas bildarkiv.
Från den 28 augusti 1875 har det oavbrutet bedrivits lärarutbildning i Falun. Under dessa 150 år har inte bara Falun som stad utan hela det svenska samhället förändrats i grunden. När de första lärarinnorna under 1870-talet kom till folkskoleseminariet eller småskoleseminariet, var de fortfarande betraktade som omyndiga. Stiftet och biskopen var ytterst ansvariga för deras utbildning, och liksom för deras kommande elever, var katekes och kristendom, den del i utbildningen som det ägnades mest tid åt.
Bildtext: Blivande lärarinnor i Falun under tidigt 1900-tal. Foto: Högskolan Dalarnas bildarkiv.
Redan i början av 1900-talet var dock flera av Faluns lärarutbildare engagerade i kampen för allmän och lika rösträtt. Valborg Olander och Anna Sörensen var två av de högprofilerade pedagoger som både i och utanför seminariet i Falun kom att verka för kvinnors lika möjligheter.
I Faluns långa lärarutbildningshistoria återspeglas emellertid även andra idéer om hur samhället och framtiden borde formas. Under 1930-talet skrevs exempelvis uppsatser om rashygien och i de rika bild- och arkivmaterialet går det långt fram i tiden att se andra exempel på hur samtidens ideal och värderingar avspeglas i utbildningens teori och praktik.