Du besöker just nu vår digitala utställning
Du besöker just nu Högskolan Dalarnas digitala utställning som uppmärksammar 150-årsfirandet av lärarutbildningen i Falun.
Att tolka fotografier
När vi i den digitala utställningen valt att belysa lärarutbildningens förändring under 150 år, har vi till stor del valt att göra det genom fotografier. Folkskoleseminariet i Falun var en viktig plats för det nya industrisamhälle som växte fram i slutet av 1800-talet. Det placerades centralt i staden, byggnaden rymde en mängd olika slags aktiviteter, undervisningen baserades på den då nya klassrumsundervisningen istället för den tidigare växelundervisningen och här skapades och upprätthölls nya relationer mellan män och kvinnor, lärare och elever, fritid och arbete. Hur kan man då läsa av fotografier från denna tid?
Exempel 1
Bildtext: I salen för geografi- och fysikundervisning har läraren full koll över tiden, rummet och innehållet. Seminaristerna sitter tysta och är fokuserade på den centralt placerade kartan. Foto: Högskolan Dalarnas bildarkiv.
Denna idé om undervisningen i form av disciplinerade, samfällda rörelser och litet utrymme för individuella handlingar förstärks av följande bild från gymnastikundervisningen.
Exempel 2
Samtidigt kan vi finna följande bilder från biologiundervisningen, där seminaristerna arbetar i grupp eller individuellt.
Foto: Högskolan Dalarnas bildarkiv.
Vilket i sin tur förstärks av det vi ser på nästa bild från arbetet i skolträdgården. Denna bild ger oss också en vink om att inomhusaktiviteter kombinerades med utomhusaktiviteter och att skolträdgården kombinerades med olika skolämnen.
Text: Staffan Selander, professor vid Stockholms universitet och medförfattare till jubileumsboken Att bilda ett folk som handlar om Faluns äldre lärarutbildning.