Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.

eller
Litteraturlista för:
Fastställd 2024-12-20

Svenska som andraspråk för lärare i gymnasieskolan, 90 hp (1-90 hp). Ingår i Lärarlyftet. (GSS2JA)

V3LSY (VT25, 50%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, U)

Litteratur

Delkurser

1. Andraspråksutveckling och flerspråkighet hos gymnasieelever
  • Abrahamsson, N. (2009). Andraspråksinlärning (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144019956
    Bok / Antologi
  • García, O. (2009). Bilingual education in the 21st century : a global perspective (1 uppl.). Malden, MA: Blackwell Pub.. ISBN: 9781405119948
    Läsanvisning:s. 73-92
    Övrigt:Boken finns som E-bok på Högskolan Dalarnas bibliotek
    Bok / Antologi
  • Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144101675
    Läsanvisning:(valda delar ca. 150 s)
    Bok / Antologi
  • Nilsson, J., & Gynnhammar, S. (2016). Språk, lärande och ämne: Med modersmålet som resurs. I B. Kindenberg (Red.), Flerspråkighet som resurs – symposium 2015 ( ss. 44-54). Stockholm: Liber.
    Läsanvisning:[Läggs ut som pdf i kursrummet i Learn]
    Kapitel i bok (antologi)
  • Rosén, J., Straszer, B., Wedin, Å., & Yoxsimer Paulsrud, B. (Red.). (2018). Transspråkande i svenska utbildningssammanhang (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144119755
    Läsanvisning:valda delar
    Bok / Antologi
  • Skolverket. (2018). Greppa flerspråkigheten: En resurs i lärande och undervisning.. Stockholm: Skolverket.
    Myndighetspublikation
  • Välj en av följande.
    Text
  • Jepson Wigg, U. (2011). Nytt land och ny skola : berättelser om att bryta upp och börja om (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147099559
    Bok / Antologi
  • Wigg, U. (2008). Bryta upp och börja om. Berättelser om flyktingskap, skolgång och identitet. (Doktorsavhandling, Linköpings Universitet, Linköping, Linköping Studies in Behvioural Science 136). Hämtad från http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:133426/FULLTEXT02.pdf..
    Avhandling
  • Välj en av följande skönlitterära böckerna:.
    Text
  • Ali, S. (2022). Dina händer var fulla av liv (1 uppl.). Lund: Vilja förlag. ISBN: 9789179494629
    Bok / Antologi
  • Kallifatides, T. (2001). Ett nytt land utanför mitt fönster (1 uppl.). Stockholm: Bonnier. ISBN: 9100573760
    Bok / Antologi
  • Annat material, högst 100 sidor, kan tillkomma.
    Text
2. Andraspråksperspektiv på svenska språkets struktur med gymnasielever i fokus
  • LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
    Text
  • Andersson, L. (2001). Språktypologi och språksläktskap (4 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9147051183
    Bok / Antologi
  • Bolander, M. (2012). Funktionell svensk grammatik (3 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147105250
    Bok / Antologi
  • Bolander, M. (2012). Funktionell svensk grammatik. Övningsbok (3 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147105243
    Bok / Antologi
  • Boström, L., & Josefsson, G. (2006). Vägar till grammatik (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144037856
    Läsanvisning:[valda delar]
    Bok / Antologi
  • Ekberg, L. (2013). Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 259-279). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Ellis, R. (2006). Current Issues in the Teaching of Grammar: An SLA Perspective. TESOL Quarterly, 40(1), 83-107. DOI: 10.2307/40264512
    Tidskriftsartikel
  • Enström, I. (2016). Ordens värld : svenska ord - struktur och inlärning (2 uppl.). Uppsala: Hallgren & Fallgren. ISBN: 9789173828888
    Läsanvisning:kap. 6-14. (107 s.)
    Bok / Antologi
  • Källström, R. (2012). Svenska i kontrast: tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144055732
    Bok / Antologi
  • Lundin, K. (2017). Tala om språk : grammatik för lärarstuderande (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144121123
    Bok / Antologi
  • Philipsson, A. (2013). Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 121-150). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Viberg, Å. (1991). Utvärdering av Skolförberedelsegrupper i Rinkeby: en longitudinell djupstudie av språkutvecklingen (Rapport 4). Stockholm: Stockholms universitet, centrum för tvåspråkighetsforskning.
    Läsanvisning:(s. 43-57) [Scannad med tillstånd och finns tillgänglig i Learn.]
