Här kan du se vilken kurslitteratur som ingår i din utbildning.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Litteraturlista för:
Fastställd 2024-12-20
Svenska som andraspråk för lärare i gymnasieskolan, 90 hp (1-90 hp). Ingår i Lärarlyftet. (GSS2JA)
V3LSY (VT25, 50%, Dag, Distans, Falun, Omg. 1, U)
Litteratur
Delkurser
1. Andraspråksutveckling och flerspråkighet hos gymnasieelever
Abrahamsson, N. (2009). Andraspråksinlärning (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144019956
Bok / Antologi
García, O. (2009). Bilingual education in the 21st century : a global perspective (1 uppl.). Malden, MA: Blackwell Pub.. ISBN: 9781405119948
Läsanvisning:s. 73-92
Övrigt:Boken finns som E-bok på Högskolan Dalarnas bibliotek
Bok / Antologi
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144101675
Läsanvisning:(valda delar ca. 150 s)
Bok / Antologi
Nilsson, J., & Gynnhammar, S. (2016). Språk, lärande och ämne: Med modersmålet som resurs. I B. Kindenberg (Red.), Flerspråkighet som resurs – symposium 2015 ( ss. 44-54). Stockholm: Liber.
Läsanvisning:[Läggs ut som pdf i kursrummet i Learn]
Kapitel i bok (antologi)
Rosén, J., Straszer, B., Wedin, Å., & Yoxsimer Paulsrud, B. (Red.). (2018). Transspråkande i svenska utbildningssammanhang (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144119755
Läsanvisning:valda delar
Bok / Antologi
Skolverket. (2018). Greppa flerspråkigheten: En resurs i lärande och undervisning.. Stockholm: Skolverket.
Myndighetspublikation
Välj en av följande.
Text
Jepson Wigg, U. (2011). Nytt land och ny skola : berättelser om att bryta upp och börja om (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147099559
Bok / Antologi
Wigg, U. (2008). Bryta upp och börja om. Berättelser om flyktingskap, skolgång och identitet. (Doktorsavhandling, Linköpings Universitet, Linköping, Linköping Studies in Behvioural Science 136). Hämtad från http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:133426/FULLTEXT02.pdf..
Avhandling
Välj en av följande skönlitterära böckerna:.
Text
Ali, S. (2022). Dina händer var fulla av liv (1 uppl.). Lund: Vilja förlag. ISBN: 9789179494629
Bok / Antologi
Kallifatides, T. (2001). Ett nytt land utanför mitt fönster (1 uppl.). Stockholm: Bonnier. ISBN: 9100573760
Bok / Antologi
Annat material, högst 100 sidor, kan tillkomma.
Text
2. Andraspråksperspektiv på svenska språkets struktur med gymnasielever i fokus
LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
Text
Andersson, L. (2001). Språktypologi och språksläktskap (4 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9147051183
Bok / Antologi
Bolander, M. (2012). Funktionell svensk grammatik (3 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147105250
Bok / Antologi
Bolander, M. (2012). Funktionell svensk grammatik. Övningsbok (3 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147105243
Bok / Antologi
Boström, L., & Josefsson, G. (2006). Vägar till grammatik (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9144037856
Läsanvisning:[valda delar]
Bok / Antologi
Ekberg, L. (2013). Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 259-279). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Ellis, R. (2006). Current Issues in the Teaching of Grammar: An SLA Perspective. TESOL Quarterly, 40(1), 83-107. DOI: 10.2307/40264512
Tidskriftsartikel
Enström, I. (2016). Ordens värld : svenska ord - struktur och inlärning (2 uppl.). Uppsala: Hallgren & Fallgren. ISBN: 9789173828888
Läsanvisning:kap. 6-14. (107 s.)
Bok / Antologi
Källström, R. (2012). Svenska i kontrast: tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144055732
Bok / Antologi
Lundin, K. (2017). Tala om språk : grammatik för lärarstuderande (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144121123
Bok / Antologi
Philipsson, A. (2013). Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 121-150). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Viberg, Å. (1991). Utvärdering av Skolförberedelsegrupper i Rinkeby: en longitudinell djupstudie av språkutvecklingen (Rapport 4). Stockholm: Stockholms universitet, centrum för tvåspråkighetsforskning.
