150 år av framgångsrik lärarutbildning. En grund som borgar för minst lika många goda år framåt
Under 150 år hinner det hända mycket. När lärarutbildningen i Falun startades var Sverige fortfarande ett bondesamhälle. Folkskolans införande var bara några årtionden gammal, kvinnorna hade inte rösträtt och antibiotikan var inte uppfunnen. Det var alltså i ett helt annat samhälle som Lärarinneseminariet i Falun startade.
Det rika bildarkiv som finns bevarat från lärarutbildningen i Falun visar gamla miljöer som är helt annorlunda jämfört med i dag. Men visst känns utbildningsmiljöerna på många sätt igen? I jämförelse med de samhällsförändringar som skett är klassrum, undervisningsmaterial och ämnen för utbildning förvånansvärt lika.
Nu återstår frågan om vad spåkulan visar: Vad händer om vi försöker se framåt i tiden? Vad kommer att hända med lärarutbildningen, våra miljöer och med vårt samhälle under kommande 150 år? Det kan vi naturligtvis inte veta särskilt mycket om, men vi kan gissa oss fram, och genom att sträcka fingret i luften och se vartåt det blåser ana vissa riktningar.
För lärarutbildningarnas framtid väntar, så vitt vi vet, både mer fokus på ämneskunskaper och ämnesmetodik. Kopplingen mellan lärarutbildningen och den kommande yrkesutövningen, mellan teori och praktik, verkar framgent bli ännu mer central. Om skolans uppdrag att verka på vetenskaplig grund fortsätter att stärkas kan kanske en ännu mer sammankopplad miljö mellan skola och lärarutbildning vara en sak för framtiden?
Kanske kommer, som en motkraft mot det samhällsklimat som rått under att antal år, lärarens och därmed lärarutbildningens viktiga uppdrag att arbeta i demokratins tjänst att hamna i fokus. Tanken på lärarutbildningens roll i att inte bara yrkesutbilda utan också bilda människor och blivande lärare känns både långt borta och nära. Som en dröm som hägrar, en dröm som vi gärna skulle se bli verklighet.
Tankar från våra programansvariga
Vad anser våra programansvariga är angeläget att fortsätta värna om eller verka för att utveckla i framtidens lärarutbildning?
Camilla Söderberg och Terje Hedström
Camilla är programansvarig grundlärarprogrammet förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6
Terje är programansvarig för arbetsintegrerad lärarutbildning (AIL)
”I ljuset av 150 års lärarutbildning i Dalarna är det avgörande att fortsatt värna ämnesdidaktisk bredd, professionsförankring och bildning. Framtidens lärarutbildning bör präglas av skolnära innehåll, kritiskt tänkande och hållbarhet. Konstruktiv länkning mellan utbildningsvetenskaplig kärna, ämnesstudier och praktik är central del i utbildningen."
Göran Morén och Maria Larsson
Programansvariga ämneslärarprogrammet
”Med tanke på allt som sker i vår omvärld är det ännu viktigare att vi i framtiden har en lärarutbildning som står för bildning, kritiskt tänkande och alla människors lika värde och rätt till kunskap och personlig utveckling. Vi behöver rusta våra lärarstudenter för ett allt mer komplext arbete genom en utbildning som står fast förankrad på vetenskaplig grund snarare än politiskt godtycke. Lärarutbildningen i Falun har verkat i den här andan i 150 år utan avbrott, nu ser vi fram emot 150 nya spännande år och nya pedagogiska visionärer från Högskolan Dalarna.”
Johanne Maad och Lena Dahlstrand
Programansvariga yrkeslärarprorammet och kompletterande pedagogisk utbildning (KPU)
”Våra blivande lärare behöver vara rustade med goda grundkunskaper i att läsa, tala, skriva, räkna, diskutera och kritiskt värdera samt ha god kunskap om omvärlden. Under de senaste hundra åren har det dessutom aldrig tidigare varit så viktigt som nu att tala med studenterna om hur de kan arbeta med demokratisk fostran och hållbarhet med sina kommande elever.”
Anna-Karin Fändrik
Ansvarig för vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen (VAL)
”I framtiden kommer VAL fortsatt att vara en betydelsefull utbildning där tidigare studier och erfarenhet tillvaratas. Behovet av behöriga lärare på skolorna kommer att bestå och VAL ger möjligheter till utveckling och livslångt lärande mitt i livet. Genom att studera och vara verksam som lärare samtidigt ges möjlighet till både personlig utveckling och skolutveckling."