Examensarbete i religionsvetenskap för ämneslärarexamen, inriktning gymnasieskolan
Start vecka 3, 2022
- visa fördjupade kunskaper om ett avgränsat religionsvetenskapligt/religionsdidaktiskt forskningsområde, omfattande områdets forskningshistorik, centrala forskningsproblem och aktuella forskningsbehov
- självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskningsresultat utifrån såväl vetenskapsteoretiska som religionsdidaktiska perspektiv
- utifrån tidigare forskning formulera en relevant religionsdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- identifiera och analysera möjliga forskningsetiska problem i såväl det egna uppsatsarbetet som i medstuderandes, samt argumentera för förslag på lösningar med stöd av etisk teori och forskningsetisk litteratur
- genomföra ett självständigt, problemorienterat vetenskapligt arbete med tydlig forskningsförankring, relevant empiri-, teori- och metodanvändning, samt argumentation som vilar på vetenskaplig grund
- presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
- analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som brister
- bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område av betydelse för religionskunskapslärares yrkesutövning.
- Startar och slutar:
- vecka 3, 2022 - vecka 22, 2022
- Studietakt:
- 100%
- Studieort:
- Flexibel (Falun)
- Undervisningstid:
- Dag
- Studieform:
- Distans
- Språk:
- Svenska
- Övrigt:
-
P: Ges endast som del av ett program.
Ej sökbar som fristående kurs.
- Behörighetskrav:
-
- Religionsvetenskap I med didaktisk inriktning, 30 hp, Religionsvetenskap II med didaktisk inriktning, 30 hp, Religionsvetenskap III med didaktisk inriktning för gymnasieskolan, 30 hp och Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hp
- Anmälningskod:
- HDA-V3AS9
- Huvudområde:
- Obligatoriska träffar :
- 0 fysiska
- 5 online
- Datorvana:
-
Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Koppla in en kamera och ett headset till datorn och med instruktioner installera ett program.
- Datorkapacitet:
-
Tillgång till dator (ej mini-pc, Chromebook, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 1 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).
- Genomförande:
-
Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn) samt vårt e-mötessystem Zoom är en naturlig del i utbildningen. Vanligtvis sker möten nätbaserat med ljud och rörlig bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanVi finns här för dig
support@du.se
023-77 88 88
I lärplattformen Learn hittar du mer information om kursen.
Besök kursrummetStart vecka 35, 2022
- visa fördjupade kunskaper om ett avgränsat religionsvetenskapligt/religionsdidaktiskt forskningsområde, omfattande områdets forskningshistorik, centrala forskningsproblem och aktuella forskningsbehov
- självständigt och kritiskt systematisera, problematisera och reflektera över tidigare forskningsresultat utifrån såväl vetenskapsteoretiska som religionsdidaktiska perspektiv
- utifrån tidigare forskning formulera en relevant religionsdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
- identifiera och analysera möjliga forskningsetiska problem i såväl det egna uppsatsarbetet som i medstuderandes, samt argumentera för förslag på lösningar med stöd av etisk teori och forskningsetisk litteratur
- genomföra ett självständigt, problemorienterat vetenskapligt arbete med tydlig forskningsförankring, relevant empiri-, teori- och metodanvändning, samt argumentation som vilar på vetenskaplig grund
- presentera och argumentera för egna resultat samt förhålla sig till vetenskaplig kritik på ett professionellt och konstruktivt sätt
- analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som brister
- bidra till kunskapsutveckling inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område av betydelse för religionskunskapslärares yrkesutövning.
- Startar och slutar:
- vecka 35, 2022 - vecka 2, 2023
- Studietakt:
- 100%
- Studieort:
- Flexibel (Falun)
- Undervisningstid:
- Dag
- Studieform:
- Distans
- Språk:
- Svenska
- Övrigt:
-
P: Ges endast som del av ett program.
Ej sökbar som fristående kurs.
- Behörighetskrav:
-
- Religionsvetenskap I med didaktisk inriktning, 30 hp, Religionsvetenskap II med didaktisk inriktning, 30 hp, Religionsvetenskap III med didaktisk inriktning för gymnasieskolan, 30 hp och Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning för ämneslärare i gymnasieskolan, 7,5 hp
- Anmälningskod:
- HDA-H3CA3
- Huvudområde:
- Obligatoriska träffar :
- 0 fysiska
- 5 online
- Datorvana:
-
Surfa på internet, läsa och skicka e-post, använda ett ordbehandlingsprogram (exempelvis Word). Koppla in en kamera och ett headset till datorn och med instruktioner installera ett program.
- Datorkapacitet:
-
Tillgång till dator (ej mini-pc, Chromebook, surfplattor och liknande) och bredbandsuppkoppling, minst 1 Mbit/s för att ta emot filer och 0,5 Mbit/s för att skicka filer (ej mobilt bredband, detta då mobilt bredband kan variera väldigt mycket i hastighet).
- Genomförande:
-
Högre grad av nätbaserad kommunikation där vår lärplattform (Learn) samt vårt e-mötessystem Zoom är en naturlig del i utbildningen. Vanligtvis sker möten nätbaserat med ljud och rörlig bild. Föreläsningar kan direktsändas, alternativt tillgängliggöras i efterhand via nätet.
Litteraturlistor publiceras senast 1 månad innan kursstart.
Till litteraturlistanVi finns här för dig
support@du.se
023-77 88 88