    Myndighetspublikation
3. Skriftspråksutveckling i ett flerspråkigt perspektiv med gymnasieelever i fokus
  • Bråbäck, L., & Sjökvist, L. (2001). Kan man vara dumdristig om man är modig? Om skönlitteratur som medel för lärande. I K. Naucler (Red.), Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande (1 uppl., ss. 204-224). Stockholm: Sigma; Nationellt centrum för SFI och svenska som andraspråk.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Heath, S. B. (1982). What no bedtime story means: Narrative skills at home and school. Language in Society, 11(1), 49-76. DOI: 10.1017/s0047404500009039
    Läsanvisning:Pdf-version på lärplattformen
    Tidskriftsartikel
  • Magnusson, U. (2013). Skrivande på ett andraspråk. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 633-660). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Molloy, G. (2011). Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144059372
    Bok / Antologi
  • Mossberg Schüllerqvist, I., & Olin-Scheller, C. (2011). Fiktionsförståelse i skolan : svensklärare omvandlar teori till praktik (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144055756
    Bok / Antologi
  • Myndigheten för skolutveckling. (2007). Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Liber.
    Läsanvisning:[finns som elektronisk resurs] (119 s.)
    Myndighetspublikation
  • Wedin, Å. (2010). Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144056531
    Bok / Antologi
  • En av nedanstående två böcker:.
    Text
  • Areljung, S., Hermansson, C., Lindgren, E., & Norlund Shaswar, A. (Red.). (2022). Skrivdidaktik i grundskolan (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144144931
    Bok / Antologi
  • Hedman, C., & Wedin, Å. (Red.). (2013). Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144080529
    Bok / Antologi
  • En doktorsavhandling väljs i samråd med läraren..
    Text
  • En skönlitterär bok (väljes av studenten enligt instruktioner i kursrummet).
    Text
  • Annat material, högst 100 sidor, kan tillkomma.
    Text
4. Sociolingvistiskt perspektiv på interaktion, lärande och identitet hos flerspråkiga gymnasieelever
  • LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR..
    Text
  • Bijvoet, E. (2024). Språkattityder och språkideologier. I E. Sundgren (Red.), Sociolingvistik (3 uppl., ss. 85-109). Stockholm: Liber AB. ISBN: 9789147149377
    Kapitel i bok (antologi)
  • Bylin, M., & Melander, B. (2024). Språkpolitik och språkvård. I E. Sundgren (Red.), Sociolingvistik (3 uppl., ss. 253-268). Stockholm: Liber AB. ISBN: 9789147149377
    Kapitel i bok (antologi)
  • Degrenius, J. (2020). Flerspråkighet i samtida svensk raplyrik - performativitet, pragmatik och poesi [Elektronisk resurs]. 76 s. Hämtad från https://du.diva-portal.org/smash/get/diva2:1702198/FULLTEXT01.pdf.
    Läsanvisning:Valfri (ej obligatorisk)
    Övrigt:Magisteruppsats
    E-bok eller PDF
  • García, O. (2009). Bilingual education in the 21st century : a global perspective (1 uppl.). Malden, MA: Blackwell Pub.. ISBN: 9781405119948
    Läsanvisning:(s 73-92)
    Övrigt:(19 s.)