Läsanvisning:(s. 43-57) [Scannad med tillstånd och finns tillgänglig i Learn.]
Myndighetspublikation
3. Skriftspråksutveckling i ett flerspråkigt perspektiv med gymnasieelever i fokus
Bråbäck, L., & Sjökvist, L. (2001). Kan man vara dumdristig om man är modig? Om skönlitteratur som medel för lärande. I K. Naucler (Red.), Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande (1 uppl., ss. 204-224). Stockholm: Sigma; Nationellt centrum för SFI och svenska som andraspråk.
Kapitel i bok (antologi)
Heath, S. B. (1982). What no bedtime story means: Narrative skills at home and school. Language in Society, 11(1), 49-76. DOI: 10.1017/s0047404500009039
Läsanvisning:Pdf-version på lärplattformen
Tidskriftsartikel
Magnusson, U. (2013). Skrivande på ett andraspråk. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 633-660). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Molloy, G. (2011). Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144059372
Bok / Antologi
Mossberg Schüllerqvist, I., & Olin-Scheller, C. (2011). Fiktionsförståelse i skolan : svensklärare omvandlar teori till praktik (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144055756
Bok / Antologi
Myndigheten för skolutveckling. (2007). Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Liber.
Läsanvisning:[finns som elektronisk resurs] (119 s.)
Myndighetspublikation
Wedin, Å. (2010). Vägar till svenskt skriftspråk för vuxna andraspråksinlärare (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144056531
Bok / Antologi
En av nedanstående två böcker:.
Text
Areljung, S., Hermansson, C., Lindgren, E., & Norlund Shaswar, A. (Red.). (2022). Skrivdidaktik i grundskolan (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144144931
En skönlitterär bok
(väljes av studenten enligt instruktioner i kursrummet).
Text
Annat material, högst 100 sidor, kan tillkomma.
Text
4. Sociolingvistiskt perspektiv på interaktion, lärande och identitet hos flerspråkiga gymnasieelever
LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR..
Text
Bijvoet, E. (2024). Språkattityder och språkideologier. I E. Sundgren (Red.), Sociolingvistik (3 uppl., ss. 85-109). Stockholm: Liber AB. ISBN: 9789147149377
Kapitel i bok (antologi)
Bylin, M., & Melander, B. (2024). Språkpolitik och språkvård. I E. Sundgren (Red.), Sociolingvistik (3 uppl., ss. 253-268). Stockholm: Liber AB. ISBN: 9789147149377
Kolu, J. (2017). "just de niillä oli sovmorgon" - Kulturella och pragmatiska aspekter på kodväxling i tvåspråkiga ungdomssamtal i Haparanda, Stockholm och Helsingfors. Språk & stil, NF 27, 129-158. Hämtad från https://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1173908/FULLTEXT01.pdf. ISSN: 1101-1165
Tidskriftsartikel
Lainio, J. (2024). Flerspråkighet och språkkontakter i Sverige. I E. Sundgren (Red.), Sociolingvistik (3 uppl., ss. 199-226). Stockholm: Liber AB. ISBN: 9789147149377
Kapitel i bok (antologi)
Lindberg, I. (2013). Samtal och interaktion i språkforskning. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle. (2 uppl., ss. 481-518). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144070650
Kapitel i bok (antologi)
Lindberg, I. (2005). Språka samman : om samtal och samarbete i språkundervisning (2 uppl.). Stockholm: Natur och kultur. ISBN: 9127504964
Läsanvisning:Kapitel 7-8
Bok / Antologi
Norrby, C. (2014). Samtalsanalys : så gör vi när vi pratar med varandra (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144088884
Rosén, J., & Wedin, Å. (2015). Klassrumsinteraktion och flerspråkighet : ett kritiskt perspektiv (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147112081
Bok / Antologi
Sundgren, E. (2024). Inledning. I E. Sundgren (Red.), Sociolingvistik (3 uppl., ss. 8-24). Stockholm: Liber AB. ISBN: 9789147149377
Kapitel i bok (antologi)
Senter, K. (2024). Förortsförankrat tal. I E. Sundgren (Red.), Sociolingvistik (3 uppl., ss. 181-198). Stockholm: Liber AB. ISBN: 9789147149377
Kapitel i bok (antologi)
Wirdenäs, K., & Norrthon, S. (2024). Samtal och samtalsforskning. I E. Sundgren (Red.), Sociolingvistik (3 uppl., ss. 130-155). Stockholm: Liber AB. ISBN: 9789147149377
Kapitel i bok (antologi)
FORSKNINGSARTIKLAR (EN AV FÖLJANDE FORSKNINGSARTIKLAR LÄSES ENLIGT ANVISNINGAR FRÅN LÄRARE - övriga artiklar läses översiktligt).
