Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa kunskap om innebörden och betydelsen av fonologisk medvetenhet och grafem-fonem-koppling för elevers avkodningsutveckling samt om undervisning för att främja sådan utveckling
- beskriva hur avkodning och läsflyt utvecklas som en förutsättning för elevers läsförståelse i ett första- och andraspråksperspektiv samt redogöra för metoder som främjar läsförståelse
- förklara samt redogöra för betydelsen av ordförråd och språkförståelse i elevers läs- och skrivutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv samt reflektera över och använda metoder som stärker elevers språkförståelse inklusive begreppsförståelse och grammatisk förståelse
- analysera och bedöma några elevers läs- och skrivutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv och föreslå framåtsiktande undervisning
- beskriva och problematisera särskilda utmaningar i läs- och skrivinlärning och läsförståelse på ett andraspråk och föreslå undervisning som stärker elevers förutsättningar att utveckla läsförståelse på andraspråket
- sammanställa och diskutera kursinnehållet utifrån ett vetenskapligt och kritiskt granskande förhållningssätt
- självständigt tala och skriva på väl fungerande svenska.
Innehåll
I kursen behandlas didaktiska och metodikinriktade perspektiv på elevers läs- och skrivutveckling, där ”The Simple View of Reading” utgör den teoretiska grunden för undervisningen. Särskild tonvikt läggs vid vetenskapligt grundade samt beprövade metoder som främjar alla elevers läs- och skrivinlärning och fortsatta läs- och skrivutveckling. Strukturerad ljudningsmetod fokuseras för undervisning av grafem-fonem-koppling och avkodning. Språk- och kunskapsutvecklande undervisning i olika ämnesområden/ämnen behandlas som ett led i stödjandet av elevers ordförråds- och språkutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv. Några texttyper inom barn- och ungdomslitteratur diskuteras och används som verktyg för att stötta elevers läs- och skrivutveckling och främja elevers läsning.
Kursen inriktas också mot organisation av undervisning i olika klassrums språkmiljöer samt hur varierade uttrycksformer och arbetssätt kan stimulera elevers språkutveckling och läs- och skrivinlärning i ett första- och andraspråksperspektiv. Dessutom fokuseras framåtsiktande bedömning av elevers läs- och skrivförmåga samt hinder i läs- och skrivutvecklingen. Språkets betydelse för kommunikation, meningsskapande och inlärning behandlas.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Muntlig redovisning av genomförda metodikuppgifter
- Skriftlig redovisning av genomförda metodikuppgifter
- Skriftlig övervakad onlinetentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Språk-, läs- och skrivutveckling i förskoleklass och årskurs 1–3 utifrån första- och andraspråksperspektiv - 7,5 hp | U–G
Behörighet
- Avlagd förskollärarexamen, grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3, grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4–6 eller motsvarande äldre examen samt anställning hos huvudman och yrkesverksam.
Övrigt
Kursen är en uppdragsutbildning för att stärka elevers språk-, läs- och skrivutveckling utifrån första- och andraspråksperspektiv (Skolverkets dnr: 2.7.4–2025:990).
Kursen vänder sig i första hand till verksamma lärare i förskoleklass samt lärare i årskurs 1–3 och förutsätter att den studerande kan genomföra vissa moment i den egna verksamheten.
All undervisning är nätbaserad. Seminarier och föreläsningar är schemalagda på bestämda tider och seminarierna förutsätter interaktivt deltagande. Kursen kräver därför tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling eller motsvarande funktionsenlig teknisk utrustning.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.