    Bok / Antologi
  • Jagne-Soreau, M. (2019). Att vakna upp som suedi. Nordisk poesi, 4(1), 43-60. DOI: 10.18261/issn.2464-4137-2019-01-04
    Tidskriftsartikel
  • Josefsson, M. (2021). "Varför ska jag lära mig arabiska? Jag bor ju i Sverige." En studie av språkval i två arabiska familjer. [Elektronisk resurs]. Falun. Hämtad från https://gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/69367/gupea_2077_69367_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
    Läsanvisning:Valfri (ej obligatorisk)
    Övrigt:Magisteruppsats
    E-bok eller PDF
  • Kolu, J. (2017). "just de niillä oli sovmorgon" - Kulturella och pragmatiska aspekter på kodväxling i tvåspråkiga ungdomssamtal i Haparanda, Stockholm och Helsingfors. Språk & stil, NF 27, 129-158. Hämtad från https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1173908/FULLTEXT01.pdf. ISSN: 1101-1165
    Tidskriftsartikel
  • Lainio, J. (2024). Flerspråkighet och språkkontakter i Sverige. I E. Sundgren (Red.), Sociolingvistik (3 uppl., ss. 199-226). Stockholm: Liber AB. ISBN: 9789147149377
    Kapitel i bok (antologi)
  • Lindberg, I. (2013). Samtal och interaktion i språkforskning. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle. (2 uppl., ss. 481-518). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144070650
    Kapitel i bok (antologi)
  • Lindberg, I. (2005). Språka samman : om samtal och samarbete i språkundervisning (2 uppl.). Stockholm: Natur och kultur. ISBN: 9127504964
    Läsanvisning:Kapitel 7-8
    Bok / Antologi
  • Norrby, C. (2014). Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144088884
    Läsanvisning:Kapitel 6 (finns scannat i Learn)
    Bok / Antologi
  • Myndighetspublikation
  • Rosén, J., & Wedin, Å. (2015). Klassrumsinteraktion och flerspråkighet : ett kritiskt perspektiv (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147112081
    Bok / Antologi
  • Sundgren, E. (2024). Inledning. I E. Sundgren (Red.), Sociolingvistik (3 uppl., ss. 8-24). Stockholm: Liber AB. ISBN: 9789147149377
    Kapitel i bok (antologi)
  • Senter, K. (2024). Förortsförankrat tal. I E. Sundgren (Red.), Sociolingvistik (3 uppl., ss. 181-198). Stockholm: Liber AB. ISBN: 9789147149377
    Kapitel i bok (antologi)
  • Wirdenäs, K., & Norrthon, S. (2024). Samtal och samtalsforskning. I E. Sundgren (Red.), Sociolingvistik (3 uppl., ss. 130-155). Stockholm: Liber AB. ISBN: 9789147149377
    Kapitel i bok (antologi)
  • FORSKNINGSARTIKLAR (EN AV FÖLJANDE FORSKNINGSARTIKLAR LÄSES ENLIGT ANVISNINGAR FRÅN LÄRARE - övriga artiklar läses översiktligt).
    Text
  • Cekaite, A., & Björk-Willén, P. (2012). Peer group interactions in multilingual educational settings: Co-constructing social order and norms for language use. International Journal of Bilingualism, 17(2), 174-188. DOI: 10.1177/1367006912441417
    Tidskriftsartikel
  • Kahlin, L., Keevallik, L., Söderlundh, H., et al. (2021). Translanguaging as a resource for meaning-making at multilingual construction sites. Multilingua, 41(3), 261-280. DOI: 10.1515/multi-2021-0125
    Tidskriftsartikel
  • Lehti-Eklund, H. (2012). Code-switching to first language in repair – A resource for students’ problem solving in a foreign language classroom. International Journal of Bilingualism, 17(2), 132-152. DOI: 10.1177/1367006912441416
    Tidskriftsartikel
  • Osvaldsson, K., Persson-Thunqvist, D., & Cromdal, J. (2012). Comprehension checks, clarifications, and corrections in an emergency call with a nonnative speaker of Swedish. International Journal of Bilingualism, 17(2), 205-220. DOI: 10.1177/1367006912441420
    Tidskriftsartikel
  • Slotte-Lüttge, A., Pörn, M., & Sahlström, F. (2012). Learning how to be atähti: A case study of language development in everyday situations of a 7-year-old multilingual Finnish child. International Journal of Bilingualism, 17(2), 153-173. DOI: 10.1177/1367006912441418
    Tidskriftsartikel
  • Wedin, Å., & Shaswar, A. (2019). Whole class interaction in the adult L2-classroom. Apples - Journal of Applied Language Studies, 13(2), 45-63. DOI: 10.17011/apples/urn.201903251959
    Tidskriftsartikel
5. Språk, undervisning och lärande i ett andraspråksperspektiv med inriktning mot gymnasiet
  • LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
    Text
  • Axelsson, M., & Magnusson, U. (2012). "Forskning om flerspråkighet och kunskapsutveckling under skolåren". I K. Hyltenstam, M. Axelsson, & I. Lindberg (Red.), Flerspråkighet: En forskningsöversikt ( ss. 247-367). Stockholm: Vetenskapsrådet.
    Övrigt:finns som pdf på vetenskapsrådets hemsida www.vr.se
    Kapitel i bok (antologi)
  • Axelsson, M. (2013). "Flerspråkighet och lärande". I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 547-577). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Cummins, J. (2017). Flerspråkiga elever: Effektiv undervisning i en utmanande tid (1 uppl.). Stockholm: Natur & Kultur.
    Bok / Antologi
  • Garcia, O. (2009). Bilingual education in the 21st century: A global perspective (1 uppl.). UK: Wiley-Blackwell.