Text
Cekaite, A., & Björk-Willén, P. (2012). Peer group interactions in multilingual educational settings: Co-constructing social order and norms for language use. International Journal of Bilingualism, 17(2), 174-188. DOI: 10.1177/1367006912441417
Tidskriftsartikel
Kahlin, L., Keevallik, L., Söderlundh, H., et al. (2021). Translanguaging as a resource for meaning-making at multilingual construction sites. Multilingua, 41(3), 261-280. DOI: 10.1515/multi-2021-0125
Tidskriftsartikel
Lehti-Eklund, H. (2012). Code-switching to first language in repair – A resource for students’ problem solving in a foreign language classroom. International Journal of Bilingualism, 17(2), 132-152. DOI: 10.1177/1367006912441416
Tidskriftsartikel
Osvaldsson, K., Persson-Thunqvist, D., & Cromdal, J. (2012). Comprehension checks, clarifications, and corrections in an emergency call with a nonnative speaker of Swedish. International Journal of Bilingualism, 17(2), 205-220. DOI: 10.1177/1367006912441420
Tidskriftsartikel
Slotte-Lüttge, A., Pörn, M., & Sahlström, F. (2012). Learning how to be atähti: A case study of language development in everyday situations of a 7-year-old multilingual Finnish child. International Journal of Bilingualism, 17(2), 153-173. DOI: 10.1177/1367006912441418
Tidskriftsartikel
Wedin, Å., & Shaswar, A. (2019). Whole class interaction in the adult L2-classroom. Apples - Journal of Applied Language Studies, 13(2), 45-63. DOI: 10.17011/apples/urn.201903251959
Tidskriftsartikel
5. Språk, undervisning och lärande i ett andraspråksperspektiv med inriktning mot gymnasiet
LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
Text
Axelsson, M., & Magnusson, U. (2012). "Forskning om flerspråkighet och kunskapsutveckling under skolåren". I K. Hyltenstam, M. Axelsson, & I. Lindberg (Red.), Flerspråkighet: En forskningsöversikt ( ss. 247-367). Stockholm: Vetenskapsrådet.
Övrigt:finns som pdf på vetenskapsrådets hemsida www.vr.se
Kapitel i bok (antologi)
Axelsson, M. (2013). "Flerspråkighet och lärande". I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 547-577). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Cummins, J. (2017). Flerspråkiga elever: Effektiv undervisning i en utmanande tid (1 uppl.). Stockholm: Natur & Kultur.
Bok / Antologi
Garcia, O. (2009). Bilingual education in the 21st century: A global perspective (1 uppl.). UK: Wiley-Blackwell.
Läsanvisning:s 19-41, 109-158, 287-336
Bok / Antologi
Lahdenperä, P., & Sundgren, E. (Red.). (2017). Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet (1 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147122660
Läsanvisning:(kap 9-13)
Bok / Antologi
Nauclér, K. (2004). "Barns språkliga socialisation före skolstarten". I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle ( ss. 459-480). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Stier, J., & Sandström Kjellin, M. (2021). Interkulturellt samspel i skolan (2 uppl.). Lund: Studentlitteratur.
Bok / Antologi
Svensson, G. (2017). Transspråkande i praktik och teori (1 uppl.). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127818200
Hajer, M., & Meestringa, T. (2020). Språkinriktad undervisning : en handbok (3 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789173828697
Bok / Antologi
Norlund Shaswar, A., & Wedin, Å. (2020). Språkdidaktik för sfi : att undervisa vuxna andraspråksinlärare (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144132884
Bok / Antologi
Annat material enligt lärares anvisning kan tillkomma (max 100 s).
Text
Forskningsartiklar på engelska tillkommer (ca 150 s).
