Kursen har inga tillfällen inplanerade just nu
- Sök andra utbildningar
- Kontakta oss om du har frågor: support@du.se.
Kursens mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa kunskap om innebörden och betydelsen av fonologisk medvetenhet och grafem-fonem-koppling för elevers avkodningsutveckling samt om undervisning för att främja sådan utveckling
- beskriva hur avkodning och läsflyt utvecklas som en förutsättning för elevers läsförståelse i ett första- och andraspråksperspektiv samt redogöra för metoder som främjar läsförståelse
- förklara samt redogöra för betydelsen av ordförråd och språkförståelse i elevers läs- och skrivutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv samt reflektera över och använda metoder som stärker elevers språkförståelse inklusive begreppsförståelse och grammatisk förståelse
- analysera och bedöma några elevers läs- och skrivutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv och föreslå framåtsiktande undervisning
- beskriva och problematisera särskilda utmaningar i läs- och skrivinlärning och läsförståelse på ett andraspråk och föreslå undervisning som stärker elevers förutsättningar att utveckla läsförståelse på andraspråket
- sammanställa och diskutera kursinnehållet utifrån ett vetenskapligt och kritiskt granskande förhållningssätt
- självständigt tala och skriva på väl fungerande svenska.