    Läsanvisning:s 19-41, 109-158, 287-336
    Bok / Antologi
  • Lahdenperä, P., & Sundgren, E. (Red.). (2017). Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147122660
    Läsanvisning:(kap 9-13)
    Bok / Antologi
  • Nauclér, K. (2004). "Barns språkliga socialisation före skolstarten". I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle ( ss. 459-480). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Stier, J., & Sandström Kjellin, M. (2021). Interkulturellt samspel i skolan (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur.
    Bok / Antologi
  • Svensson, G. (2017). Transspråkande i praktik och teori (1 uppl.). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127818200
    Läsanvisning:(kap 6, 9, 11 & 12)
    Bok / Antologi
  • Wedin, Å. (Red.). (2017). Språklig mångfald i klassrummet (1 uppl.). Stockholm: Lärarförlaget.
    Bok / Antologi
  • EN AV FÖLJANDE BÖCKER:.
    Text
  • Gibbons, P. (2018). Lyft språket: Lyft tänkandet (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur.
    Bok / Antologi
  • Gibbons, P. (2018). Stärk språket: Stärk lärandet (5 uppl.). Lund: Studentlitteratur.
    Bok / Antologi
  • Hajer, M., & Meestringa, T. (2020). Språkinriktad undervisning : en handbok (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789173828697
    Bok / Antologi
  • Norlund Shaswar, A., & Wedin, Å. (2020). Språkdidaktik för sfi : att undervisa vuxna andraspråksinlärare (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144132884
    Bok / Antologi
  • Annat material enligt lärares anvisning kan tillkomma (max 100 s).
    Text
  • Forskningsartiklar på engelska tillkommer (ca 150 s).
    Text
6. Fonetik och uttal i ett andraspråksperspektiv med gymnasieelever i fokus
  • LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
    Text
  • Abrahamsson, N. (2013). Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 85-120). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Boyd, S., & Bredänge, G. (2013). Attityder till brytning: Exemplet utländska lärare i svenska skolor. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 437-458). Lund: Studentlitteratur.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Derwing, T. M., & Munro, M. J. (2005). Second Language Accent and Pronunciation Teaching: A Research-Based Approach. TESOL Quarterly, 39(3), 379-397. DOI: 10.2307/3588486
    Tidskriftsartikel
  • Engstrand, O. (2004). Fonetikens grunder (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144042388
    Bok / Antologi
  • Piske, T., MacKay, I. R., & Flege, J. E. (2001). Factors affecting degree of foreign accent in an L2: a review. Journal of Phonetics, 29(2), 191-215. DOI: 10.1006/jpho.2001.0134
    Tidskriftsartikel
  • Rosenqvist, H. (2007). Uttalsboken : svenskt uttal i praktik och teori (1 uppl.). Stockholm: Natur & kultur. ISBN: 9789127406452
    Bok / Antologi
  • Skolverket. (2018). Uttalsundervisning. Nyanländas språkutveckling Modul 7.
    Myndighetspublikation
  • Thorén, B. (2016). Svensk fonetik för andraspråksundervisningen (Andra reviderade upplagan). ISBN: 9789163763786
    Bok / Antologi
  • Zetterholm, E., & Tronnier, M. (2019). Perspektiv på svenskt uttal : fonologi, brytning och didaktik (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144134604
    Bok / Antologi
  • Ytterligare material/litteratur kan tillkomma om ca 100 sidor.
    Text
7. Bedömning och respons i ett andraspråksperspektiv med gymnasieelever i fokus
8. Fiktionsberättande och gymnasieelevers texter i ett flerspråkigt perspektiv
  • LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
    Text
  • Berglund, M. M. (2015). Berättarperspektiv och synvinkel i litterära föreställningsvärldar. Hämtad från https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/name/P03WCPLAR064027.
    Övrigt:Finns som pdf i kursrummet.
    Myndighetspublikation
  • Boglind, A., & Nordenstam, A. (2016). Från fabler till manga 2 : litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på ungdomslitteratur (Första upplagan). Malmö: Gleerups utbildning. ISBN: 9789140689467
    Bok / Antologi
  • Elleström, L. (1999). Lyrikanalys : en introduktion (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144008059
    Övrigt:Ca 10-15 sidor. Finns som elektronisk resurs i kursrummet.