Text
6. Fonetik och uttal i ett andraspråksperspektiv med gymnasieelever i fokus
LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
Text
Abrahamsson, N. (2013). Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 85-120). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Boyd, S., & Bredänge, G. (2013). Attityder till brytning: Exemplet utländska lärare i svenska skolor. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 437-458). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Derwing, T. M., & Munro, M. J. (2005). Second Language Accent and Pronunciation Teaching: A Research-Based Approach. TESOL Quarterly, 39(3), 379-397. DOI: 10.2307/3588486
Piske, T., MacKay, I. R., & Flege, J. E. (2001). Factors affecting degree of foreign accent in an L2: a review. Journal of Phonetics, 29(2), 191-215. DOI: 10.1006/jpho.2001.0134
Tidskriftsartikel
Rosenqvist, H. (2007). Uttalsboken : svenskt uttal i praktik och teori (1 uppl.). Stockholm: Natur & kultur. ISBN: 9789127406452
Bok / Antologi
Skolverket. (2018). Uttalsundervisning. Nyanländas språkutveckling Modul 7.
Myndighetspublikation
Thorén, B. (2016). Svensk fonetik för andraspråksundervisningen (Andra reviderade upplagan). ISBN: 9789163763786
Bok / Antologi
Zetterholm, E., & Tronnier, M. (2019). Perspektiv på svenskt uttal : fonologi, brytning och didaktik (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144134604
Bok / Antologi
Ytterligare material/litteratur kan tillkomma om ca 100 sidor.
Text
7. Bedömning och respons i ett andraspråksperspektiv med gymnasieelever i fokus
LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
Text
Abrahamsson, T., & Bergman, P. (Red.). (2014). Tankarna springer före- : att bedöma ett andraspråk i utveckling (2 uppl.). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147111749
Bok / Antologi
Abrar-ul-Hassan, S., Douglas, D., & Turner, J. (2021). Revisiting second language portfolio assessment in a new age. System, 103, s. 1. DOI: 10.1016/j.system.2021.102652
Håkansson, G. (2013). Utveckling och variation-en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk. I K. Hyltenstam, & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 151-168). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Jakobson, L. (2019). Lärares uppfattningar om responsfokus och responssätt för vuxna nybörjarstuderandes texter i svenska som andraspråk. Nordand, 3(01), 25-47. DOI: 10.18261/issn.2535-3381-2019-01-02
Tidskriftsartikel
Jones, J., & Wiliam, D. (2008). Modern foreign languages inside the black box : Assessment for learning in the modern foreign languages classroom (1 uppl.). London: GL Assessment. ISBN: 9780708717653
Bok / Antologi
Kuyumcu, E. (2010). Bedömning av elevtexter i ett genrepedagogiskt perspektiv. I M. Olofsson (Red.), Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. (1 uppl., ss. 119-142). Stockholm.
Kapitel i bok (antologi)
Lopez, A., Turkan, S., & Guzman-Orth, D. (2017). Assessing Multilingual Competence. I E. Shohamy, I. Or, & S. May (Red.), Language Testing and Assessment: Encyclopedia of Language and Education (3rd ed.) ( ss. 91-102). Cham: Spinger.
Kapitel i bok (antologi)
Olofsson, M., & Sjökvist, L. (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. I I. Lindberg, & K. Hyltenstam (Red.), Svenska som andraspråk: I forskning, undervisning och samhälle (2 uppl., ss. 685-724). Lund: Studentlitteratur.
Kapitel i bok (antologi)
Olofsson, M. (2010). Genrepedagogik med lärare i gymnasieskolan och vuxenutbildningen. I M. Olofsson (Red.), Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. (1 uppl., ss. 247-269).
Boglind, A., & Nordenstam, A. (2016). Från fabler till manga 2 : litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på ungdomslitteratur (Första upplagan). Malmö: Gleerups utbildning. ISBN: 9789140689467
Bok / Antologi
Elleström, L. (1999). Lyrikanalys : en introduktion (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144008059
Övrigt:Ca 10-15 sidor. Finns som elektronisk resurs i kursrummet.
