Kurs GSV3FP

Språk-, läs- och skrivutveckling i förskoleklass och årskurs 1–3 utifrån första- och andraspråksperspektiv

7,5 högskolepoäng
Grundnivå

Huvudområde:

Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu

Kursens mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • visa kunskap om innebörden och betydelsen av fonologisk medvetenhet och grafem-fonem-koppling för elevers avkodningsutveckling samt om undervisning för att främja sådan utveckling
  • beskriva hur avkodning och läsflyt utvecklas som en förutsättning för elevers läsförståelse i ett första- och andraspråksperspektiv samt redogöra för metoder som främjar läsförståelse
  • förklara samt redogöra för betydelsen av ordförråd och språkförståelse i elevers läs- och skrivutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv samt reflektera över och använda metoder som stärker elevers språkförståelse inklusive begreppsförståelse och grammatisk förståelse
  • analysera och bedöma några elevers läs- och skrivutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv och föreslå framåtsiktande undervisning
  • beskriva och problematisera särskilda utmaningar i läs- och skrivinlärning och läsförståelse på ett andraspråk och föreslå undervisning som stärker elevers förutsättningar att utveckla läsförståelse på andraspråket
  • sammanställa och diskutera kursinnehållet utifrån ett vetenskapligt och kritiskt granskande förhållningssätt
  • självständigt tala och skriva på väl fungerande svenska.