    Bok / Antologi
  • Janson, M. (Red.). (2016). Introduktion till filmpedagogik : vita duken som svarta tavlan (2 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9789140692634
    Läsanvisning:Valda delar ca 60 sidor
    Bok / Antologi
  • Klementsson, M. (2015). Icke lärarledda litteratursamtal i grupp. I M. Tengberg, & C. Ohlin-Scheller (Red.), Svensk forskning om läsning och läsundervisning ( ss. 55-67).
    Övrigt:Finns som elektronisk resurs i kursrummet.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Lagerholm, P. (2008). Stilistik (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144019604
    Övrigt:Finns som elektronisk resurs i kursrummet.
    Bok / Antologi
  • Lindell, I., & Öhman, A. (Red.). (2019). För berättelsens skull : modeller för litteraturundervisningen (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127824652
    Läsanvisning:Valda delar enligt anvisning.
    Bok / Antologi
  • Lindgren, M., & Svensson, G. (2015). Att börja en mening. Fundamentets betydelse för meningsskapande inom och mellan meningar. I M. Lindgren, & G. Svensson (Red.), Skrivande i skolan ( ss. 97-115). Malmö: Gleerups Utbildning AB.
    Övrigt:Finns som elektronisk resurs i kursrummet.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Lindholm, A. (2016). Stöttning med hjälp av lässtrategier i det flerspråkiga klassrummet. I C. Olin-Scheller, & M. Tengberg (Red.), Läsa mellan raderna (1 uppl., ss. 173-196). Malmö: Gleerups Utbildning AB.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Markstedt, C., & Sandberg, M. (2019). Romanläsning i praktiken : samtala och skriva om litteratur i skolan (Första upplagan). Stockholm: Gothia Fortbildning. ISBN: 9789177410829
    Bok / Antologi
  • Tre skönlitterära verk (två gemensamma och ett eget valt) i samråd med läraren. Därtill ett antal kortare elevtexter, lyriktexter etc som länkas eller förmedlas i kursrummet.
    Text
9. Andraspråksforskning med gymnasieelever i fokus
  • LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
    Text
  • Athanasopoulos, P., Damjanovic, L., Burnand, J., et al. (2015). Learning to Think in a Second Language: Effects of Proficiency and Length of Exposure in English Learners of German. The Modern Language Journal, 99(S1), 138-153. DOI: 10.1111/j.1540-4781.2015.12183.x
    Tidskriftsartikel
  • Canagarajah, S. A. (1993). "Critical ethnography of a Sri Lankan classroom: Ambiguities in student opposition to reproduction Through ESOL". TESOL Quarterly, 27(4), 601-626.
    Övrigt:25 s.
    Tidskriftsartikel
  • Denscombe, M. (2016). Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna Lund: Studentlitteratur.
    Läsanvisning:Valda delar 150 s.
    Bok / Antologi
  • Dewilde, J. (2017). "Translation and translingual remixing: A young person developing as a writer". International Journal of Bilingualism, 1-12. Hämtad från https://doi-org.www.bibproxy.du.se/10.1177/1367006917740975.
    Övrigt:12 s.
    Tidskriftsartikel
  • Ganuza, N., & Hedman, C. (2017). "The impact of mother tongue instruction on the development of biliteracy: Evidence from Somali–Swedish bilinguals". Applied Linguistics, 1-25. Hämtad från https://doi-org.www.bibproxy.du.se/10.1093/applin/amx010.
    Övrigt:25 s.
    Tidskriftsartikel
  • Glahn, E., Håkansson, G., Hammarberg, B., et al. (2001). "Processability in Scandinavian second language acquisition". Studies in Second Language Acquisition, 23(3), 389-416.
    Övrigt:27 s.
    Tidskriftsartikel
  • Jaspers, J. (2014). Modelling linguistic diversity at school: the excluding impact of inclusive multilingualism. Language Policy, 14(2), 109-129. DOI: 10.1007/s10993-014-9332-0
    Tidskriftsartikel
  • Karrebaek, M. S. (2013). ‘Don't speak like that to her!’: Linguistic minority children's socialization into an ideology of monolingualism. Journal of Sociolinguistics, 17(3), 355-375. DOI: 10.1111/josl.12035
    Tidskriftsartikel
  • Kaushanskaya, M. (2016). "What can errors tell us about differences between monolingual and bilingual vocabulary learning?". International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 21(4), 389-404. DOI: 10.1080/13670050.2016.1170760
    Övrigt:15 s.