Bok / Antologi
Janson, M. (Red.). (2016). Introduktion till filmpedagogik : vita duken som svarta tavlan (2 uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning. ISBN: 9789140692634
Läsanvisning:Valda delar ca 60 sidor
Bok / Antologi
Klementsson, M. (2015). Icke lärarledda litteratursamtal i grupp. I M. Tengberg, & C. Ohlin-Scheller (Red.), Svensk forskning om läsning och läsundervisning ( ss. 55-67).
Övrigt:Finns som elektronisk resurs i kursrummet.
Kapitel i bok (antologi)
Lagerholm, P. (2008). Stilistik (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144019604
Övrigt:Finns som elektronisk resurs i kursrummet.
Bok / Antologi
Lindell, I., & Öhman, A. (Red.). (2019). För berättelsens skull : modeller för litteraturundervisningen (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ISBN: 9789127824652
Läsanvisning:Valda delar enligt anvisning.
Bok / Antologi
Lindgren, M., & Svensson, G. (2015). Att börja en mening. Fundamentets betydelse för meningsskapande inom och mellan meningar. I M. Lindgren, & G. Svensson (Red.), Skrivande i skolan ( ss. 97-115). Malmö: Gleerups Utbildning AB.
Övrigt:Finns som elektronisk resurs i kursrummet.
Kapitel i bok (antologi)
Lindholm, A. (2016). Stöttning med hjälp av lässtrategier i det flerspråkiga klassrummet. I C. Olin-Scheller, & M. Tengberg (Red.), Läsa mellan raderna (1 uppl., ss. 173-196). Malmö: Gleerups Utbildning AB.
Kapitel i bok (antologi)
Markstedt, C., & Sandberg, M. (2019). Romanläsning i praktiken : samtala och skriva om litteratur i skolan (Första upplagan). Stockholm: Gothia Fortbildning. ISBN: 9789177410829
Bok / Antologi
Tre skönlitterära verk (två gemensamma och ett eget valt) i samråd med läraren. Därtill ett antal kortare elevtexter, lyriktexter etc som länkas eller förmedlas i kursrummet.
Text
9. Andraspråksforskning med gymnasieelever i fokus
LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
Text
Athanasopoulos, P., Damjanovic, L., Burnand, J., et al. (2015). Learning to Think in a Second Language: Effects of Proficiency and Length of Exposure in English Learners of German. The Modern Language Journal, 99(S1), 138-153. DOI: 10.1111/j.1540-4781.2015.12183.x
Tidskriftsartikel
Canagarajah, S. A. (1993). "Critical ethnography of a Sri Lankan classroom: Ambiguities in student opposition to reproduction Through ESOL". TESOL Quarterly, 27(4), 601-626.
Övrigt:25 s.
Tidskriftsartikel
Denscombe, M. (2016). Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna Lund: Studentlitteratur.
Ganuza, N., & Hedman, C. (2017). "The impact of mother tongue instruction on the development of biliteracy: Evidence from Somali–Swedish bilinguals". Applied Linguistics, 1-25. Hämtad från https://doi-org.www.bibproxy.du.se/10.1093/applin/amx010.
Övrigt:25 s.
Tidskriftsartikel
Glahn, E., Håkansson, G., Hammarberg, B., et al. (2001). "Processability in Scandinavian second language acquisition". Studies in Second Language Acquisition, 23(3), 389-416.
Övrigt:27 s.
Tidskriftsartikel
Jaspers, J. (2014). Modelling linguistic diversity at school: the excluding impact of inclusive multilingualism. Language Policy, 14(2), 109-129. DOI: 10.1007/s10993-014-9332-0
Tidskriftsartikel
Karrebaek, M. S. (2013). ‘Don't speak like that to her!’: Linguistic minority children's socialization into an ideology of monolingualism. Journal of Sociolinguistics, 17(3), 355-375. DOI: 10.1111/josl.12035
Tidskriftsartikel
Kaushanskaya, M. (2016). "What can errors tell us about differences between monolingual and bilingual vocabulary learning?". International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 21(4), 389-404. DOI: 10.1080/13670050.2016.1170760
Övrigt:15 s.
Tidskriftsartikel
King, K. A., Lai, Y., & May, S. (2017). Research Methods in Language and Education ((E-bok)). Springer International Publishing.
Läsanvisning:Valda delar 150 s.
Bok / Antologi
Ortega, L. (2018). Ontologies of language, Second Language Acquisition, and world Englishes. World Englishes, 37(1), 64-79. DOI: 10.1111/weng.12303
Tidskriftsartikel
Pekarek Doehler, S., & Berger, E. (2016). L2 Interactional Competence as Increased Ability for Context-sensitive Conduct: A Longitudinal Study of Story-openings. Applied Linguistics, 39(4), 555-578. DOI: 10.1093/applin/amw021
Tidskriftsartikel
Shohamy, E. (2011). Assessing Multilingual Competencies: Adopting Construct Valid Assessment Policies. The Modern Language Journal, 95(3), 418-429. DOI: 10.1111/j.1540-4781.2011.01210.x
Tidskriftsartikel
50 sidor kan tillkomma enligt lärares anvisningar.
Text
En avhandling inom forskningsområdet väljs i samråd med undervisande lärare.
Text
10. Lärande genom fiktionstext i gymnasieskolan
LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
Text
Dewilde, J. (2017). Translation and translingual remixing: A young person developing as a writer. International Journal of Bilingualism, 23(5), 942-953. DOI: 10.1177/1367006917740975
Övrigt:Finns som pdf i kursrummet i lärplattformen
Tidskriftsartikel
Lagerholm, P. (2008). Stilistik Lund: Studentlitteratur.
Läsanvisning:S 75-78 samt s 157-168 läses.
Övrigt:Finns som pdf i kursrummet i lärplattformen
Bok / Antologi
Landmark, D., & Wiklund, I. (2012). Litteraturen, språket, världen : andraspråksperspektiv på litteraturundervisning (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144060255
Bok / Antologi
Liao, F. (2017). The relationship between L2 students’ writing experiences and their perceived poetry writing ability. Studies in Second Language Learning and Teaching, 7(4), 619-647. DOI: 10.14746/ssllt.2017.7.4.4
Övrigt:Finns som pdf i kursrummet i lärplattformen
Övrigt:Skolverket, Lärportalen (motsv 14 s.). Finns som pdf i kursrummet i lärplattformen.
Webbsida
Paran, A. (2008). The role of literature in instructed foreign language learning and teaching: An evidence-based survey. Language Teaching, 41(4), 465-496. DOI: 10.1017/s026144480800520x
Övrigt:Finns som pdf i kursrummet i lärplattformen
Tidskriftsartikel
Petersson, M. (Red.). (2011). Världens litteraturer : en gränsöverskridande historia (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144055879
Bok / Antologi
Rabb Khan, M. S., & Alasmari, A. M. (2018). Literary Texts in the EFL Classrooms: Applications, Benefits and Approaches. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 7(5), 167-179. DOI: 10.7575/aiac.ijalel.v.7n.5p.167
Övrigt:Finns som pdf i kursrummet i lärplattformen
Tidskriftsartikel
Tillkommer ca 500 s. fiktionstext som väljs i samråd med läraren.
Text
Även annat (enstaka artiklar etc.) kan tillkomma, max 50 s.
Text
11. Ämnesspecifikt språk i gymnasieskolan
LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
Text
Aldén, K., & Bigestans, A. (Red.). (2019). Litteraciteter och flerspråkighet (Första upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147131358
Läsanvisning:[valda delar]
Bok / Antologi
De Oliveira, L. C., & Schleppegrell, M. J. (2015). Focus on grammar and meaning (1 uppl.). Oxford, United Kingdom: Oxford University Press. ISBN: 9780194000857
Bok / Antologi
Derewianka, B. & Carter, R. "Rocks in the head: Children and the language of
geology". I Carter, R. (red.) Knowledge about language and the curriculum. London: Hodder & Stoughton, s. 197−215..
Text
Halliday, M. A. K. "Grammar and the construction of educational knowledge". I Berry, R., Asker, B., Hyland, K. & Lam, M. (red.) Language Analysis, Description and Pedagogy. Hong Kong: The Hong Kong University of Science and Technology. s. 70−87..