    Tidskriftsartikel
  • King, K. A., Lai, Y., & May, S. (2017). Research Methods in Language and Education ((E-bok)). Springer International Publishing.
    Läsanvisning:Valda delar 150 s.
    Bok / Antologi
  • Ortega, L. (2018). Ontologies of language, Second Language Acquisition, and world Englishes. World Englishes, 37(1), 64-79. DOI: 10.1111/weng.12303
    Tidskriftsartikel
  • Pekarek Doehler, S., & Berger, E. (2016). L2 Interactional Competence as Increased Ability for Context-sensitive Conduct: A Longitudinal Study of Story-openings. Applied Linguistics, 39(4), 555-578. DOI: 10.1093/applin/amw021
    Tidskriftsartikel
  • Shohamy, E. (2011). Assessing Multilingual Competencies: Adopting Construct Valid Assessment Policies. The Modern Language Journal, 95(3), 418-429. DOI: 10.1111/j.1540-4781.2011.01210.x
    Tidskriftsartikel
  • 50 sidor kan tillkomma enligt lärares anvisningar.
    Text
  • En avhandling inom forskningsområdet väljs i samråd med undervisande lärare.
    Text
10. Lärande genom fiktionstext i gymnasieskolan
  • LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
    Text
  • Dewilde, J. (2017). Translation and translingual remixing: A young person developing as a writer. International Journal of Bilingualism, 23(5), 942-953. DOI: 10.1177/1367006917740975
    Övrigt:Finns som pdf i kursrummet i lärplattformen
    Tidskriftsartikel
  • Lagerholm, P. (2008). Stilistik Lund: Studentlitteratur.
    Läsanvisning:S 75-78 samt s 157-168 läses.
    Övrigt:Finns som pdf i kursrummet i lärplattformen
    Bok / Antologi
  • Landmark, D., & Wiklund, I. (2012). Litteraturen, språket, världen : andraspråksperspektiv på litteraturundervisning (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144060255
    Bok / Antologi
  • Liao, F. (2017). The relationship between L2 students’ writing experiences and their perceived poetry writing ability. Studies in Second Language Learning and Teaching, 7(4), 619-647. DOI: 10.14746/ssllt.2017.7.4.4
    Övrigt:Finns som pdf i kursrummet i lärplattformen
    Tidskriftsartikel
  • Mossberg Schüllerqvist, I., & Wejrum, M. (u.å.). Att undervisa om poesi. Hämtad 2023-01-01 från https://larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/Grundskola/014_lasstrategi_for_skonlitt/del_07/.
    Övrigt:Skolverket, Lärportalen (motsv 14 s.). Finns som pdf i kursrummet i lärplattformen.
    Webbsida
  • Paran, A. (2008). The role of literature in instructed foreign language learning and teaching: An evidence-based survey. Language Teaching, 41(4), 465-496. DOI: 10.1017/s026144480800520x
    Övrigt:Finns som pdf i kursrummet i lärplattformen
    Tidskriftsartikel
  • Petersson, M. (Red.). (2011). Världens litteraturer : en gränsöverskridande historia (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144055879
    Bok / Antologi
  • Rabb Khan, M. S., & Alasmari, A. M. (2018). Literary Texts in the EFL Classrooms: Applications, Benefits and Approaches. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 7(5), 167-179. DOI: 10.7575/aiac.ijalel.v.7n.5p.167
    Övrigt:Finns som pdf i kursrummet i lärplattformen
    Tidskriftsartikel
  • Tillkommer ca 500 s. fiktionstext som väljs i samråd med läraren.
    Text
  • Även annat (enstaka artiklar etc.) kan tillkomma, max 50 s.
    Text
11. Ämnesspecifikt språk i gymnasieskolan
  • LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
    Text
  • Aldén, K., & Bigestans, A. (Red.). (2019). Litteraciteter och flerspråkighet (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147131358
    Läsanvisning:[valda delar]
    Bok / Antologi
  • De Oliveira, L. C., & Schleppegrell, M. J. (2015). Focus on grammar and meaning (1 uppl.). Oxford, United Kingdom: Oxford University Press. ISBN: 9780194000857
    Bok / Antologi
  • Derewianka, B. & Carter, R. "Rocks in the head: Children and the language of geology". I Carter, R. (red.) Knowledge about language and the curriculum. London: Hodder & Stoughton, s. 197−215..
    Text
  • Halliday, M. A. K. "Grammar and the construction of educational knowledge". I Berry, R., Asker, B., Hyland, K. & Lam, M. (red.) Language Analysis, Description and Pedagogy. Hong Kong: The Hong Kong University of Science and Technology. s. 70−87..