Text
Hammond, J. (2006). High challenge, high support: Integrating language and content instruction for diverse learners in an English literature classroom. Journal of English for Academic Purposes, 5(4), 269-283. DOI: 10.1016/j.jeap.2006.08.006
Tidskriftsartikel
Hansson, Å. (2012). The meaning of mathematics instruction in multilingual classrooms: analyzing the importance of responsibility for learning. Educational Studies in Mathematics, 81(1), 103-125. DOI: 10.1007/s10649-012-9385-y
Tidskriftsartikel
Kramer-Dahl, A., Teo, P., & Chia, A. (2007). Supporting knowledge construction and literate talk in Secondary Social Studies. Linguistics and Education, 18(2), 167-199. DOI: 10.1016/j.linged.2007.07.003
Tidskriftsartikel
Lange, T. & Meaney, T. (2018). "Talking about mathematics in two languages:
Can parental views inform the development of digital games for young children?". Nordic Studies in Mathematics Education, 23(3-4), s. 203-223..
Text
Martin, J. (2009). Genre and language learning: A social semiotic perspective. Linguistics and Education, 20(1), 10-21. DOI: 10.1016/j.linged.2009.01.003
Tidskriftsartikel
Moschkovich, J. (2006). Using Two Languages When Learning Mathematics. Educational Studies in Mathematics, 64(2), 121-144. DOI: 10.1007/s10649-005-9005-1
Tidskriftsartikel
Norén, E. & Svensson Källberg, P. (2018). "Fabrication of newly-arrived students as mathematical learners". Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD [Nordic Studies in Mathematics Education], 23(3-4), s. 15-37..
Text
Norén, E. (2015). Agency and positioning in a multilingual mathematics classroom. Educational Studies in Mathematics, 89(2), 167-184. DOI: 10.1007/s10649-015-9603-5
Tidskriftsartikel
Petersson, J., & Norén, E. (2017). To halve a fraction: An issue for second language learners. Education Inquiry, 8(3), 173-191. DOI: 10.1080/20004508.2016.1275187
Tidskriftsartikel
Schleppegrell, M. J. (2004). language of schooling : a functional linguistics perspective (1 uppl.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. ISBN: 080584676X
Bok / Antologi
Schleppegrell, M. J. (2007). The Linguistic Challenges of Mathematics Teaching and Learning: A Research Review. Reading & Writing Quarterly, 23(2), 139-159. DOI: 10.1080/10573560601158461
Tidskriftsartikel
Schleppegrell, M., & de Oliveira, L. C. (2006). An integrated language and content approach for history teachers. Journal of English for Academic Purposes, 5(4), 254-268. DOI: 10.1016/j.jeap.2006.08.003
Tidskriftsartikel
Skolforskningsinstitutet. (2018). Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet: Med fokus på naturvetenskap (Skolforskningsinstitutets systematiska översikter).
Myndighetspublikation
Wedin, Å., & Aho, E. B. (2019). Student Agency in Science Learning:Multimodal and Multilingual Strategies and Practices among Recently Arrived Students in Upper Secondary Schools in Sweden. lnternational Electronic Journal of Elementary Education, 12(1), 67-74. DOI: 10.26822/iejee.2019155338
Tidskriftsartikel
Övrigt material om högst 200 s. kan tillkomma.
Text
12. Bedömning och utveckling av språkfärdighet på avancerad nivå
LITTERATUREN FÖR DENNA DELKURS ÄR PRELIMINÄR. LITTERATURLISTAN KOMMER ATT FASTSTÄLLAS EN MÅNAD INNAN DELKURSEN STARTAR.
Text
Antón, M. Shifting trends in the Assessment of Classroom Interaction. I I. Markee (Red.), The Handbook of Classroom Discourse and Interaction ( ss. 74-89). West Sussex, UK: John Wiley and Sons.
Kapitel i bok (antologi)
Bachman, L. F., & Damböck, B. (2017). Language assessment for classroom teachers (1 uppl.). Oxford: Oxford University Press. ISBN: 9780194218399
Läsanvisning:[valda delar]
Bok / Antologi
Blommaert, J., & Backus, A. (2013). Superdiverse repertoires and the individual. I I. de Saint- Georges, & J. J. Weber (Red.), .) Multilingualism and multimodality: Current challenges for educational studies ( ss. s. 1). Rotterdam: Sense Publishers.