    Text
  • Hammond, J. (2006). High challenge, high support: Integrating language and content instruction for diverse learners in an English literature classroom. Journal of English for Academic Purposes, 5(4), 269-283. DOI: 10.1016/j.jeap.2006.08.006
    Tidskriftsartikel
  • Hansson, Å. (2012). The meaning of mathematics instruction in multilingual classrooms: analyzing the importance of responsibility for learning. Educational Studies in Mathematics, 81(1), 103-125. DOI: 10.1007/s10649-012-9385-y
    Tidskriftsartikel
  • Kramer-Dahl, A., Teo, P., & Chia, A. (2007). Supporting knowledge construction and literate talk in Secondary Social Studies. Linguistics and Education, 18(2), 167-199. DOI: 10.1016/j.linged.2007.07.003
    Tidskriftsartikel
  • Lange, T. & Meaney, T. (2018). "Talking about mathematics in two languages: Can parental views inform the development of digital games for young children?". Nordic Studies in Mathematics Education, 23(3-4), s. 203-223..
    Text
  • Martin, J. (2009). Genre and language learning: A social semiotic perspective. Linguistics and Education, 20(1), 10-21. DOI: 10.1016/j.linged.2009.01.003
    Tidskriftsartikel
  • Moschkovich, J. (2006). Using Two Languages When Learning Mathematics. Educational Studies in Mathematics, 64(2), 121-144. DOI: 10.1007/s10649-005-9005-1
    Tidskriftsartikel
  • Norén, E. & Svensson Källberg, P. (2018). "Fabrication of newly-arrived students as mathematical learners". Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD [Nordic Studies in Mathematics Education], 23(3-4), s. 15-37..
    Text
  • Norén, E. (2015). Agency and positioning in a multilingual mathematics classroom. Educational Studies in Mathematics, 89(2), 167-184. DOI: 10.1007/s10649-015-9603-5
    Tidskriftsartikel
  • Petersson, J., & Norén, E. (2017). To halve a fraction: An issue for second language learners. Education Inquiry, 8(3), 173-191. DOI: 10.1080/20004508.2016.1275187
    Tidskriftsartikel
  • Schleppegrell, M. J. (2004). language of schooling : a functional linguistics perspective (1 uppl.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. ISBN: 080584676X
    Bok / Antologi
  • Schleppegrell, M. J. (2007). The Linguistic Challenges of Mathematics Teaching and Learning: A Research Review. Reading & Writing Quarterly, 23(2), 139-159. DOI: 10.1080/10573560601158461
    Tidskriftsartikel
  • Schleppegrell, M., & de Oliveira, L. C. (2006). An integrated language and content approach for history teachers. Journal of English for Academic Purposes, 5(4), 254-268. DOI: 10.1016/j.jeap.2006.08.003
    Tidskriftsartikel
  • Skolforskningsinstitutet. (2018). Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet: Med fokus på naturvetenskap (Skolforskningsinstitutets systematiska översikter).
    Myndighetspublikation
  • Wedin, Å., & Aho, E. B. (2019). Student Agency in Science Learning:Multimodal and Multilingual Strategies and Practices among Recently Arrived Students in Upper Secondary Schools in Sweden. lnternational Electronic Journal of Elementary Education, 12(1), 67-74. DOI: 10.26822/iejee.2019155338
    Tidskriftsartikel
  • Övrigt material om högst 200 s. kan tillkomma.
    Text
12. Bedömning och utveckling av språkfärdighet på avancerad nivå
  • LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
    Text
  • Antón, M. Shifting trends in the Assessment of Classroom Interaction. I I. Markee (Red.), The Handbook of Classroom Discourse and Interaction ( ss. 74-89). West Sussex, UK: John Wiley and Sons.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Bachman, L. F., & Damböck, B. (2017). Language assessment for classroom teachers (1 uppl.). Oxford: Oxford University Press. ISBN: 9780194218399
    Läsanvisning:[valda delar]
    Bok / Antologi
  • Blommaert, J., & Backus, A. (2013). Superdiverse repertoires and the individual. I I. de Saint- Georges, & J. J. Weber (Red.), .) Multilingualism and multimodality: Current challenges for educational studies ( ss. s. 1). Rotterdam: Sense Publishers.