Läsanvisning:[valda delar]
Kapitel i bok (antologi)
Borgström, E. H. G. (2014). Vad räknas som belägg för skrivförmåga? Ett textkulturellt perspektiv på skrivuppgifter i den svenska gymnasieskolans nationella prov.. Sakprosa, 6(1), 1-34. DOI: 10.5617/sakprosa.686
Läsanvisning:[valda delar]
Tidskriftsartikel
Ekström, L., Appelgren, A., & Hafsteinsdóttir, E. (2019). Läsförståelse och undervisning om lässtrategier (Systematisk översikt 2019:02). Solna: Skolforskningsinstitutet.
Läsanvisning:[Elektronisk resurs]
Myndighetspublikation
Magnusson, U. (2011). Skolspråk i utveckling : en- och flerspråkiga elevers bruk av grammatiska metaforer i senare skolår (1 uppl.). Göteborg: Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet.
Läsanvisning:[Valda delar]
Bok / Antologi
McNamara, T. (2012). Language Assessments as Shibboleths: A Poststructuralist Perspective. Applied Linguistics, 33(5), 564-581. DOI: 10.1093/applin/ams052
Tidskriftsartikel
Sahlée, A. (2016). "Hur löser de uppgiften? En studie av underkända och högt
betygsatta provtexter i svenska och svenska som andraspråk". Språk & Stil, (26), s. 195−229..
Text
Tengberg, M. (2016). National reading tests in Denmark, Norway, and Sweden: A comparison of construct definitions, cognitive targets, and response formats. Language Testing, 34(1), 83-100. DOI: 10.1177/0265532215609392
Tidskriftsartikel
Ca 50 s. kan tillkomma enligt lärares anvisningar.
Text
Referenslitteratur
Delkurser
1. Andraspråksutveckling och flerspråkighet hos gymnasieelever
2. Andraspråksperspektiv på svenska språkets struktur med gymnasielever i fokus
Ballardini, K., Stjärnlöf, S., & Viberg, Å. (1986). Mål : svenska som främmande språk (1 uppl.). Stockholm: Natur och kultur. ISBN: 9127501493
Läsanvisning:[valda delar]
Bok / Antologi
3. Skriftspråksutveckling i ett flerspråkigt perspektiv med gymnasieelever i fokus
Karlsson, O. (Red.). (2017). Svenska skrivregler (Fjärde upplagan). Stockholm: Liber. ISBN: 9789147111497
Bok / Antologi
4. Sociolingvistiskt perspektiv på interaktion, lärande och identitet hos flerspråkiga gymnasieelever
5. Språk, undervisning och lärande i ett andraspråksperspektiv med inriktning mot gymnasiet
6. Fonetik och uttal i ett andraspråksperspektiv med gymnasieelever i fokus
Kjellin, O. (2002). Uttalet, språket och hjärnan : teori och metodik för språkundervisningen (1 uppl.). Uppsala: Hallgren & Fallgren. ISBN: 9173827568
Bok / Antologi
7. Bedömning och respons i ett andraspråksperspektiv med gymnasieelever i fokus
Flyman Mattsson, A., & Håkansson, G. (2010). Bedömning av svenska som andraspråk : en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier (1 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144058207
Bok / Antologi
Jakobson, L. (2020). Vuxna nybörjarstuderandes uppfattningar om skriftlig lärarrespons på skrivande i svenska som andraspråk. Educare - vetenskapliga skrifter, (4), 1-32. DOI: 10.24834/educare.2020.4.1
Schleppegrell, M. (2010). Functional grammar in the classroom. I M. Olofsson (Red.), Symposium 2009. Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. ( ss. 79-95).
Kapitel i bok (antologi)
8. Fiktionsberättande och gymnasieelevers texter i ett flerspråkigt perspektiv
9. Andraspråksforskning med gymnasieelever i fokus
Patel, R., & Davidson, B. (2019). Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning (5 uppl.). Lund: Studentlitteratur. ISBN: 9789144126050
Bok / Antologi
10. Lärande genom fiktionstext i gymnasieskolan
11. Ämnesspecifikt språk i gymnasieskolan
12. Bedömning och utveckling av språkfärdighet på avancerad nivå
På du.se använder vi kakor (cookies) för att ge dig en bra upplevelse på vår webbplats. Med hjälp av webbanalys kan vi anpassa webbplatsen ytterligare. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.