    Läsanvisning:[valda delar]
    Kapitel i bok (antologi)
  • Borgström, E. H. G. (2014). Vad räknas som belägg för skrivförmåga? Ett textkulturellt perspektiv på skrivuppgifter i den svenska gymnasieskolans nationella prov.. Sakprosa, 6(1), 1-34. DOI: 10.5617/sakprosa.686
    Läsanvisning:[valda delar]
    Tidskriftsartikel
  • Ekström, L., Appelgren, A., & Hafsteinsdóttir, E. (2019). Läsförståelse och undervisning om lässtrategier (Systematisk översikt 2019:02). Solna: Skolforskningsinstitutet.
    Läsanvisning:[Elektronisk resurs]
    Myndighetspublikation
  • Magnusson, U. (2011). Skolspråk i utveckling : en- och flerspråkiga elevers bruk av grammatiska metaforer i senare skolår (1 uppl.). Göteborg: Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet.
    Läsanvisning:[Valda delar]
    Bok / Antologi
  • McNamara, T. (2012). Language Assessments as Shibboleths: A Poststructuralist Perspective. Applied Linguistics, 33(5), 564-581. DOI: 10.1093/applin/ams052
    Tidskriftsartikel
  • Sahlée, A. (2016). "Hur löser de uppgiften? En studie av underkända och högt betygsatta provtexter i svenska och svenska som andraspråk". Språk & Stil, (26), s. 195−229..
    Text
  • Tengberg, M. (2016). National reading tests in Denmark, Norway, and Sweden: A comparison of construct definitions, cognitive targets, and response formats. Language Testing, 34(1), 83-100. DOI: 10.1177/0265532215609392
    Tidskriftsartikel
  • Ca 50 s. kan tillkomma enligt lärares anvisningar.
    Text

Referenslitteratur

Delkurser

1. Andraspråksutveckling och flerspråkighet hos gymnasieelever
2. Andraspråksperspektiv på svenska språkets struktur med gymnasielever i fokus
  • Ballardini, K., Stjärnlöf, S., & Viberg, Å. (1986). Mål : svenska som främmande språk (1 uppl.). Stockholm: Natur och kultur. ISBN: 9127501493
    Läsanvisning:[valda delar]
    Bok / Antologi
3. Skriftspråksutveckling i ett flerspråkigt perspektiv med gymnasieelever i fokus
  • Karlsson, O. (Red.). (2017). Svenska skrivregler (Fjärde upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147111497
    Bok / Antologi
4. Sociolingvistiskt perspektiv på interaktion, lärande och identitet hos flerspråkiga gymnasieelever
5. Språk, undervisning och lärande i ett andraspråksperspektiv med inriktning mot gymnasiet
6. Fonetik och uttal i ett andraspråksperspektiv med gymnasieelever i fokus
  • Kjellin, O. (2002). Uttalet, språket och hjärnan : teori och metodik för språkundervisningen (1 uppl.). Uppsala: Hallgren & Fallgren. ISBN: 9173827568
    Bok / Antologi
7. Bedömning och respons i ett andraspråksperspektiv med gymnasieelever i fokus
  • Flyman Mattsson, A., & Håkansson, G. (2010). Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144058207
    Bok / Antologi
  • Jakobson, L. (2020). Vuxna nybörjarstuderandes uppfattningar om skriftlig lärarrespons på skrivande i svenska som andraspråk. Educare - vetenskapliga skrifter, (4), 1-32. DOI: 10.24834/educare.2020.4.1
    Tidskriftsartikel
  • Polias, J. (2006). Assessing learning: a language-based approach. I Symposium 2006 - Bedömning, flerspråkighet och lärande ( ss. 40-65). Hämtad från https://www.andrasprak.su.se/publikationer/ncs-symposierapporter/symposium-2006-bed%C3%B6mning-flerspr%C3%A5kighet-och-l%C3%A4rande-1.84017.
    Kapitel i bok (antologi)
  • Schleppegrell, M. (2010). Functional grammar in the classroom. I M. Olofsson (Red.), Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. ( ss. 79-95).
    Kapitel i bok (antologi)
8. Fiktionsberättande och gymnasieelevers texter i ett flerspråkigt perspektiv
9. Andraspråksforskning med gymnasieelever i fokus
  • Patel, R., & Davidson, B. (2019). Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning (5 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144126050
    Bok / Antologi
10. Lärande genom fiktionstext i gymnasieskolan
11. Ämnesspecifikt språk i gymnasieskolan
12. Bedömning och utveckling av språkfärdighet på avancerad nivå